۰ نفر

«تاج» نفسگیر کرونا بر سر جهان

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 419934
«تاج» نفسگیر کرونا بر سر جهان

سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از شیوع ویروس جدید که به‌دلیل شکل تاج مانند آن کرونا (به معنای تاج) نامیده شده، آماده باش اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نگرانی‌ها از شیوع ویروس چینی کرونا در سراسر جهان گرچه زنگ خطر را در خاورمیانه و اروپا به صدا درآورده است طوری که سازمان بهداشت جهانی(WHO) اعلام آماده باش برای مقابله با آن داده است. البته این سازمان با وجود آنکه 39 کشور درگیر این ویروس شده‌اند، همچنان به‌دلیل شمار نه چندان قابل توجه مبتلایان به این ویروس در خارج از مرزهای چین، آن را فراگیر نمی‌داند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» سازمان بهداشت جهانی، برای پیشگیری از تکرار سناریوی فراگیری ویروس «کرونا 19» در چین، به کشورهای مختلف هشدار داده تا در حالت آماده باش قرار گیرند. در حال حاضر پس از چین؛ کشورهای کره‌جنوبی (977 مبتلا و 11 کشته)، ایران(95 مبتلا و 16 کشته) و ایتالیا(229 مبتلا و 7 کشته) بیشترین آمار ابتلا یا مرگ بیماران را ثبت کرده‌اند اما شواهد و آمارها تا عصر دیروز نشان می‌داد، دست کم 34کشور دیگر نیز کمابیش با این میهمان ناخوانده دست و پنجه نرم می‌کنند.

در شرایطی که درباره زمان شیوع این بیماری در چین اختلاف نظرهایی وجود دارد -برخی اولین ابتلا را پایان سال پیش عنوان می‌کنند و چین زمان آغاز بیماری را اول فوریه اعلام کرده است- و هنوز واکسنی برای مقابله با این ویروس کشف نشده، بسیاری از کشورهای درگیر برای حل این بحران وارد میدان شده‌اند. از جمله این اقدامات می توان به درخواست 5/2میلیارد دلاری دولت امریکا از کنگره برای سرمایه‌گذاری در زمینه مطالعه و تولید واکسن این ویروس می‌توان اشاره کرد.

براساس آمار آنلاین سایت روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، تا عصر دیروز 80 هزار و 302 نفر در جهان به کرونا مبتلا شده بودند که از این آمار 2707 نفر کشته، 27 هزار و 476 نفر نیز بهبود یافته بودند و دیگر بیماران نیز تحت درمان قرار داشتند که در این گزارش به جزئیات ابتلا و برخی تمهیدات مقابله‌ای کشورها پرداخته شده است.

چین: بیش از 77 هزار و 658 مبتلا و 2663 کشته/ شهر ووهان چین که به‌عنوان خاستگاه کرونا شناخته می‌شود از آغازین روزهای شیوع این ویروس به حالت قرنطینه درآمد اما با سرایت این بیماری به برخی شهرهای دیگر این کشور منع و کاهش تردد و تمهیدات شدید بهداشتی در سراسر چین برقرار شد و از آنجا که تعداد ناقلان این ویروس مشخص نبود، همه شهروندان چینی ملزم به استفاده از ماسک شدند.

عراق: یک مورد ابتلا/ این کشور علاوه بر بستن مرزهای مشترک خود با ایران، ورود شهروندان غیر دیپلمات از چین، ایران، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و سنگاپور را ممنوع اعلام کرده است. در هفته جاری پس از ثبت اولین مورد ابتلا در شهر نجف، کاهش تردد به این شهر زیارتی اعلام و مدارس و دانشگاه‌ها تا 10 روز تعطیل شدند. دیروز با وجودی که مقتدی صدر رهبر شیعی عراق نیز به‌دلیل شیوع این ویروس فراخوان تظاهرات ضد دولتی را اعلام کرده بود اما تعدادی از معترضان به خیابان‌ها آمدند.

افغانستان: یک مورد ابتلا/ پس از شناسایی نخستین فرد مبتلا در ولایت غربی هرات و مرز ایران شرایط فوق‌العاده بهداشتی اعلام شد.

