۰ نفر

دولت‌ها تحت فشار کرونا

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 421752
دولت‌ها تحت فشار کرونا

ویروس کرونا، همچنان در سراسر جهان قربانی می‌گیرد و با افزایش نگرانی درباره گسترش آن، دولت‌ها تلاش‌ها برای مقابله با آن را شدت می‌بخشند. همزمان دولت‌ها برای کاستن از نگرانی، نارضایتی و خشم عمومی تحت فشار هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، 90درصد قربانیان این ویروس در استان هوبی در چین بوده‌‌اند با این حال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس، در 10کشور دیگر گزارش شده است.

همزمان با انتشار افزایش تعداد قربانیان، تلاش‌ها برای مقابله با آن هم شدت گرفته است. اتحادیه اروپا طرح ریسک قاره را از حالت «متوسط» به حالت «متوسط تا بالا» تغییر داد. اورسولا فون درلین رئیس کمیسیون اروپا همچنین از تشکیل «تیم واکنش ویروس کرونا» خبر داد. تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشورهای مختلف اروپایی در حال افزایش است. به گزارش واشنگتن‌پست، کشورهای اروپایی در حالی با قرنطینه‌کردن موارد مشکوک و برگزاری جلسات بحران و اقداماتی مانند این خود را در زمینه مهار ویروس کرونا فعال نشان می‌دهند که با انتقادهای شدید مردمی مواجه هستند و تلاش می‌کنند نارضایتی عمومی را هم در کنار ویروس مهار کنند. 

در انگلیس دیروز جلسه امنیت ملی «کبرا» به ریاست بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور برگزار شد. جانسون بعد از این نشست در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که انتشار ویروس کرونا، ‌در روزها و هفته‌های آینده به مشکلی بزرگ برای کشورش تبدیل خواهد شد. او گفت که طرح اقدام دولت برای مهار کرونا امروز(سه‌شنبه) اعلام می‌شود. رسانه‌ها در انگلیس دولت را متهم می‌کنند که به موقع و به اندازه کافی به انتشار ویروس نپرداخته و تازه بعد از اعلام ابتلای افراد به این مسئله توجه نشان داده‌اند. برخی در بریتانیا پیشنهاد کرده‌اند که دولت شهرهایی را که آلودگی در آنها بالاست، ایزوله کند. 

اروپا شاهد رشد چشمگیر ویروس بوده به‌گونه‌ای که موارد ابتلای جدید در ایتالیا، بزرگ‌ترین کانون بحران در خارج از آسیا، در روزهای اخیر بیش از 50درصد رشد داشته و در آلمان، بیش از دو برابر شده است. در ایتالیا دیروز صاحبان آژانس‌های مسافرتی در رم با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار آن شدند که دولت برای جبران خسارت‌ آنها اقدام کند. مقامات آلمانی گفته‌اند که تعداد مبتلایان به 158نفر در 10ایالت رسیده است (آمار مربوط به عصر دیروز است). نگرانی از انتقال ویروس در آلمان، ‌به جلسات دولت هم رسیده و دیروز ویدئویی منتشر شد که در آن، وزیر کشور آلمان حاضر نشد با آنگلا مرکل صدراعظم کشورش دست بدهد. پرتغال هم دیروز اعلام ابتلای 2 مورد را تأیید کرد. آندورا، کشور کوچکی هم که بین فرانسه و اسپانیا قرار دارد دیروز نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا را تأیید کرد. فرد مبتلا، مرد 20ساله‌ای است که اخیرا به میلان ایتالیا سفر کرده است.

در آمریکا هم دیروز مرگ دومین مبتلا به ویروس کرونا تأیید شد. به گزارش آسوشیتدپرس، این قربانی که بالای 70سال سن داشته در یک خانه سالمندان که چند مورد ابتلا به کرونا در آن گزارش شده در ایالت واشنگتن زندگی می‌کرده است. پیش از این محققان هشدار داده بودند که ویروس کرونا احتمالا هفته‌ها بدون اینکه کسی متوجه آن شود در حال انتقال در این ایالت بوده است. مردم و رسانه‌ها هم از اقدامات کند دولت برای مقابله و مهار این ویروس انتقاد می‌کنند. ایالت واشنگتن 12مورد ثبت شده کرونا دارد. آمار مبتلایان در آمریکا با سرعت نسبتا زیادی در حال افزایش است و ابتلا به کرونا در کالیفرنیا، ایلینویز، رودز آیلند و نیویورک تأیید شده است.

