۰ نفر

رشد ۵درصدی اقتصاد ترکیه در سه ماهه چهارم۲۰۱۹

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 419771
رشد ۵درصدی اقتصاد ترکیه در سه ماهه چهارم۲۰۱۹

براساس ارزیابی رویترز، در نتیجه خلاص شدن ترکیه از تاثیرات رکورد ناشی از بحران ارزی در سال ۲۰۱۸، اقتصاد این کشور در سه ماهه چهارم سال گذشته ۵ درصد و در طول سال در مجموع ۰.۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش رویترز، اقتصاد بازارهای نوظهور بزرگ در سه ماهه نخست و دوم سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۲.۳ و ۱.۶ درصد کوچک‌تر شد و سپس در سه ماهه سوم و در برهه‌ای مشابه سال پیش از آن با رشد قابل قبول ۰.۹ درصد روبرو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، در نظرسنجی انجام شده توسط رویترز از ۱۶ اقتصاددان، پیش‌بینی میانگین برای سه ماهه چهارم سال رشد ۵ درصدی بود. یکی از مشاوران موسسه Burumcekci Consulting در مصاحبه با رویترز گفت: با نقش آفرینی تقاضای داخلی پس از کاهش نرخ بهره وام‌ها، ما شاهد رشد زیادی در سه ماهه چهارم سال بودیم.

رشد اقتصادی ترکیه به طور میانگین در دو دهه اخیر ۵ درصد بوده است اما بحران سال ۲۰۱۸ ارزش لیر ترکیه را تا حدود ۳۰ درصد کاهش داد و منجر به افزایش تورم و خسارت شدید به بخش واردات شد.

بانک مرکزی ترکیه با افزایش سیاست نرخ بهره تا ۲۴ درصد که تا جولای سال گذشته نیز پایدار بود، اقدام به مقابله با بحران کرد اما از جولای به بعد به منظور رشد اقتصادی، نرخ بهره را به اندازه یک هزار و ۳۲۵ واحد کاهش داد.

رشد یک ساله ۰.۶ درصد بود که در مقایسه با پیش بینی دولت ۰.۱ درصد بیشتر بود؛ دولت ترکیه رشد اقتصادی سه ماهه چهارم را ۲.۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. پیش بینی اقتصاددانان برای رشد اقتصادی سه ماهه چهارم مابین ۴ تا ۶.۱ درصد متغیر بود و رشد یک ساله نیز حد فاصل ۰.۴ و ۱ درصد نوسان داشت.

تولید صنعتی ترکیه در ماه دسامبر در مقایسه با مدتی مشابه در سال پیش از آن، ۸.۶ درصد افزایش یافت و برای چهارمین ماه متوالی رشد کرد که هشداری مثبت مبنی بر رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ تلقی می‌شد. اقتصاددانان رشد اقتصادی سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ را ۴ درصد پیش‌بینی کرده بودند. موسسه آمار ترکیه رشد اقتصادی این کشور را در ۲۸ فوریه منتشر خواهد کرد.