۰ نفر

بهترین و بدترین سناریوی ممکن در مورد کرونا

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 421727
بهترین و بدترین سناریوی ممکن در مورد کرونا

‌سال ٢٠١٨ جاناتان کوئیک، متخصص بهداشت جهانی از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، کتابی را با عنوان «پایان اپیدمی‌ها: تهدید جدی برای بشریت و چگونگی متوقف‌کردن آن» منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، او در این کتاب به اقداماتی اشاره کرد که جهان باید برای حفاظت از خود در برابر شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای ١٩١٨ که میلیون‌ها نفر را کشت، انجام دهد. او رئیس سابق شورای بهداشت جهانی و یکی از همکاران قدیمی سازمان بهداشت جهانی است. این گزارش برگرفته از گفت‌وگوی او با «لارا اسپینی» خبرنگار گاردین است. او در مورد ذهنیتی که جهان را تا این اندازه نسبت به ویروس کووید-١٩ آسیب‌پذیر کرده و اینکه چه کاری می‌توان کرد تا اثرات آن را کم کرد، صحبت کرده است.

بهترین و بدترین سناریو

جاناتان کوئیک می‌گوید بهترین سناریوی ممکن این است که شرایط چین تحت کنترل قرار بگیرد، موارد کوچک‌تر در کشورهای دیگر هم متوقف شود و کشورهای دیگری هم درگیر این ویروس نشوند تا کرونا از بین برود. با این حال، او بدترین سناریو را شیوع جهانی این ویروس می‌داند: «اینکه این بیماری درنهایت به یک بیماری بومی تبدیل شود؛ به این معنا که به‌طور دائم در جمعیت انسانی در گردش باشد.»

جاناتان کوئیک گمان می‌کند احتمال وقوع بدترین سناریو درحال افزایش است: «ما گسترش ویروس را در ٦ قاره می‌بینیم. قاره‌هایی که به نظر «ساکت» و بدون علامت بودند.» زنجیره انتقال انسان به انسان در داخل و خارج چین ادامه دارد و آمارها خصوصا در ایران، ایتالیا و کره‌جنوبی رو به افزایش است. اگر این بیماری از حالت اپیدمی به «پندمیک» (همه کشورها در معرض آن قرار بگیرند) تبدیل شود، سوال این است که شرایط تا چه اندازه‌ می‌تواند بد شود و تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ میزان مرگ‌ومیر این ویروس کمی بیشتر از ٢‌درصد است، یعنی کمتر از سارس اما ٢٠ برابر آنفلوآنزای فصلی است. با این حال، جاناتان می‌گوید: «هنوز چیزهای زیادی است که ما نمی‌دانیم و احتمالا ما مدت زمانی را که یک نفر می‌تواند علایم بیماری را نداشته باشد، اما ناقل باشد، دست‌کم گرفتیم یا شاید هنوز همه راه‌های انتقال بیماری را نمی‌دانیم.»

راهی برای مقابله با بدترین سناریو

قطعا می‌توان برای کم‌کردن اثرات یک بیماری پندمیک هم اقداماتی را انجام داد. مثلا افزایش تعداد کارکنان حوزه بهداشت، مشارکت مردمی و اجرای کنترل‌های معقول مسافرتی و بهداشتی و اطمینان از اینکه کارکنان بهداشتی، یک بیمار را به علت تشخیص اشتباه به خانه بازنگردانند. در غیراین‌صورت، این شرایط می‌تواند خطرناک باشد.

به گفته دکتر جاناتان کوئیک، شبیه‌سازی انجام‌شده در‌ سال٢٠١٨ نشان داد اگر آنفلوآنزا پندمیک شود، حدود ٢٨‌هزار نفر پس از یک ماه جان‌شان را از دست خواهند داد و پس از سه ماه تعداد مرگ‌ومیر به ١٠‌میلیون نفر و پس از ٦ ماه به ٣٣‌میلیون نفر خواهد رسید. گرچه آن ویروسی که در آن آزمایش شبیه‌سازی شد، مسری‌تر و مرگبارتر از کووید-١٩ بود، اما این شبیه‌سازی نشان می‌دهد وقتی یک اپیدمی رشد می‌کند، تا چه اندازه می‌تواند از دسترس خارج شود.» او می‌گوید اگر بتوانیم در چند هفته نخست جلوی یک اپیدمی را بگیریم، داستان متفاوت‌می‌شود، برای این کار باید اطلاعات را منتشر کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم و سعی در گمراه کردن مردم نداشته باشیم.

بازار حیوانات زنده تعطیل نمی‌شود

گرچه گفته می‌شود ویروس کووید-١٩ از یک بازار خرید و فروش حیوانات زنده در ووهان آغاز شده است، اما به نظر نمی‌رسد که آنها بخواهند این بازارها را تعطیل کنند. دولت چین تجربه مشابهی را در مورد سارس داشت، اما تنها اتفاقی که افتاد این بود که این بازارها زیرزمینی شد. جاناتان می‌گوید باید قوانین این بازارها اصلاح شود و نظارت فعالی روی آنها باشد؛ اقداماتی که مانع شیوع گسترده آنفلوآنزای مرغی در آسیا شد.

جهان آماده نیست

جهان خود را برای خطر بیماری‌های پندمیک آماده نکرده است. پس از شیوع بیماری‌هایی مثل سارس، آنفلوآنزای خوکی و ابولا، گرچه پیشرفت‌هایی صورت گرفت، اما در زمینه «آمادگی» هنوز بسیار عقب هستیم و باید سرعت خود را افزایش دهیم.

گرچه نام کتاب دکتر جاناتان کوئیک، «پایان اپیدمی‌ها»ست، اما او می‌گوید جهان باز هم با چنین اپیدمی‌هایی مواجه خواهد شد و این داستان ادامه خواهد داشت: «اما کارهای زیادی است که می‌توانیم برای محافظت از خودمان در مقابل بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزای ‌سال ١٩١٨ انجام دهیم.»