۰ نفر

امضا توافقنامه صلح آمریکا – طالبان

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۵۵
کد خبر: 420860
امضا توافقنامه صلح آمریکا – طالبان

آمریکا و طالبان پس از نزدیک به 2 دهه جنگ امروز (شنبه) در شهر دوحه قطر توافقنامه صلح امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، این توافقنامه به امضای  "زلمی خلیلزاد " مذاکره کننده ارشد آمریکا و  "ملا عبدالغنی برادر"  مذاکره کننده ارشد گروه طالبان رسید.

در مراسم امضای این توافقنامه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و یک هیات 6 نفره از سوی دولت افغانستان حضور داشتند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت براساس فرمان او، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عنوان نماینده و  شاهد  امضای توافق‌نامه صلح میان این کشور و نمایندگان طالبان در قطر حاضر می‌شود.

این توافقنامه درپی توافق موقت کاهش خشونت بین دو طرف در هفته گذشته به امضا رسید؛ توافقی که بر مبنای آن دو طرف متعهد شدند به مدت 1 هفته به حملات خود علیه یکدیگر خاتمه دهند تا زمینه امضای توافقنامه صلح فراهم شود.

بر اساس این توافقنامه، ایالات متحده آمریکا به تدریج نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. طالبان این بخش از توافقنامه را یک پیروزی بزرگ برای خود می داند.

از سوی دیگر بر اساس این توافقنامه طالبان به همراه دولت و گروه های سیاسی افغانستان وارد روند گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد شد.

همزمان با امضای این توافقنامه " مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا به همراه دبیر کل ناتو یک کنفرانس خبری در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار کردند.

آمریکا و طالبان بیش از 1 سال چند دور مذاکره با میانجیگری قطر و در شهر دوحه قطر انجام دادند.

"شیر محمد استانکزی" رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر امضای توافق صلح با آمریکا را توافق برای خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان  و یک پیروزی بزرگ طالبان دانست. او امروز را " روز فتح" دانست و آن را به همسنگران و آنانی که در زندان‌های افغانستان هستند، تبریک گفت.

رئیس دفتر سیاسی طالبان گفت از امروز تا 14 ماه آینده، نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد و این کشور یک بار دیگر به آزادی دست خواهد یافت و آنان یک نظام اسلامی در افغانستان برقرار خواهند کرد.

این ادعا در حالی است که بر اساس توافقنامه منتشر شده ایالات متحده آمریکا طالبان را نه به عنوان یک امارت اسلامی بلکه به عنوان صرف "طالبان" به رسمیت شناخته است.

طالبالن هم‌اکنون نیز کنترل بیش از نیمی از افغانستان را در دست دارند و در بسیاری از بخش‌های افغانستان همچنان احکام و قوانین طالبان حاکم است.