۰ نفر

اقتصاد آلمان متوقف شد

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 419968
اقتصاد آلمان متوقف شد

رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ صفر درصد اندازه‌گیری شد.

 نیویورک تایمز نوشت، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ هیچ رشدی نداشته است که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان در طول هفت سال اخیر محسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز رشد اقتصادی ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲ درصد کمتر از رشد مشابه منتهی به دوره قبل بوده است. هر چند این مرکز از ذکر دلیل این کاهش رشد محسوس خودداری کرده اما به نظر می رسد بخشی از این کاهش متاثر از ریسک های تجاری بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزی کالتروف، کارشناس مسائل اقتصادی اروپا در موسسه " آکسفورد اکونومیکس" گفت: پیامدهای ویروس کرونا بر زنجیره تامین جهانی احتمالا روی عملکرد منطقه یورو و آلمان نیز موثر خواهد بود.

آلمان به عنوان سومین صادر کننده بزرگ در جهان تحت تاثیر جنگ تجاری و شیوع ویروس کرونا با کاهش شدید تقاضای وارداتی مواجه شده است. ۲۰ درصد رشد اقتصادی آلمان بر عهده بخش تولید است که در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته سهم بالایی محسوب می شود: تنها ۹ درصد رشد اقتصادی انگلیس و ۱۰ درصد رشد اقتصادی آمریکا مربوط به رشد بخش تولید است.

اندرو کنینگهام، تحلیلگر موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود دارد که رکود اقتصادی آلمان در نیمه نخست امسال نیز ادامه داشته باشد. ادامه روند اخلال در زنجیره تامین از طرف چین پیامدهای زیادی خواهد داشت.

اخیرا آمریکا تهدید کرده است تعرفه بر روی واردات محصولات آلمانی را به ۲۵ درصد افزایش دهد و این تهدید در صورت عملی شدن دارای پیامدهای زیادی برای اقتصاد آلمان خواهد بود چرا که آلمان بزرگ ترین صادرکننده اروپایی به آمریکا محسوب می‌شود.

آلمان یک سوم کل حجم تولیدات ناخالص داخلی منطقه یورو را در اختیار دارد اما سال گذشته رشد اقتصادی بسیار ضعیفی را تجربه کرد. افزایش مناقشات تجاری بین آمریکا و چین، تهدید آمریکا به وضع تعرفه بر واردات محصولات اروپایی و مساله برگزیت از جمله دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی آلمان در سال گذشته عنوان شده است.

متوسط رشد اقتصادی آلمان در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۱.۹۹ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۷.۲ درصدی سه ماهه نخست سال ۱۹۷۳ و کمترین رشد نیز رشد منفی ۶.۹ درصدی سه ماهه نخست سال ۲۰۰۹ بوده است.