۰ نفر

تلاش جهانی برای درمان کووید-۱۹

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۱۰
کد خبر: 421925
تلاش جهانی برای درمان کووید-۱۹

با انتشار گسترده کروناویروس جدید به تمام قاره‌های جهان و افزایش صعودی آمار قربانیان آن در کشورهای مختلف، دانشمندان و پزشکان در سراسر دنیا در تلاش‌ هستند تا هرچه زودتر پیش از آن که افراد بیشتری را آلوده کرده و چالش بزرگ‌تری را برای سلامت عمومی مردم جهان ایجاد کند، راهی برای درمان بیماری کووید-۱۹ ناشی از این کروناویروس جدید پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ پیشرفت کارکنان بهداشت چینی در معالجه این بیماری امیدوارکننده است و بیش از نیمی از بیماران در چین که در آن شیوع کروناویروس آغاز شده بود، مرخص شده‌اند و همین امر تعداد باقی مانده موارد تایید شده را به کمتر از ۳۵ هزار نفر رسانده است.

چین در تلاش است تا نرخ بهبودی از این بیماری را افزایش داده و به کشورهای نیازمند کمک‌های پزشکی ارائه دهد. "وانگ یی"، وزیر امور خارجه این کشور به تازگی با همتایان خود در کشورهای ایتالیا و ایران تماس گرفت تا کمک‌های لازم را به‌ آن‌ها ارائه دهد.

بیشتر افرادی که بهبود یافته‌اند فقط علائم خفیف بیماری را تجربه کرده‌اند اما میزان مرگ و میر در میان سالمندان و افرادی که عفونت آن‌ها تا مرحله بحرانی پیش می‌رود، هم‌چنان بالاست.

میزان کلی مرگ و میر در بین مبتلایان تقریباََ در چین ۲.۳ درصد است. با این حال، بر اساس یک مطالعه روی نمونه‌های اولیه که در هفته گذشته در نشریه پزشکی لانست، مجله پزشکی انگلیس منتشر شد، این بیماری ۶۱.۵ درصد از مبتلایان شدید را از پای درمی‌آورد. 

یک پزشک متخصص چینی اعلام کرده روش‌های معمول درمان ذات‌الریه مانند استفاده از وِنتیلاتورها (دستگاه تنفّس مصنوعی)، استفاده از درمان‌های ضد ویروسی و ضد باکتری و استفاده از استروئیدها برای بیمار در معالجه بیمارانی که به آخرین مرحله از بیماری رسیده‌اند، نسبتاً بی اثر است و این موضوع به چالشی برای کادر پزشکی تبدیل شده است.

این پزشک هم‌چنین اظهار داشته که دستگاه‌های اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری که پشتیبانی قلبی و تنفسی را برای بیمارانی که قلب و ریه‌های آن‌ها از کار می‌افتد انجام می‌دهد و دیگر داروهای مربوطه در شرایط حاد بیماری به اندازه کافی موثر نبوده است.

تلاش برای توقف پیشرفت بیماری

نگرانی‌هایی در این زمینه توسط کمیسیون بهداشت ملی چین ابراز شده و مسئولان این کمیسیون بر اهمیت کاهش میزان مرگ و میر در بین افرادی که به شدت مبتلا هستند، معمولاً افرادی که پیرتر هستند یا بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا دارند، تأکید کرده‌اند.

یکی از پزشکان متخصص چینی اعلام کرده که در حال حاضر یکی از اصلی ترین کارهایی که کادر پزشکی این کشور در تلاش برای انجام آن است، افزایش شانس بقا در افرادی است که بیماری در آنها وخیم شده و برای این کار نیاز به کشف راه‌های درمانی و دارویی موثر است.

بر اساس آخرین داده‌های موجود در مورد آزمایش‌های بالینی چینی تاکنون ۲۹۳ کارآزمایی بالینی در مورد توانایی داروهای مختلف موجود در مقابله با کروناویروس جدید وجود دارد. با وجود منطق معمول "آزمایش‌های بیشتر، شانس موفقیت بهتر"، برخی از متخصصان ابراز نگرانی کرده‌اند که این شمار بالا ممکن است در روند تحقیقات اختلال ایجاد کند.

اگرچه در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که به طور قطعی در مقابله با بیماری کووید-۱۹ موثر باشد اما از بین ۲۹۳ دارو یا ترکیبی از داروهای مورد آزمایش، یکی از این موارد برجسته بوده است. داروی "رمدزیویر"  یک داروی ضد ویروسی است که توسط شرکت داروسازی مستقر در آمریکا با هدف مبارزه با ویروس ابولا تولید شده است.

