۰ نفر

شیوه مقابله کره‌جنوبی و ایتالیا با کرونا چیست؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 420806
شیوه مقابله کره‌جنوبی و ایتالیا با کرونا چیست؟

ویروس کرونای جدید( کووید-19)تقریبا سراسر جهان را درگیر خود ساخته است. ترس و وحشت عمومی از آلوده شدن به ویروس کرونا، چهره‌ای مهیب‌تر و ترسناک‌تر به این بیماری همه‌گیر داده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ تاکنون دست‌کم 30کشور و منطقه در جهان موارد ابتلا به کرونا را به تأیید رسانده‌اند. هرروز موارد جدید‌تری از ابتلا در گوشه و کنار جهان گزارش می‌شود. در چین تا 24فوریه 2020 بیش از 76هزار نفر به کووید-19 آلوده شده بودند و بیش از 2592نفر جان خود را از دست دادند. در سطح جهان نیز بیش از 78810نفر مبتلا وجود دارد که بیش از 2462نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت با افزایش آمار مرگ‌ومیر به 170نفر و ابتلای بیش از 7711نفر به کرونا، از 30ژانویه سال2020 ویروس کرونا را وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

اولین موارد ابتلا به کرونا در 31دسامبر 2019 در شهر ووهان چین ثبت شد  و از آن روز تا 3ژانویه 2020، تعداد مبتلایان به 44نفر رسید. چین در  12ژانویه 2020توالی ژنتیک ویروس جدید را با دیگر کشورهای جهان به اشتراک گذاشت تا بتوانند از آن در کیت‌های تشخیص بیماری استفاده کنند. تایلند دومین کشوری است که ابتلا به کرونا در آن گزارش شد و پس از آن ژاپن در 15ژانویه و کره‌جنوبی در 20ژانویه 2020موارد ابتلا به کرونا را گزارش کردند. منشأ تمامی این موارد ابتلا، شهر ووهان چین بوده‌است. در 23ژانویه ایالات متحده آمریکا نیز با یک مورد ابتلا به کرونا به فهرست کشورهای درگیر این همه‌گیری پیوست. ایران نیز با اعلام 2مورد ابتلا از 20فوریه به فهرست کشورهای درگیر افزوده شد. ویتنام، سنگاپور، استرالیا، نپال، فرانسه، مالزی، کانادا، کامبوج، سریلانکا، آلمان، امارات، هندوستان، ‌فنلاند، فیلیپین، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، سوئد، بریتانیا، بلژیک، مصر، رژیم صهیونیستی و لبنان تا تاریخ 23 فوریه 2020 به‌ترتیب موارد مختلفی از ابتلا به کرونا را گزارش کرده‌اند. افغانستان و عراق، آخرین کشورهایی هستند که در 24فوریه با یک مورد ابتلا به این فهرست افزوده شده‌اند. براساس گزارش سی‌و‌چهارم وضعیت ابتلا به ویروس کووید-19سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 23 فوریه 2020، کشور کره‌جنوبی با 602 مورد ابتلا پس از چین بیشترین جمعیت مبتلا به کرونا را دارد و پس از آن کشورهای ژاپن با 132مورد، سنگاپور با 89مورد، ایتالیا با 76مورد، تایلند و آمریکا با 35مورد و ایران با 47مورد ابتلا بالاترین آمار ابتلا در جهان را دارند. در زمینه آمار مرگ‌ومیر در جهان، ایران با 12مورد فوتی (به گفته وزیر بهداشت در تاریخ 5 اسفند 1398) پس از چین از بالاترین آمار برخوردار است. کره و ایتالیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. چین، منشأ شیوع ویروس کووید-19 به‌دلیل دارابودن بالاترین آمار ابتلا به این ویروس، تمهیدات کنترلی و درمانی گسترده‌تری نسبت به دیگر کشورهای جهان دارد. مهم‌ترین اقدام کشورهایی که در معرض خطر بیشتر ابتلا قرار داشتند، بستن مرزها و کنترل مسافران در مرزهای هوایی و زمینی بود. کشورهای مختلف، به‌ویژه کشورهای آسیایی، تمهیدات متعددی را برای مهارکردن شیوع ویروس به اجرا گذاشتند. کنترل دمای بدن مسافران و شهروندان، ‌علاوه بر چین در کشورهای استرالیا، تایلند و نپال آغاز شد تا افرادی که نشانه‌های ابتلا به نشانگان حاد تنفسی را نشان می‌دادند، شناسایی شوند. مقامات شهر ووهان چین نیز در دوران آغاز همه‌گیری از نصب حرارت‌سنج‌های فروسرخ در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس خبر دادند. به این شکل افرادی که تب بالایی داشتند را شناسایی و به مراکز بهداشتی منتقل می‌کردند.

