۰ نفر

طوفان «برگزیت» در مسیر مهاجران انگلیس

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۷
کد خبر: 418374
طوفان «برگزیت» در مسیر مهاجران انگلیس

کمتر از سه هفته پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و آغاز فرآیند 11 ماهه انتقالی این کشور، دولت «بوریس جانسون» -که از «برگزیت» به عنوان شعار تبلیغاتی‌اش بیشترین بهره را برد- تحولات را از بدنه دولت آغاز و با وجود اعتراضات، کار را با اجرای قوانین سنگین علیه مهاجران، روابط تجاری با اروپا و جهان و... آغاز و فرمی اداری را تنظیم کرد که کار را برای مهاجران سخت می‌کند. اقدامی که تحلیلگران انگلیسی معتقدند ضربه سنگینی به بدنه اقتصادی و مشاغل وارد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طرحی که بریتانیا به تقلید از استرالیایی‌ها برای کنترل کامل مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران بدون مهارت و آنهایی که زبان انگلیسی بلد نیستند، پیش گرفته در واقع پایان دوره استخدام کارگران ارزان در هتل‌ها، کارخانه‌ها، رستوران‌ها و انبارها است. اما پیشگامان صنعت و اقتصاد ضمن محکوم کردن آن، معتقدند اجرای این طرح،  بحران بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها را در پی خواهد داشت. همزمان با تدوین قوانین جدید مهاجرتی بریتانیا در دوران پسابرگزیت، دولت اقدام به برگزاری کلاس‌های توجیهی برای کارکنان دفاتر مهاجرتی کرده است تا روند جذب مهاجرت در پایان دوره انتقالی بدون هیچ مشکلی انجام شود.

در لایحه 10 صفحه‌ای قوانین مهاجرتی جدید انگلیس، علاوه بر اینکه کارگران فاقد مهارت حق ورود به این کشور را ندارند، تسلط به زبان انگلیسی شرط ضروری اما قطعی پذیرش نیست. چراکه تنها مهاجرانی پذیرفته می‌شوند که پیش از ورود به بریتانیا در مشاغلی با حداقل دستمزد بین 20 تا 25 هزار پوند استخدام شده باشند. بنابراین مهاجران با مشاغل خویش‌فرما مانند لوله‌کش‌ها، نقاشان ساختمان و پیمانکاران ساختمانی شانسی برای پذیرش مهاجرت نخواهند داشت. در این میان تنها شمار کمی از مهاجران با قابلیت و مهارت‌های خاص می‌توانند ویزای کار بریتانیا را به دست آورند. اما نکته‌ای که جنجال این لایحه را داغ‌تر کرده، بندی است که کارگران اروپایی را خارجی محسوب کرده و از اجرای قوانین مهاجرتی برای آنها در پایان دوره انتقالی خبر می‌دهد.

 استقبال از تبعات سنگین یک طرح

تحلیلگران اقتصادی معتقدند اجرای این طرح بیش از دیگر مشاغل، برای کارخانه‌های مواد غذایی متکی بر نیــروی کار اروپایـــی خســارت‌بار خواهد بود. «تام‌ هاردی»، مدیر بخش سیاستگذاری کنفدراسیون استخدام و اشتغال گفت: «مشاغلی که دولت آنها را ارزان می‌داند، از پایه‌های اصلی رشد تجاری هستند. ما نیاز به کارگرانی داریم که از سالمندان نگهداری کنند، کارهای ساختمانی انجام دهند و روند رشد اقتصادی‌مان را تقویت کنند.»

«داین آبوت»، یکی از نمایندگان حزب کارگر نیز با انتقاد از این طرح گفت: «بسیاری از مردمی که در کشور زندگی می‌کنند به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند اما آیا ما می‌توانیم به طور مثال مانع از ورود یک نابغه ریاضی شویم که مهارت زبانی پایینی دارد؟ این قانون غیرانسانی و مخرب است. اجرای این طرح بدون شک مشاغل را با گزینش سختی برای استخدام کارگر روبه‌رو خواهد کرد.»

اما «یان رابینسون» یکی از مقامات سیاسی سابق انگلیس علاوه بر نقد این طرح، پیشنهادی به دولت داشت: «به مردم فرصت بدهید با شرایط کنار بیایند. کمی از سختگیری‌ها کم کنید. این سختگیری‌ها بشدت سنگین و گران خواهد بود.»

 تعدیل 35 هزار نفر از بانک بزرگ بریتانیا

در همین حال سایت شبکه رادیویی امریکا از تصمیم بانک بزرگ بریتانیا (HSBC) برای تعدیل 15 درصد معادل 35 هزار نیروی کار خود در سراسر جهان ظرف سه سال پرده برداشته است.