۰ نفر

وضعیت تورم در کشورهای اسکاندیناوی

۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۳
کد خبر: 424260
وضعیت تورم در کشورهای اسکاندیناوی

نرخ تورم در نروژ کاهش و در دانمارک افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نرخ تورم نروژ در ۱۲ ماه منتهی به فوریه ۲۰۲۰ به ۰.۹ درصد کاهش یافت که یکی از پایین‌ترین سطوح تورمی هفت سال اخیر در این کشور بوده است. این نرخ تورم که ۰.۸ کمتر بیشتر از پیش بینی‌های قبلی و ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل بوده است، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم بخش حمل و نقل منزل قرار گرفته است که تورم آن از ۲.۸ درصد در ماه ژانویه به ۱.۹ درصد در ماه فوریه کاهش پیدا کرده است. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم مواد غذایی و نوشیدنی از ۲.۱ درصد به دو درصد و بخش آب و برق از منفی ۲.۱ درصد به منفی سه درصد کاهش یافته است.

هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در ماه اکتبر فوریه با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل و در سطح ۲.۱ درصد قرار گرفت که پایین‌ترین سطح ۱۶ ماه اخیر این کشور بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم ماه فوریه ۰.۱ درصد اندازه گیری شده که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده است.

 متوسط نرخ تورم نروژ در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۷ درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۵۱ با ۱۸.۹درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۴ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک روند افزایشی به خود گرفته و تورم سالانه این کشور تا پایان ماه فوریه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که بالاترین نرخ تورمی دانمارک از ماه می تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش فرهنگ و آموزش قرار گرفته است که تورم آن از ۱.۲ درصد در ماه ژانویه به ۲.۱ درصد در ماه فوریه افزایش پیدا کرده است. نرخ در بخش رستوران و هتلداری از ۱.۶ درصد به دو درصد رسیده است. در بخش حمل و نقل و لوزام منزل نیز نرخ تورم نزولی و به ترتیب معادل ۰.۶ درصد و ۰.۳ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه در دانمارک نیز با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل همراه شده و به ۰.۷ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم دانمارک در بازه زمانی ۱۹۸۱تا ۲۰۱۹معادل ۲.۸۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۸۱با ۱۳ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.