ایتالیا در جست‌وجوی بیمار صفر

مرزهای مرکز شیوع کرونا در اروپا باز است

سازمان محافظت مدنی در ایتالیا اعلام کرد از روز 24فوریه تا 25فوریه 40مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در شمال ایتالیا شناسایی شدند و به این شکل تعداد مبتلایان در این کشور به 272نفر رسید. از این تعداد تا به امروز(25فوریه) 7نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات ایتالیایی در تلاش برای محدود کردن شیوع کرونا اعلام کردند بخش‌های شمالی کشور را تعطیل خواهند کرد تا از آغاز بزرگ‌ترین همه‌گیری در اروپا جلوگیری کنند. ایتالیا تأیید کرد درعرض 3روز تعداد مبتلایان از 3مورد شناسایی شده در روز اول به 200مورد رسیده‌است. بیشترین تمرکز مبتلایان در منطقه شمالی لمباردی با مرکزیت میلان شناسایی شده‌اند. شهرهای ایتالیایی با مجموع جمعیت 50هزار نفر برای جلوگیری از شیوع بیماری قرنطینه شده‌اند.

از میان مبتلایان دست‌کم یک نفر بهبود پیدا کرده و 91نفر در خانه‌های خود قرنطینه شده‌اند. مقامات ایتالیایی همچنان در تعقیب نخستین فرد ناقل ویروس، بیمار صفر، در کل کشور هستند. به گفته انجلو بورلی، رئیس سازمان محافظت مدنی ایتالیا هنوز امکان شناسایی نخستین بیمار فراهم نشده‌است، از این‌رو شناسایی موارد جدید دشوارتر خواهد‌شد. با این همه تعقیب و جست‌وجو برای یافتن فرد مرموزی که منجر به انفجار شیوع بیماری در میان ایتالیایی‌ها شد، همچنان ادامه دارد و ابعادی گسترده‌تری به‌خود گرفته‌است. گفته می‌شود این فرد که در شهر کودوگنوی لمباردی برای درمان خود به بیمارستان مراجعه کرده، دیگر بیماران و کارکنان بیمارستان را آلوده ساخته‌است.

11شهر در اطراف کودوگنو در منطقه لمباردی به‌طور کامل قرنطینه شده‌اند و در مسیرهای منتهی به این شهرها، ایستگاه‌های بازرسی قرار داده شده است. درحدود 50هزار شهروند این شهرها باید در خانه‌های خود باقی بمانند و از هر نوع ارتباط اجتماعی خودداری کنند، درحالی‌که تمامی مدارس، فروشگاه‌ها، جز داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها تعطیل شده‌اند. شهروندان ساکن شهرهای قرنطینه شده فضای شهرها را غیروواقعی و ترسناک توصیف می‌کنند. افراد تنها اجازه دارند درون منطقه قرمز تردد داشته باشند، یعنی از خانه خود در یکی از شهرهای قرنطینه شده به شهر قرنطینه شده دیگری بروند که سوپرمارکتی در آن باز است. اما افراد اجازه ترک منطقه قرنطینه‌شده را ندارند و کسی نیز اجازه ورود به این مناطق را نخواهد‌داشت مگر افرادی که در گروه امداد‌گران و پرستاران قرار داشته باشند یا درحال انتقال اقلام مورد نیاز ساکنان به آنها باشند.