در آمریکا، رویکرد دولت آمریکا برای کوچک‌نمایی بحران پیش‌آمده باعث انتقادهای زیادی در جامعه شده است. دونالد ترامپ و مایک پنس معاون او که مسئول تیم مقابله با بحران است در صحبت‌هایشان تلاش زیادی می‌کنند تا شرایط را عادی نشان دهند اما پیام‌هایی که جامعه پزشکی آمریکایی به رسانه‌ها و خبرنگاران می‌رسانند، کاملا برخلاف روایت دولت است. بسیاری از پزشکان در توییتر پروتکل‌های نمونه‌گیری دولتی را زیر سوال برده‌اند و گفته‌اند شرایط به مراتب بدتر از چیزی است که دولت اعلام کرده است. بسیاری معتقدند دولت ترامپ، 3 هفته طلایی برای مقابله با همه‌گیری این ویروس را از دست داده و حالا با یک بحران عمیق مواجه است. با وجود گسترش ویروس در اروپا و آمریکا، ‌کانون بحران همچنان آسیاست؛ پکن دیروز اعلام کرد تعداد مبتلایان جدید در استان هوبی 196نفر بوده است. این رقم، کاهش شدیدی نسبت به 570مورد جدید بود که یک روز پیش از آن اعلام شده بود. با وجود کاهش در تعداد مبتلایان جدید در استان هوبی، تعداد مرگ‌ومیر در سراسر چین در انتهای یکشنبه، 42مورد بیش از شنبه بوده است.

در کره‌جنوبی، جایی که بحران توسط یک کلیسای جنجالی فراگیر شده، 599مورد ابتلای جدید در روز دوشنبه تأیید شد. دولت، بازگشایی مدارس را برای 2هفته دیگر به تعویق انداخته و امیدوار است با مهار شیوع ویروس، کشور را به حالت عادی بازگرداند. وزیر بهداشت کویت از واردات 3میلیون‌و600هزار ماسک به این کشور با دستور مستقیم امیر کویت خبر داده است.

عذرخواهی روحانی جنجالی

«کلیسای شینجئونجی برای مسیح» در کره‌جنوبی، نقشی اساسی در ایجاد بحران شیوع کرونا در این کشور داشته است. 60درصد مبتلایان به کرونا، عضو این کلیسا هستند. لی مان هی بنیانگذار این کلیسا که خود را مسیح خوانده و مدعی شده است پیروانش را به بهشت خواهد برد، در یک کنفرانس خبری از مردم این کشور عذرخواهی کرد و در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها به نشانه پشیمانی و عذرخواهی زانو زد. از دادستان‌ها در کره‌جنوبی خواسته شده است تا به پرونده این روحانی جنجالی رسیدگی شود.

کابوس فشار اقتصادی

ویروس کرونا، همچنان کابوس اقتصاد جهانی است و احتمالا چند کشور را دچار رکود سنگین خواهد کرد. به گزارش گاردین، سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هشدار داده است که انتشار ویروس می‌تواند رشد اقتصادی جهانی را تا 50درصد کاهش دهد و به 1.5درصد برساند. این سازمان از دولت‌های سراسر دنیا خواسته است با همکاری یکدیگر قدم‌های جدی‌تری برای مقابله با انتشار این ویروس بردارند.

    اینقدر ماسک نخرید

معاونت پزشکی در دولت آمریکا، از مردم این کشور خواسته است از خریدن ماسک دست بکشند چون تأثیری در ابتلای جامعه به ویروس ندارد. دکتر جروم آدامز بعد از آن این درخواست را مطرح کرده که هجوم مردم برای خرید ماسک، باعث کمبود این کالا در آمریکا شده است. او که رئیس خدمات پزشکی عمومی وزارت بهداشت آمریکا به شمار می‌رود، گفته است ماسک از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری نمی‌کند اما اگر کادر درمانی در هنگام برخورد با بیماران مبتلا به ویروس ماسک نداشته باشند، به خطر می‌افتند. دکتر ویلیام شافنر پزشک و استاد دانشگاه به سی‌ان‌ان گفته است که هجوم مردم برای خرید ماسک، «مسئله‌ای روانی» است.