۰ نفر

هر ماه، یک میلیارد دلار ضرر برای اروپا

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبر: 422044
هر ماه، یک میلیارد دلار ضرر برای اروپا

شیوع کرونا در جهان علاوه بر کاهش فعالیت‌های اقتصاد و مراودات تجاری، صنعت گردشگری را نیز با چالش فراوان روبه‌رو کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، رییس بخش صنعت اتحادیه اروپا معتقد است از زمان ورود این بیماری به کشورهای اروپایی گردشگری این قاره با ضرر یک میلیارد دلاری روبه‌رو بوده است. این ضرر طی یک ماه اخیر برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود اگر مشکلات نشات گرفته از این ویروس همچنان ادامه‌دار باشد، ضرر به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد. اما خسارت‌های شیوع کرونا بازی‌های المپیک ژاپن را نیز در خطر تعطیلی یا برگزاری بدون تماشاگر قرار داده است. اگر المپیک سال جاری به زمان دیگری موکول شود ژاپن خسارتی در حدود 11 میلیارد پوند می‌بیند. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی که برای برگزاری این رویداد ورزشی اعلام آمادگی کرده‌اند نیز 6.5 میلیارد پوند آسیب می‌بینند.

سه میلیارد دلار کاهش درآمد برای 4 کشور

نزدیک‌ترین کشورهای آسیایی به چین مانند ژاپن‌، هنگ‌کنگ‌، کره جنوبی و تایلند بیشترین هزینه جهانی در بخش گردشگری را خواهند پرداخت. با بروز اختلال‌هایی در سفرهای هوایی، لغو کارناوال‌های جشن در اروپا و قرنطینه چندین شهر در ایتالیا، فشار بحران شیوع کرونا طی چند هفته اخیر به بیشترین حد خود رسید که می‌تواند سال جاری میلادی را به بدترین سال برای صنعت گردشگری تبدیل کند. در سال‌های اخیر کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل تلاش برای گسترش و توسعه صنعت گردشگری‌، به استراحتگاهی برای گردشگران سایر کشورها به خصوص چین تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر این کشورهای آسیایی به دلیل ورود تعداد زیادی از گردشگران چینی، محلی نیز برای سرمایه‌گذاری غول‌های بزرگ فعال در این صنعت بوده‌اند. اما طی هفته‌های اخیر نه‌تنها حجم مسافران آسیایی به این کشورها کاهش یافته، بلکه مسافران غربی نیز از ترس گسترش ویروس حاضر نیستند تورهای مسافرتی به آسیا را خریداری کنند. تجزیه و تحلیل شرکت «انیمش کومار» که یک شرکت گردشگری است، نشان می‌دهد با وجود اعلام خبرهای امیدوارکننده از کاهش شمار ابتلایان به این بیماری در چین و اهتمام کشورها برای به کنترل درآوردن آن‌، همچنان صنعت گردشگری در کشورهایی مانند ویتنام، تایلند، مالزی و سنگاپور خسارت‌های فراوانی دیده است و انتظار می‌رود که حداقل ۳ میلیارد دلار درآمد پیش‌بینی شده حاصل از توریسم را نیز در هفته‌های جاری از دست بدهند.

آسیا و اروپا، در خطر تعطیلی چندماهه بخش گردشگری

همزمانی شیوع کرونا و تعطیلات سال جاری میلادی همچنین سال نو چینی، صنعت گردشگری کشورهای آسیایی و اروپایی را در معرض ورشکستگی جدی قرار داد. رونق سفر رفتن از اواخر ژانویه تاکنون متوقف شده و علاوه بر برخی ممنوعیت‌ها در سفر به چین و کره جنوبی، شرکت‌های اروپایی در زمینه گردشگری نیز سفر به اروپا را ممنوع کردند. علاوه بر این امریکا و ژاپن نیز اعطای ویزا به افرادی که از کشورهای با شیوع بالا می‌آیند را متوقف کرده‌اند. اما آثار مخرب در این بخش همچنان غیر قابل پیش‌بینی است. تورهای گروهی لغو شده‌اند و سفر با کشتی‌های کروز به دلیل کاهش تقاضا تقریبا انجام نمی‌شود. علاوه بر آن نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز برگزار نمی‌شوند. تقریبا تمام کشورهای جهان از توریست‌های چینی خالی شده‌اند. بر اساس آمار اداره مبادلات ارزی چین، 54 درصد از کل گردشگران جهان را چینی‌ها به خود اختصاص داده‌اند که در نیمه اول سال گذشته میلادی حدود 128 میلیارد دلار گردش مالی برای کشورهای مقصد ایجاد کرده‌اند. رتبه دوم و سوم گردشگران جهان نیز به ترتیب در اختیار امریکایی‌ها با سهم 24 درصد و اروپایی‌ها با سهم 13 درصد بود. اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال جاری، تعداد گردشگران چینی تقریبا به عدد صفر می‌رسد که به معنی زیان 128 میلیارد دلاری برای صنعت گردشگری جهان است. از سوی دیگر تعداد گردشگران اروپایی و امریکایی نیز به بیست درصد کاهش خواهد یافت. اما اگر برنامه‌های امریکا و برخی کشورهای اروپایی برای روند «سفر ممنوع» ادامه یابد، به نظر می‌رسد تعداد گردشگران جهان به کمترین تعداد در بیست سال اخیر برسد.

اروپا منتظر موج دوم کاهش گردشگری

گردشگری اروپا بیشترین خسارت را از شیوع کرونا در جهان دید. تحلیلگران معتقدند گردشگری اروپا با دو موج کاهش تعداد گردشگر مواجه می‌شود که در حال حاضر موج اول آن برای برخی کشورهای درگیر وجود دارد. به نظر می‌رسد با ممنوعیت سفر به برخی شهرهای ایتالیا، باید منتظر ورود موج دوم کاهش گردشگر به این قاره بود. موج اول خسارت به گردشگری اروپا، با شیوع ویروس کرونا در چین و قرنطینه 15 شهر در این کشور رخ داد. اما موج دوم، با گسترده شدن سرایت این ویروس به کشورهای اروپایی و اعلام وضعیت اضطرار در کشور ایتالیا ایجاد شد، چراکه بسیاری از مناطق گردشگری به خصوص در کشورهای انگلیس‌، فرانسه و آلمان عملا تعطیل شد. اما به نظر می‌رسد بیشترین خسارت را کشور ایتالیا متحمل می‌شود، چراکه صنعت گردشگری حدود 13 درصد از تولید ناخالص این کشور را به خود اختصاص داده و نرخ کنسلی هتل در این کشور به 90 درصد رسید. هر چند لغو پروازهای خطوط هوایی امریکا و آسیا به این کشور نیز در افزایش خسارت‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود. گفتنی است دولت امریکا سطح هشدار برای سفر به برخی نقاط ایتالیا را به سطح «سفر ممنوع» رسانده است.