۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ضربه اقتصادی هند در همسایگی چین/ فلج شدن بخش تولید هند به دلیل اتکا به واردات از چین

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 423316
ضربه اقتصادی هند در همسایگی چین/ فلج شدن بخش تولید هند به دلیل اتکا به واردات از چین

پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های چینی، هند که از نظر واردات مواد اولیه و قطعات به میزان چشمگیری به این کشور وابسته است، مشکلات روزافزونی را برای بخش‌های تولیدی مختلفی همچون داروسازی، خودرو و الکترونیک به بار آورده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش فوربس، شرکت‌های هندی طی چند هفته گذشته از اختلال در عملکرد خود در امان نبوده‌اند؛ زیرا ویروس کرونا همچنان از چین به بیش از 75 کشور در سراسر جهان گسترش یافته است.

شیوع ویروس کرونا در حالی صورت گرفته که تجارت میان هند و چین به 93 میلیارد دلار افزایش یافته و اقتصاد هند به واردات مواد حیاتی مورد استفاده در تولید دارو، خودرو و وسایل الکترونیکی از چین وابسته است.

گفتنی است که بخش داروسازی هند در حال حاضر 80 درصد از مواد اولیه دارویی ضروری مورد نیاز برای ساخت داروها را از چین وارد می‌کند. محدودیت‌های عرضه به دلیل شیوع ویروس کرونا، هزینه تولید برخی از داروها را تقریبا دو برابر کرده است. به غیر از افزایش قیمت، شرکت‌های دارویی هند نیز با کاهش موجودی دارو به کمتر از سه ماه داروی مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مواجه است.

دولت هند اعلام کرده که در صورت ادامه وضعیت بحرانی چین، داروهایی همچون آموکسی‌سیلین، افلوکساسین، قرص‌های ویتامین همچون B1، B6 و B6، به زودی از دسترس خارج خواهند شد. در این صورت، هند صادرات دارو را به کشورهای دیگر محدود خواهد کرد.

در حالی که هند هم‌اکنون 20 درصد از حجم تقاضای داروی جهانی را تولید می‌کند، بزرگترین تولیدکننده داروهای عمومی در جهان است و حجم زیادی از این داروها را به کشورهایی همچون آمریکا صادر می‌کند؛ از این رو در ماه‌های آتی این مسئله می‌تواند برای زنجیره تامین داروی جهانی مشکل بزرگی را ایجاد کند.

به غیر از مسئله تامین مواد اولیه دارویی از چین، از طرفی هند به قطعات خودرویی که از این کشور وارد می‌شود نیز وابسته است. از آنجایی که بسیاری از کارخانه‌های قطعه‌سازی چین از زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل شده، پیش‌بینی می‌شود که تولید خودرو در هند 8.3 درصد کاهش پیدا کند.

علاوه بر این، دولت هند برای جلوگیری از شیوع ویروس در کشور، به صورت موقت ویزای اتباع و مسافران چینی را به حالت تعلیق درآورده و این امر مانع حضور مدیران شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی چینی در بزرگترین نمایشگاه خودرو آسیا در دهلی نو، Auto Expo 2020 شد.

محدودیت دریافت ویزا و لغو پروازها مانع فعالیت کارمندان فنی خودروسازی‌های چینی و شرکت‌های الکترونیکی به ویژه صنعت گوشی‌های هوشمند همانند شیائومی، Vivo، OPPO و Realme که 70 درصد بازار هند در سال 2019 را در دست داشتند، شد.

قابل ذکر است که محصولات نهایی این اقلام در هند که 70 درصد بازار را تشکیل می‌دهد، تقریبا 47 درصد از فروش آنلاین در این کشور را نیز شامل می‌شود. این اختلال، تامین منابع فروش و درآمد تجارت الکترونیک هند را نیز با مشکل مواجه کرده است.

همچنین، پیش از شیوع ویروس کرونا در ماه ژانویه سال جاری، فروشندگان چینی قیمت برخی از قطعات را بیش از 2 درصد افزایش دادند و قیمت تلویزون نیز بیش از 15 درصد جهش یافت که سبب گران‌تر شدن کالاهای الکتریکی موجود و تاخیر در عرضه مدل‌های جدید شده است.

جدا از مشکلات ایجاد شده در بخش واردات هند، انتظار می‌رود صنعت گردشگری این کشور نیز به دلیل کاهش شدید ورود مسافران خارجی از چین، ضربه بزرگی ببیند.

بر اساس این گزارش تاکید می‌شود که واردات از چین برای فعالیت اقتصادی داخلی هند بسیار مهم و حیاتی بوده و یافتن جایگزین برای آنها در کوتاه مدت یک چالش محسوب می‌شود.

میزان واردات از چین به ارزش 75 میلیارد دلار بود که با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی هند از 6.6 درصد به 5.4 درصد کاهش یابد و بزرگ‌ترین ضربه اقتصادی را در سه ماهه نخست متحمل شود.