۰ نفر

خانه تکانی ولیعهد در کاخ «سلمان»

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 423121
خانه تکانی ولیعهد در کاخ «سلمان»

محمد بن سلمان، ولیعهد 34 ساله سعودی و رهبر دو فاکتوی عربستان در سرکوب مخالفان خود و هموار کردن مسیر جانشینی پدر موج تازه‌ای از بازداشت شاهزادگان خاندان آل سعود را آغاز کرده است. این موج این بار برادر کوچکتر پادشاه، برادرزاده پادشاه، ولیعهد سابق و برادر ولیعهد سابق را در بر گرفته و آنان را به بازداشت فرستاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، روز جمعه به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی؛ احمد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان پادشاه عربستان، نایف بن احمد برادرزاده پادشاه و رئیس سابق اطلاعات ارتش سعودی، محمد بن نایف ولیعهد سابق و نواف برادر ولیعهد سابق بازداشت شدند. این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته که تصور عمومی بر این بود که شاهزاده احمد، برادر پادشاه و شاهزاده نایف، ولیعهد سابق به خاطر جایگاهی که دارند از مصونیت برخودار هستند. برخی منابع از جمله میدل ایست آی از بالا بودن شمار بازداشتی‌ها تا 20 نفر خبر دادند و نیویورک تایمز هم بدون اشاره به تعداد بازداشتی‌ها این احتمال را مطرح کرد که تعداد بازداشتی‌ها بیشتر از این باشد. این موضوع باعث شد، بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی اعلام کنند، ولیعهد با هدف تثبیت قدرت خود و تکیه زدن قطعی بر تخت پدر درصدد سرکوب مخالفانش است.

نیویورک تایمز در این باره نوشت، این بازداشت‌ها گواه روشنی است که نشان می‌دهد ولیعهد برای ساکت کردن مخالفان خود در داخل خاندان آل سعود می‌تواند تا کجا پیش برود. او می‌تواند عالی‌ترین عضو خاندان آل سعود پس از پادشاه، یعنی عموی خود که تنها برادر تنی و در قید حیات ملک سلمان است را بازداشت کند.ولیعهد این احساس را دارد که اگر شاهزاده نایف از ملک سلمان دور نگه داشته شود، رسیدن او به تاج و تخت پدر تضمین می‌شود.

این بازداشت‌ها به بهانه «طرح‌ریزی یک کودتا» ازسوی خاندان آل سعود علیه ولیعهد انجام شده اما حتی اگر چنین بهانه‌ای در واقعیت وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که از این پس زمینه نارضایتی‌ها در داخل خاندان سلطنتی فراهم شود و طرح‌هایی برای کودتا شکل بگیرد.

کریستین اسمیت دیون، کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس در مؤسسه واشنگتن درباره بازداشت‌های اخیر شاهزادگان سعودی می‌گوید، شگفت آور است که ولیعهد توانسته از اختیارات پادشاهی استفاده کند و به خانه برادر پادشاه برود و او را دستگیر کند.

به گفته دو نفر از حامیان نزدیک محمد بن سلمان، صبر ولیعهد از سنگ اندازی‌های اعضای خاندان آل سعود تمام شده بود و او که از مدت‌ها قبل دیگر به آنها اعتمادی نداشت، اقدام به بازداشت شاهزادگان کرد. به گفته این دو تن و یک فرد دیگر که با شاهزاده‌های دستگیر شده در ارتباط بوده، به ولیعهد گزارش‌هایی رسیده مبنی بر اینکه این شاهزاده‌ها در گردهمایی‌های خانوادگی از او انتقاد می‌کردند.

این نخستین بار نیست که محمد بن سلمان دستور بازداشت شاهزادگان را می‌دهد. او پیشتر و پس از آنکه محمد بن نایف، ولیعهد سابق را در سال 2017 کنار زد و خود بر کرسی ولیعهدی تکیه زد، چندین شاهزاده را به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در یک هتل زندانی کرد. در همان زمان این بازداشت‌ها با انتقادهای جدی از سوی جامعه جهانی مواجه شد و چهره محمد بن سلمان را مخدوش کرد. روندی که در قتل جمال خاشقجی نیز تکرار شد. اما بازداشت‌های روزهای جمعه و شنبه نشان می‌دهد که برای ولیعهد جوان انتقادهای بین‌المللی اهمیتی ندارد و او حاضر است برای رسیدن به پادشاهی دست به هر اقدامی بزند.