۰ نفر

همکاری ایران و کرواسی برای مقابله با کرونا

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۰:۳۱
کد خبر: 422185
همکاری ایران و کرواسی برای مقابله با کرونا

آخرین اوضاع شیوع ویروس کرونا، تبادل تجارب و ظرفیت‌های همکاری میان تهران و زاگرب در دیدارهای سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات ارشد وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در کرواسی بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «پرویز اسماعیلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی روز چهارشنبه «ورا کاتالینیچ یانکوویچ» معاون وزیر بهداشت و «ودران کراشنویچ» مشاور ارشد وزیر بهداشت که از اعضای اصلی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در کرواسی هستند، دیدار و گفت وگو کرد.
وی با تشریح سیر ورود ویروس کرونا به کشور و آخرین اطلاعات، اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه، گفت: ویروس کرونا متعلق به هیچ ملت و یا ابزار سیاسی و تبلیغاتی علیه ملت دیگری نیست و بلکه تهدیدی همگانی است و لذا جامعه جهانی باید در این زمینه متحد، هماهنگ و در چارچوب دستورالعمل های بهداشتی و بین المللی عمل کند.
اسماعیلی به توانمندیهای بالای پزشکان، مهارت و دلسوزی پرستاران و زیرساختهای عظیم بهداشت و درمان در ایران اشاره کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی (WHO) توانایی ایران برای کنترل ویروس کرونا را در سطح استانداردهای خود دانسته و بارها اقدامات ایران در ریشه‌کنی بیماریهای فراگیر از جمله فلج اطفال، سرخک و سرخجه را رسماً تایید و ستوده است.
سفیر ایران ادامه داد: دولت و ملت ایران یکپارچه و با روحیه بالا بر این بیماری غلبه خواهند کرد و در این مسیر از مشورت، انتقال تجربه و هر گونه کمک کشورهای دوست و نهادهای بین‌المللی استقبال می کند.
وی، تحریم را اقدامی غیرانسانی و باعث کند شدن روند توسعه زیرساختهای بهداشتی و یا دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات پزشکی خواند و از سازمان جهانی بهداشت و کشورهایی که کمک های تشخیصی و دارویی به ایران ارسال کرده و می کنند، تشکر کرد.
«ورا کاتالینیچ یانکوویچ» معاون وزیر بهداشت کرواسی نیز در این دیدار با اشاره به حضور خود در سمینارهای پزشکی ایران، گفت: از نزدیک، کارایی و حرفه ای بودن کادر و سیستم درمانی ایران را دیده ایم و به توانایی آنها اطمینان داریم.
«ودران کراشنویچ» مشاور ارشد وزیر بهداشت نیز با تشریح اقدامات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در کرواسی، گفت: این ستاد از ۲۵ فوریه فعال شده و هدف اصلی آن حفظ ثبات در سیستم بهداشتی کرواسی است، و سلامت عمومی در اولویت برنامه های تنظیمی قرار دارد.
وی تأکید کرد که بر اساس ماده ۴۳ مقررات بهداشت جهانی، کرواسی هیچ محدودیتی برای ارتباطات مرزی و تجاری ایجاد نکرده است.
سفیر ایران در کرواسی همچنین در دیدار جداگانه ای با خانم «دوردا آدله شیچ» رییس انجمن کمک های کرواسی گفت وگو کرد. در این جلسه، همکاری بخشهای غیر دولتی دو کشور برای توسعه آموزش و مشارکت عمومی در حوزه بهداشت و درمان بررسی شد.