۰ نفر

گام لرزان بایدن

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 421336
گام لرزان بایدن

بایدن 32 سال صبر کرد و در سه کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری در سال‌های 1988، 2008 و 2020 حضور یافت تا سرانجام اولین پیروزی درون‌حزبی در یک ایالت را تجربه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، پیروزی جو بایدن، معاون‌اول سابق آمریکا، در کارولینای جنوبی، خون تازه‌ای در رگ‌های کمپین انتخاباتی معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا دمید. تا قبل از انتخابات درون‌حزبی در کارولینای جنوبی، بایدن وضعیت ناامیدکننده‌ای در میان نامزدهای حزب دموکرات داشت و در سه انتخابات درون‌حزبی قبلی، پت بوتجج در آیووا و برنی سندرز در نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی رسیده بودند و حتی زمزمه‌هایی در گوشه و کنار درباره لزوم کناره‌گیری زودهنگام بایدن از انتخابات مطرح می‌شد. این سیاست‌مدار 78 ساله اما تمام امیدش را به کارولینای جنوبی و جمعیت درخور توجه آفریقایی‌تبارهای این ایالت و علاقه آنها به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، بسته بود تا با پیروزی در این ایالت، با روحیه و موقعیتی بهتر پا به رأی‌گیری مهم «سه‌شنبه بزرگ» در 14 ایالت بگذارد.

بر اساس نتایج اعلام‌شده، بایدن بیش از 49 درصد و برنی سندرز هم حدود 20 درصد آرای کارولینای جنوبی را به دست آوردند و بوتجج نیز بعد از «تام استیر» چهارم شد. با نتایجی که در این ایالت حاصل شده، سندرز با 53 رأی نیابتی، صدرنشین نامزدهای حزب دموکرات در کنوانسیون ملی این حزب است. بایدن با 41 رأی نیابتی پس از این سناتور 77‌ساله و چپ‌گرا قرار دارد و بوتجج نیز که با پیروزی در اولین رأی‌گیری درون‌حزبی در آیووا، امیدهای زیادی ایجاد کرده بود، با 26 رأی نیابتی سوم است. الیزابت وارن، دیگر سناتور سرشناس دموکرات، اما با فاصله‌ای زیاد تنها هشت رأی نیابتی دارد. بر اساس قوانین انتخابات درون‌حزبی، هر نامزدی که موفق به کسب 1991 رأی نیابتی (دلگیت) در کنوانسیون ملی حزب شود، پا به رقابت نهایی با نامزد پیروز در حزب جمهوری‌خواه خواهد گذاشت که بدون تردید دونالد ترامپ است. با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات در این ایالت و در حالی که تنها یک روز به رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» باقی مانده، تمام توجه نامزدهای شاخص حزب دموکرات و رسانه‌ها معطوف به این رأی‌گیری سرنوشت‌ساز در 14 ایالت و دو قلمرو ایالت متحده است که وضعیت هزار‌و 344 رأی نیابتی حزب را مشخص خواهد کرد. بایدن پس از پیروزی در کارولینای جنوبی، در جمع هوادارانش گفت: «در روزهای اخیر، رسانه‌ها و تحلیلگران به اندازه‌ای بخت من را برای نامزدی نهایی حزب دموکرات ناچیز می‌دیدند که توصیه می‌کردند برای حفظ اعتبار خود هر‌چه زودتر میدان رقابت را ترک کنم؛ اما اکنون به لطف شما با فاصله‌ای زیاد پیروز شدیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم».

