۰ نفر

«کرونا» اقتصاد جهان را به سمت بحرانی بدتر از۲۰۰۹ می‌برد

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۳۸
کد خبر: 422113
«کرونا» اقتصاد جهان را به سمت بحرانی بدتر از۲۰۰۹ می‌برد

در خوش‌بینانه‌ترین سناریوهای رشد اقتصادی، اقتصاد جهان امسال ۲.۹ درصد رشد خواهد کرد؛ در حالیکه در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹، ۳ درصد رشد کرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا اقتصاد جهان را به سمت رکود بسیار جدی می‌برد؛ رکودی که بعد از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹، دیگر اتفاق نیفتاده بود. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی(OECD) به تازگی هشدار داده است که در صورت گسترش شیوع این ویروس، رشد اقتصادی جهان نصف خواهد شد.

این سازمان اعلام کرده است که در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر آسیا، اروپا و شمال آمریکا، میزان تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۰، به ۱.۵ درصد خواهد رسید. این رقم تقریبا ۲.۹ درصد پایین‌تر از میزانی است که پیش از این برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود.

نصف شدن رشد اقتصادی جهان، می‌تواند ژاپن و اروپا را به رکود جدی بکشاند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی در گزارشی می‌نویسد: «سیاست‌گذاران در سراسر جهان حالا باید برای جلوگیری از سناریوی این‌چنینی، به سرعت اقدام کنند. جهان باید اقدامات هماهنگی برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام دهد. دولت‌ها باید هزینه‌هایشان را افزایش دهند و بانک‌های مرکزی باید سیاست‌هایی را برای ضربه‌گیری آسیب‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، پیش ببرند.»

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، خوش‌بینانه‌ترین سناریوی فعلی، شیوع گسترده ویروس کرونا در چین در سه ماه اول سال و شیوع پایین در سایر کشورهاست. حتی در این حالت نیز سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی رشد اقتصاد جهانی را تنها ۲.۴ درصد پیش‌بینی‌ کرده‌است. حتی این پیش‌بینی خوش‌بینانه نیز پایین‌ترین میزان رشد از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹ است. آن زمان، رشد اقتصادی جهان حدود ۳ درصد بود.

«لارنس بون» اقتصاددان ارشد OECD می‌گوید: «این ویروس خطرات بیشتری برای اقتصادی ایجاد می‌کند که پیش از این هم با تنش‌های سیاسی و تجاری ضعیف شده بود. دولت‌ها باید برای جلوگیری از همه‌گیری این ویروس، اقدامات بسیار فوری انجام دهند، از نظام بهداشت و درمان خمایت کنند، مردم را حفظ کنند، تقاضا را افزایش دهند و برای خانوارها و کسب‌وکارهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، حمایت مالی ایجاد کنند.»

در هفته‌های اخیر، سود و درآمد بسیاری از بزرگترین شرکت‌های جهان به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. این روند، منعکس‌کننده رفتار مصرف‌کنندگان است که حتی در بازارهایی با کمترین میزان ابتلا به کرونا، تقاضایشان را به شدت کاهش داده‌اند. بعضی از کسب‌وکارها حتی به دلیل مشکلات زنجیره عرضه و محدودیت‌های سفر، برای باز نگه داشتن کارخانه‌هایشان هم به مشکل خورده‌اند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزینس، بانک‌های مرکزی جهان در تلاش هستند تا سیاست‌هایی را برای حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند. آن‌ها سعی می‌کنند به سرمایه‌گذاران اطمینان دهند که گام‌هایی را برای کاهش رکود اقتصادی برمی‌دارند.

«هاروئیکو کورودا»، رئیس بانک ژاپن به تازگی اعلام کرده است که بانک مرکزی این کشور نقدینگی کافی برای اطمینان از ثبات بازارهای مالی فراهم خواهد کرد. همچنین «جرمی پاول» رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز اعلام کرده است که نرخ بهره احتمالا برای حمایت از اقتصاد، کاهش می‌یابد.

به گفته «بیل نلسون»، اقتصاددان ارشد در موسسه سیاست بانکی، بانک‌های مرکزی جهان ممکن است که اقدامات چشمگیرتری انجام دهند. او پیش‌بینی کرده است که بانک چین و موسسه پولی هنگ‌کنگ این هفته اقدامات هماهنگ بزرگی انجام دهند.