۰ نفر

بایدن و سندرز فاتحان «سه‎شنبه بزرگ»

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 422219
بایدن و سندرز فاتحان «سه‎شنبه بزرگ»

«سه‌شنبه بزرگ»؛ مهم‌ترین، حساس‌ترین و سرنوشت سازترین روز کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا با درخشش دو ستاره به‌نام‌های جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق امریکا و برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت به پایان رسید و بایدن با پیروزی قطعی در 9 ایالت از جمله ایالت مهم تگزاس و پیشتازی در ایالت «مائین» شگفتی ساز شد و سندرز با پیروزی در ایالت پرجمعیت و پردلیگیت کالیفرنیا بزرگترین پاداش «سوپرتیوزدی» را از آن خود کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سه‌شنبه بزرگ، سه‌شنبه‌ای که دموکرات‌ها بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشیدند تمام شد و حالا حزب دموکرات دو کاندیدای پیشتاز به‌نام‌های بایدن و سندرز دارد که در ماه نوامبر یکی از این دو کاندیدا به مصاف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه امریکا خواهند رفت. در سه‌شنبه بزرگ بایدن بهترین عملکرد را داشت زیرا توانست در 9 ایالت شامل تگزاس، ویرجینیا، کارولینای شمالی، ماساچوست، آرکانزاس، آلاباما، تِنِسی و مینه سوتا پیروز شود که البته پیروزی در تگزاس از بقیه پیروزی‌ها دلچسب‌تر بود زیرا این ایالت (تگزاس) از نظر تعداد دلیگیت پس از کالیفرنیا در جایگاه دوم قرار دارد. تعداد دلیگیت‌های تگزاس 228 و تعداد دلیگیت‌های کالیفرنیا 415 است. برنی سندرز هم در سوپرتیوزدی خوش درخشید زیرا با پیروزی در ایالت کالیفرنیا، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ایالت از نظر تعداد دلیگیت، بزرگترین پاداش سوپرتیوزدی را گرفت. البته سندرز علاوه بر کالیفرنیا در 3 ایالت کلرادو، اوتا و ورمونت هم پیروز شد و به این ترتیب از مجموع 14 ایالتی که در سه‌شنبه بزرگ انتخابات برگزار کردند، 9 ایالت به بایدن و 4 ایالت به سندرز رسید و مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن نتوانستند به هیچ پیروزی برسند. کناره‌گیری پیت بوتیجیج و امی کلوباچر، دو کاندیدای دموکرات از رقابت‌ها به نفع بایدن قبل از سه‌شنبه بزرگ در پیروزی‌های بایدن در 9 ایالت تأثیرگذار بود.

بازندگان سوپرتیوزدی

دو کاندیدای دیگر یعنی الیزابت وارن و مایکل بلومبرگ که انتظار می‌رفت رقبای سرسختی برای بایدن و سندرز باشند، در سه‌شنبه بزرگ بسیار ضعیف ظاهر شدند و خانم وارن حتی در ماساچوست، ایالت زادگاه خود هم نتوانست پیروز شود و طنز تلخ برای وارن این بود که او ایالت زادگاهش را به سندرز که در ماه‌های اخیر برای کسب آرای ماساچوست بسیار جنگیده بود، واگذار نکرد بلکه به بایدن واگذار کرد که حتی یک کمپین هم در این ایالت برگزار نکرده بود. به نظر می‌رسد، خانم وارن در حال آماده شدن برای کناره‎گیری از رقابت‌های درون حزبی است. زیرا در سخنرانی خود در سه‌شنبه بزرگ در میشیگان، به‌جای تشویق حامیانش برای اینکه به او رأی دهند، از آنها خواست «آنطور رأی دهند که به رأی‌شان افتخار کنند» او همچنین اعلام کرد، کمپین‌هایش را در دو ایالت آریزونا و آیداهو، دو ایالتی که در ماه جاری میلادی انتخابات درون حزبی برگزار می‌کنند، متوقف می‌کند. بلومبرگ هم با اینکه بیش از نیم میلیارد دلار در رقابت‌های انتخاباتی هزینه کرد، نتوانست در هیچ ایالتی پیروز شود و تنها در قلمرو «ساموآ»‌های امریکا پیروز شد. با این حال بلومبرگ از عملکرد خود ابراز رضایت کرد و گفت: مهم نیست چه تعداد دلیگیت کسب کردیم ما امشب غیرممکن را ممکن ساختیم، تنها در سه ماه از آرای یک درصدی در نظرسنجی‌ها به جایگاهی رسیدیم که یک رقیب جدی برای شانس‌های نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شدیم.

روزهای حیات بخش بایدن و پاداش سندرز

بایدن که روز شنبه گذشته و سه روز مانده به سوپرتیوزدی در کارولینای جنوبی با آرای آفریقایی – امریکایی‌ها پیروزی چشمگیری کسب کرده بود، در سوپرتیوزدی هم از حمایت اکثریت امریکایی‌های آفریقایی تبار بهره برد. البته بایدن در میان سفیدپوستان تحصیلکرده هم آرای قابل توجهی داشت و همین مسأله باعث شد به پیروزی‌هایی دست یابد که برای خودش هم غیرقابل باور بود. او که در انتخابات‌های درون حزبی آیووا چهارم و نیوهمپشایر پنجم شده و دچار کمبود حمایت مالی شده بود و چیزی نمانده بود در بحث حمایت مالی همه چیز را به بلومبرگ واگذار کند، در کارولینای جنوبی در رقابت «مرگ یا زندگی» شرکت کرد و جان دوباره گرفت و در فاصله شنبه تا سه‌شنبه یعنی در 4 روز همه چیز تغییر کرد و حالا بایدن همان‌طور که اکثر نظرسنجی‌های چند ماه آخر می‌گفتند، کاندیدای پیشتاز است.

سندرز هم در سه‌شنبه بزرگ خیلی خوب ظاهر شد. او که از همان ابتدای انتخابات‌های درون حزبی توانسته بود در 3 ایالت آیووا، نوادا و نیوهمپشایر پیروز شود و تنها در کارولینای جنوبی نتیجه را به بایدن واگذار کرد، در سوپر تیوزدی از آرای امریکای لاتین تبارها، لیبرال‌ها و جوان‌های زیر 40 سال بهره برد اما تلاش‌هایش برای کسب آرای رأی دهندگان مسن‌تر و همچنین آفریقایی تبارها به نتیجه نرسید. سندرز همچنین با اینکه کمپین‌هایی در دو ایالت ماساچوست و مینه سوتا برگزار کرده و به این دو ایالت امید بسته بود، نتوانست در این دو ایالت پیروز شود و در عوض این بایدن بود که با بهره‌گیری از کناره‌گیری لحظه آخری ایمی کلوباچر به نفع او، توانست آرای مینه سوتا را از آن خود کند.