۰ نفر

برای نخستین بار در تاریخ اتفاق افتاد؛

کاهش نرخ بازده اوراق 10ساله آمریکا به زیر یک درصد/ روند نزولی نرخ بهره در کنار سیر نزولی نرخ بازده

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷
کد خبر: 422098
کاهش نرخ بازده اوراق 10ساله آمریکا به زیر یک درصد/ روند نزولی نرخ بهره در کنار سیر نزولی نرخ بازده

نرخ اوراق بازده 10 ساله آمریکا برای نخستین بار در تاریخ، روز سه شنبه به کمتر از یک درصد رسید، مساله‌ای که بدون تردید به وحشت شیوع ناگهانی ویروس کرونا بازمی‌گردد.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی ان ان، بازده اوراق قرضه ایالات متحده از ابتدای سال 2020 روند کاهشی داشته است اما با توجه به روند حرکتی بازارهای مالی ایالات متحده در هفته گذشته و واکنش بازارهای مالی به شیوع کرونا، روز گذشته روند کاهشی و سقوط بازده اوراق قرضه تسریع شد.

بانک فدرال رزرو با تشدید این وحشت، روز سه شنبه در یک اقدام برنامه ریزی نشده کاهش نیم درصدی نرخ بهره را برای اعلام کرد. این نخستین کاهش اضطراری نرخ بهره در چنین سطحی از سال 2008 بوده است. شاخص داو جونز هم روز سه شنبه کاهش بیش از 750 واحدی داشت.

اقتصاددانان در شرایط کنونی به شدت نگران عواقب ناشی از شیوع بیشتر ویروس کرونا هستند. تعطیلی کارخانه‌ها در چین و محدودیت‌های شدید مسافرتی و تاثیر این محدودیت‌ها بر تجارت و هزینه‌های مصرف کننده، شوک عرضه در اقتصاد جهانی را به دنبال خواهد داشت.  

در شرایطی که سرمایه گذاران به دلیل امنیت نسبی و میزان بالای بدهی دولت در کشورهای پیشرفته در جستجوی پناهگاهی امن برای سرمایه گذاری هستند، بازده اوراق قرضه کاهش یافت. اوراق قرضه همچنین یکی از نقاط سنتی مورد توجه سرمایه گذاران بازارهای سهام بوده است، به این مفهوم که با سقوط بازار سهام، قیمت اوراق بهادار رو به افزایش می‌گذاشت. بازده و قیمت اوراق قرضه در جهت‌های معکوس حرکت می‌کنند. اگر قیمت اوراق بهادار به دلیل تقاضای زیاد افزایش پیدا کند، بازده اوراق کاهش پیدا می‌کند. تجمع اوراق قرضه ده ساله در چند مدت اخیر موجب شد تا رکورد پایین‌ترین نرخ بازده رقم بخورد.

نرخ بهره کمتر

خزانه داری همچنین بیانگر انتظارات نرخ بهره از سوی سرمایه گذاران است. به این مفهوم که اگر بازده اوراق 10 ساله کاهش داشته باشد، بازار تمایل به تعیین نرخ‌های پایین‌تر در آینده پیدا می‌کند.  

این در حالی است که میزان بدهی دولت با بازده کم یا حتی منفی در طی سال‌های گذشته رو به افزایش است، چرا که بانک‌های مرکزی در سراسر رو به کاهش نرخ بهره آورده‌اند. به عنوان مثال بانک فدرال رزرو در سال 2019 سه بار نرخ بهره را در ایالات متحده کاهش داد تا در بحبوحه جنگ اقتصادی آمریکا و چین، اقتصاد این کشور را تقویت کند.

کاهش نرخ بهره برای شرکت‌هایی که به دنبال بازپرداخت بدهی‌های سنگین هستند نیز مطلوب به شمار می‌رود. با این حال برای سرمایه گذارانی که بدون ریسک زیاد به دنبال بازده مناسب هستند، نرخ‌های پایین –و به همراه آن بازده پایین- مشکل بزرگی به شمار می‌آید.