۰ نفر

کاهش نرخ بهره پایه در آمریکا برای مقابله با بحران کرونا

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 421933
کاهش نرخ بهره پایه در آمریکا برای مقابله با بحران کرونا

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) به‌منظور مقابله با تأثیرات بحران کرونا بر اقتصاد این کشور، نرخ بهره پایه را به میزان ۰.۵ درصد کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بانک مرکزی آمریکا موسوم به فدرال رزرو روز سه‌شنبه در تلاش برای کاستن از شدت اثرات اقتصادی بحران کرونا و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، نرخ بهره پایه را به میزان 0.5 درصد کاهش داد.

فدرال رزرو در سال گذشته میلادی طی سه مرحله (هر مرحله 0.25 درصد) نرخ بهره پایه در آمریکا را به منظور کمک به افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش داده بود، اما در حالی که انتظار نمی‌رفت مقامات فدرال رزرو بار دیگر با کاهش نرخ بهره پایه موافقت کنند، سقوط بی‌سابقه بازارهای سهام، نفت و فلزات اساسی در آمریکا سرانجام باعث شد که فدرال رزرو در اقدامی غیرمنتظره به‌منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه اقتصادی، بار دیگر نرخ بهره پایه را کاهش دهد.

ساعاتی پیش از اتخاذ این تصمیم، نمایندگان کشورهای موسوم به گروه 7 (G-7) در نشستی که برای هماهنگی به‌منظور مقابله با تأثیرات اقتصادی بحران کرونا برگزار شد، تعهد خود را برای به‌کارگیری تمامی ابزارهای موجود برای جلوگیری از وقوع یک بحران اقتصادی جدید اعلام کردند.

دوشنبه شب به وقت آمریکا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه بانک مرکزی استرالیا اخیراً نرخ بهره پایه در این کشور را کاهش داده است، مقامات فدرال رزرو را به دلیل بالا بودن نرخ بهره در این کشور سرزنش کرد و از آنها خواست که نرخ بهره پایه را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

موضوع نرخ بهره از ماهها پیش یکی از موارد اختلاف دونالد ترامپ و «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو بوده است.