معاون دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز داروی "رمدزیویر" را تنها دارویی اعلام کرده که در برابر کووید-۱۹ اثرات واقعی دارد.

کارآزمایی بالینی این دارو نخستین بار ماه گذشته و پس از انتشار مقاله‌ای درمورد موثر بودن آن در بیمارستان مشترک چین و ژاپن در "ووهان" آغاز شد و نتیجه آن در ماه آوریل اعلام می‌شود که می‌تواند پاسخ قطعی‌تری به پزشکان برای اثر بخشی دارو ارائه دهد.

علاوه بر داروی "رمدزیویر" پزشکان چینی داروهای دیگری را نیز برای درمان کووید-۱۹ مورد بررسی قرار داده‌اند که از آن میان می‌توان به داروی "کلروکین فسفات" یک داروی ضد مالاریا و "لوپیناویر" داروی ایدز نیز اشاره کرد.

با این حال هنوز اثبات نشده که هیچ‌کدام از این داروها برای همه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ قابل استفاده باشد.

پلاسما درمانی

در اوایل ماه فوریه، پزشکان تأیید کردند که استفاده از پلاسما درمانی در مقابله با این بیماری تاثیراتی داشته است. در این روش درمانی از پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید-۱۹ برای درمان بیماران مبتلا استفاده می‌شود، هرچند متخصصان هنوز درمورد این روش درمانی مطمئن نبوده و با احتیاط از آن استفاده می‌کنند.

متخصصان اما در مورد این روش درمانی گفته‌اند که پلاسما درمانی فقط بخشی از کل برنامه درمانی را تشکیل داده و درمان مکمل محسوب می‌شود و از این رو تصور تزریق پلاسما به بیماران و بهبود فوری آن‌ها، تصوری تخیلی است که تنها در فیلم‌ها مشاهده می‌شود.

به گفته متخصصان نتیجه پلاسما درمانی محدود است و استفاده از پلاسما احتمالاً مدت زمان لازم برای درمان این بیماری را از پنج تا ۱۰ روز به سه تا پنج روز کاهش می‌دهد.

پزشکان چینی توصیه کرده‌اند که تا زمان مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها درمورد پلاسما درمانی بهتر است با احتیاط از این روش درمانی استفاده شود.

کشف واکسن

در کنار استفاده از داروهای موجود، ساخت واکسن نیز از زمانی که گروهی از دانشمندان در شانگهای برای اولین بار ژنوم ویروس را در اوایل ژانویه منتشر کردند، مورد توجه قرار گرفته است.

با وجود تلاش هماهنگ از سراسر جهان، کارشناسان معتقدند حداقل یک سال طول می‌کشد تا هر گونه واکسن در دسترس عموم قرار گیرد.

Moderna، یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ایالات متحده، در حال حاضر پیشروی این رقابت جهانی است و در تاریخ ۲۴ فوریه اولین دسته واکسن علیه کروناویروس جدید را برای مصارف انسانی ساخت. این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آمپول‌های mRNA-۱۲۷۳، نام رسمی این واکسن  به موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) ارسال شده است تا در مطالعه فاز یک در ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد.

کارآزمایی‌های بالینی برای اولین بار در یک مرکز تحقیقاتی در سیاتل در بین ۴۵ داوطلب انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در طول ۱۳ ماه با هدف اصلی تشخیص این که آیا واکسن پاسخ سیستم ایمنی را ایجاد می‌کند و آیا بی خطر است، انجام شود.

پس از فاز یک، کارآزمایی‌های بالینی برای آزمایش توانایی واکسن در برابر مقاومت در برابر کروناویروس جدید انجام می‌شود.

به گفته متخصصان این شرکت دارویی، اولین آزمایش کارآیی شش تا هشت ماه دیگر طول خواهد کشید، بنابراین اگرچه این سریع‌ترین زمان ممکن از زمان دریافت توالی ژنوم ویروس تا اجرای کارآزمایی است اما هنوز هم برای بیماری همه‌گیر فعلی قابل استفاده نیست مگر آن که شیوع تا یک سال یا یک سال و نیم دیگر ادامه پیدا کند.

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، علاوه بر روند طولانی تولید واکسن از ابتدا محققان هم‌چنین ابراز نگرانی از سرنوشت آن کردند. بسیاری گمان می‌کنند اگر روند کاهش شیوع کروناویروس آغاز شود، ممکن است روند تولید و توسعه واکسن همان‌گونه که برای سارس نیز اتفاق افتاد، متوقف شود.