 بحرین: 23 مورد ابتلا/ کرونا از اوایل هفته جاری به بحرین رسید. بلافاصله وزارت بهداشت این کشور تمامی پروازها به دوبی و شارجه  را ممنوع اعلام کرده است.

کویت: 8 مورد ابتلا/ به گزارش وزارت بهداشت کویت تاکنون 8 مورد مبتلا شده‌اند که یکی از آنها ملیت عربستانی داشته است. این کشور تاکنون پروازهای ورودی و خروجی عراق را لغو کرد و تمهیدات بهداشتی در این کشور آغاز شده است.

عمان: 2 مورد ابتلا/ عمان نیز در هفته جاری دو مورد ابتلا را شناسایی کرد. این دو شهروند در شرایط قرنطینه خانگی قرار دارند.

دیگر رکوردداران

به جز چین به‌عنوان کشور مبدأ این ویروس و کشورهایی که به‌عنوان همسایگان نزدیک به ایران ذکر آنها رفت، دو کشور کره جنوبی و ایتالیا و همچنین یک کشتی، دارای بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس هستند. کره جنوبی 977 مورد ابتلا و 11 مورد مرگ، کشتی دایموند پرینسس 691مورد ابتلا، 4 مورد مرگ و ایتالیا با 229 مورد ابتلا و 7 مورد مرگ بیشترین آمار ابتلا به این ویروس را پس از چین دارند. براساس گزارش‌ها دو کشور ایتالیا و کره جنوبی از ابتدای این هفته از درگیر شدن با ویروس کرونا پرده برداشتند و تدابیر بهداشتی جدید را اتخاذ کردند. در کره جنوبی با توجه به اینکه بسیاری از مبتلایان در یک مراسم مذهبی در کلیسایی حضور داشتند، کلیسا به حالت قرنطینه درآمد و ضدعفونی شد. مناطق آسیب پذیر به حالت آماده باش درآمدند. مرزها با چین بسته و قانون کاهش تردد در شهر اعلام شد. کره جنوبی همچنین رزمایش مشترک خود با امریکا را لغو کرد.

ایتالیا نیز که با بیشترین آمار مبتلا قطب کرونا در اروپا شناخته شده است، تردد به شمال ایتالیا را به کمترین میزان رسانده و با تعطیلی مدارس و مراکز عمومی در 10 شهر تمهیدات پیشگیرانه از فراگیری ویروس را اتخاذ کرده است. این کشورهمچنین از پذیرش شهروندان انگلیسی بدون گذراندن دوره قرنطینه خودداری می‌کند.

کشتی تفریحی «دایموند پرینسس» با داشتن 691 مورد ابتلا و 4 مورد مرگ دسته‌بندی جداگانه‌ای در جدول مبتلایان پیدا کرد. گرچه این کشتی با مشخص شدن اولین مورد ابتلا در شرایط قرنطینه زمان زیادی روی آب بود اما پس از بحرانی شدن شرایط 4 بیمار در ژاپن لنگر انداخت و بیماران به بیمارستان انتقال یافتند. براساس آخرین گزارش‌ها با مرگ هر 4 بیمار شرایط قرنطینه و درمان دیگر مسافران این کشتی همچنان ادامه دارد.

سایر کشورهای مبتلا به ویروس کرونا

تا زمان تنظیم این گزارش ژاپن(159 مورد ابتلا، یک کشته)، هنگ کنگ(84 مورد ابتلا، 2 کشته)، فرانسه(12 مورد ابتلا، یک کشته)، تایوان(31 مورد ابتلا، یک کشته) و فیلیپین(3 مورد ابتلا، یک کشته) تلفات داشته‌اند. اما سنگاپور(90مورد)، امریکا(53مورد)، تایلند(37 مورد)، استرالیا(23مورد)، مالزی(22 مورد)، ویتنام(16مورد)، امارات(13مورد)، انگلیس(13 مورد)، ماکائو(10مورد)، کانــــــــادا(10مورد)، هنــــد(3مورد)، اسپانـیا(4مورد)، روســـیه(2مورد) و بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، رژیم صهیونیستی، لبنان، نپال، سریلانکا و سوئد، اتریش، سوئیس و کرواسی(هر کدام یک مورد) با این ویروس درگیر هستند.