چالش‌های سه‌شنبه بزرگ

این خوش‌بینی بایدن شاید خیلی زود و پس از انتخابات سه‌شنبه بزرگ رنگ ببازد. در این میدان، سندرز اصلی‌ترین رقیب بایدن محسوب می‌شود و در صورتی که سناتور ایالت ورمونت پیروز سه‌شنبه بزرگ باشد، کار برای بایدن برای ‌پیشی‌گرفتن از سندرز دشوارتر می‌شود. از سوی دیگر، مایکل بلومبرگ، میلیارد و شهردار سابق نیویورک نیز برای نخستین بار پا به رقابت دموکرات‌ها خواهد گذاشت. حضور بلومبرگ هم می‌تواند به سود بایدن باشد و هم به ضرر او؛ چراکه این دو پایگاه رأی تقریبا یکسانی دارند و همه چیز بستگی به رویکرد کمپین انتخاباتی بایدن و جلب آرای میانه‌روهای حزب دموکرات دارد. اگر بلومبرگ در سه‌شنبه بزرگ ناکام بماند، شاید پس از تجربه اولین و آخرین رقابت انتخاباتی خود، میدان را خالی کند. در آن سو نیز درخشش بلومبرگ می‌تواند ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به کمپین بایدن وارد کند. بر همین اساس می‌توان گفت بایدن برای رقابت با ترامپ و حتی سندرز، ابتدا باید بلومبرگ را کنار بزند.

بایدن در حالی وارد رقابت سه‌شنبه بزرگ خواهد شد که بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌گرفته، پس از اعلام حمایت «کیم کلایبرن»، نماینده پرنفوذ و سیاه‌پوست کنگره از او، حدود 61 درصد سیاه‌پوستان اعلام کرده‌اند از او حمایت خواهند کرد و این می‌تواند کفه ترازو را در انتخابات سرنوشت‌ساز فردا به سود بایدن سنگین‌تر کند؛ چراکه در تعدادی از این ایالت‌ها، آفریقایی‌تبارها جمعیتی درخور توجه را تشکیل می‌دهند.بااین‌حال، همه چیز برای بایدن امیدوارکننده نیست. یکی از چالش‌های بایدن در انتخابات سه‌شنبه بزرگ، رأی‌گیری زودهنگام در تعدادی از ایالت‌ها است. میلیون‌ها نفر در کالیفرنیا، شیکاگو و کارولینای شمالی رأی خود را قبل از انتخابات درون‌حزبی کارولینای جنوبی داده‌اند و به همین دلیل درخشش بایدن در انتخابات اخیر، تأثیری در رأی تعدادی از ایالت‌های «سه‌شنبه بزرگ» ندارد. در این میان، اعضای کمپین بایدن امیدوارند تعداد کمتری تصمیم گرفته باشند تا رأی خود را زودتر از موعد به صندوق‌ها انداخته باشند.دومین چالش بایدن، چرخه اخبار است. طبیعی است که بایدن می‌خواهد پس از پیروزی در کارولینای جنوبی، در صدر اخبار باشد تا بیشترین تأثیر را بر افکار عمومی داشته باشد؛ اما از این نظر هم بایدن خوش‌شانس نبوده و ویروس کرونا زودتر دست به کار شده و با ثبت اولین قربانی در داخل آمریکا، به تیتر یک اخبار تبدیل شده است. ترامپ هم که همواره سهمی از اخبار روزانه دارد و سخنرانی او در کنفرانس سالانه محافظه‌کاران آمریکایی مرکز توجه رسانه‌ها قرار داشت.سومین چالش مهم بایدن در آستانه سه‌شنبه بزرگ، محدودیت‌های کمپین انتخاباتی‌اش است. این کمپین وابستگی زیادی به کمک‌های مالی دارد و از این نظر بهتر بود پیروزی بایدن در کارولینای جنوبی چند روز زودتر رقم می‌خورد نه سه روز مانده به سه‌شنبه بزرگ تا تأثیر شایان توجهی بر کمک‌های مالی به کمپین‌اش داشته باشد و او می‌توانست تبلیغات بیشتری برای سه‌شنبه بزرگ انجام دهد. در این مورد نیز تیم بایدن امید دارند تا پوشش خبری و تحلیل‌های مربوط به انتخابات کارولینای جنوبی از سوی رسانه‌ها بتواند تأثیرگذارتر از تبلیغات ناچیز باشد. واقعیت این است که در سه‌شنبه بزرگ شرایط برای بایدن ایدئال نیست.