اتحادیه اروپا برای کنترل وضعیت 232میلیون دلار اختصاص داده‌است اما می‌گوید کنترل‌های مرزی جدید برای متوقف کردن شیوع کرونا درنظر نخواهد‌گرفت. این درحالی‌است که اعضای این اتحادیه برای تعلیق موقت آزادی رفت‌وآمد در منطقه شینگن تحت فشار شدید قرار دارند.

ایتالیا پس از جهش ناگهانی تعداد مبتلایان برای کنترل اوضاع، مقررات اضطراری را در روزهای آخر هفته به اجرا می‌گذارد و برگزاری رویداد‌های عمومی را در دست‌کم 10منطقه ممنوع کرده‌است. روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا، محدودیت‌های شدیدی را در مناطق مبتلا ایجاد کرده‌است: تعطیلی ساختمان‌های عمومی، محدود‌سازی حمل‌ونقل عمومی، تجسس برای یافتن موارد جدید و قرنطینه‌سازی افرادی که احتمالا در معرض ویروس قرار گرفته‌اند. به گفته اسپرانزا هر فردی که از مناطق آلوده به دیگر مناطق سفر کند، تحت قرنطینه اجباری خانگی قرار خواهد‌گرفت.

کشورهای هم‌مرز ایتالیا که در منطقه بدون مرز شینگن قرار دارند، ‌نسبت به جهش تعداد مبتلایان و افزایش آمار مرگ‌ومیر در ایتالیا به‌شدت نگرانند. قطاری که روز 23فوریه از ایتالیا راهی مرزهای اتریش بود، با مشاهده نشانه‌های ابتلا به کرونا در 2مسافر این قطار، از ادامه راه بازماند. پس از منفی شدن آزمایش 2مسافر، قطار توانست به مسیر خود ادامه دهد. مقامات اتریشی روز 24فوریه برای بررسی وضعیت ایتالیا و تصمیم‌گیری درباره مرزها نشستی برگزار کردند تا لزوم مسدود کردن مرزها با ایتالیا را بررسی کنند.

شیوع کرونا رقابت‌های سری A فوتبال ایتالیا دست‌کم 4بازی که قرار بود در مناطق لمباردی و ونتو برگزار شوند را به تأخیر انداخت. همچنین میلان، مدارس خود را به‌مدت یک هفته تعطیل کرد و به دستور وزارت آموزش و پرورش ایتالیا، تمامی سفرهای درون‌شهری مدارس متوقف شد.

جهش تعداد مبتلایان همچنین بر روزهای پایانی هفته مد میلان تأثیرگذاشت. 2غول مد ایتالیا، جورجیو آرمانی و لارا بیاجیوتی برنامه‌های خود را پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاچی اجرا و به‌صورت آنلاین و زنده پخش کردند. ازجمله دیگر اقدامات مهم دولت ایتالیا برای مهار شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از برگزاری فستیوال مشهور ونیز بوده‌است. لوکا زایا، فرماندار ونیز خبر تعلیق برگزاری این فستیوال را روز یکشنبه 23فوریه اعلام کرد. 2نفر از مبتلایان کرونایی در ونیز شناسایی شده‌اند و همین موضوع منجر به تعطیلی فستیوال پرتماشاچی ونیز شد. فرماندار ونیز همچنین هرنوع گردهمایی عمومی و خصوصی را ممنوع اعلام کرد و تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و موزه‌های منطقه را تعطیل کرد.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در شمال ایتالیا، مقامات این کشور یک کشتی نجات پناهجویان را در سیسیل قرنطینه کردند. به گزارش وزارت کشور ایتالیا، کشتی اوشن وایکینگز به همراه 274مسافر نجات یافته‌اش و خدمه کشتی در پوزالوی سیسیل قرنطینه شده‌اند.