شیوع ویروس کرونا، نه تنها سرزمین اصلی انتشار آن یعنی چین را به سختی انداخته، بلکه با گسترش آن در کشورهای دیگر، شاهد ضربه به اقتصاد کل جهان خواهیم بود؛ به گونه‌ای که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که میزان تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020، فعلا 0.5 درصد کمتر میزان مورد انتظار خواهد بود.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ در حالی که هنوز هم برای ارزیابی عواقب شیوع ویروس کرونا زود است، اما باید گفت که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصاد جهانی کاهش داده؛ زیرا شیوع ویروس کرونا در خارج از چین همچنان ادامه دارد.
گفتنی است که در جدیدترین گزارش ارزیابی موقت ارائه شده، این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تاثیر شیوع بیماری کووید-19 شدید باشد که در نتیجه، 0.5 درصد کاهش در مجموع تولید ناخالص داخلی جهان برای سال 2020 را به همراه داشته باشد.
شایان ذکر است با اینکه OECD در ماه نوامبر 2019 پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد جهانی در سال جدید میلادی 2.9 درصد رشد کند، در تخمین جدید خود اعلام کرد که میزان آن 2.4 درصد خواهد بود.
باید اشاره کرد که این میزان، پایین‌ترین سطح رشد اقتصادی، پس از بحران مالی جهانی است؛ و احتمالا روند نزولی کنونی بستگی به این دارد که بحران فعلی تا چه زمانی ادامه دارد و اقتصاد چین با چه سرعتی می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد.
بدون شک، انتظار می‌رود که مرکز شیوع این بیماری، ضربه بزرگی را به خود ببیند. OECD پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین، از 5.7 درصد به 4.9 درصد کاهش داد و با اشاره به محدودیت‌های رفت و آمد افراد، مبادله کالاها و خدمات، و همچنین اقدامات جلوگیری از انتشار ویروس همچون تعطیلی کارخانه‌ها، دلیل اصلی کاهش شدید تقاضا و بازده تولید این کشور بوده است.
سایر نقاط جهان نیز از تاثیر این ویروس در امان نخواهند بود؛ زیرا بسیاری از سفرهای تجاری و گردشگری تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اتکا به چین، با اختلال در زنجیره تامین روبرو هستند.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داد در صورتی که مشکلاتی که در چین پدید آمد برای اقتصادهای پیشرفته نیز اتفاق بیفتد، رشد جهانی حتی به 1.5 درصد در سال 2020 هم می‌تواند نزول کند که تقریبا نصف میزان پیش‌بینی شده است.
در نمودار ارائه شده، مقایسه پیش‌بینی میزان رشد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ جهان در سال 2019 و 2020 را مشاهده می‌کنید؛

پیش‌بینی وضعیت رشد اقتصادی جهان