۰ نفر

موسوی: امیدواریم به زودی تحولاتی در مذاکرات ایران و اروپا رخ دهد

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۵۶
کد خبر: 418011
موسوی: امیدواریم به زودی تحولاتی در مذاکرات ایران و اروپا رخ دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که به زودی تحولاتی در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا رخ دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی ضمن تشریح ابعاد مختلف روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت و استمرار روابط خوب بین ایران و کشورهای حوزه بالکان به ویژه کرواسی تاکید کرد.

مشروح این مصاحبه که روز دوشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۰ (۲۸ بهمن ۹۸) روزنامه «وچرنی لیست» منتشر شده، به شرح زیر است:

سوال: ایران چهل و یکمین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت، اما تحلیلگران می گویند امسال به دلیل تحریم هایی که توسط دونالد ترامپ و آمریکا اعمال شده، سخت ترین سال برای ایران است. این حرف درست است؟

موسوی: آمریکایی ها و برخی غربی ها ۴۱ سال است که بر اساس تحلیل اشتباه عمل می کنند. فشارهای آنها در ۴۰ سال گذشته همیشه بوده و  چیز جدیدی برای دولت و ملت ما نیست. ما هشت سال تجاوز نظامی توسط صدام حسین را داشتیم، که تقریباً از نظر نظامی و مالی و حتی تبلیغاتی از کمک کل جهان برخوردار بود. همواره تحت تحریم و فشارهای اقتصادی قرار داشتیم. در عین حال اکنون مشاهده می کنیم که قدرت امروز ایران را نمی توان با قدرت ۴۰ سال پیش مقایسه کرد. اگر چه آنها با یک شبکه وسیع رسانه ای تلاش می کنند حقیقت را به شکل دیگری به افکار عمومی ارائه دهند، اما واقعیت این است که ایران در تمامی بخش ها قوی تراز همیشه است.

سوال: شکی نیست که تحریم ها تاثیر منفی زیادی بر زندگی مردم داشته اند، اما نقش دولت در این وضعیت چیست و چرا دولت قیمت سوخت را افزایش داد و موجب اعتراض شهروندان شد؟
موسوی: لازم بود که برای مدیریت اقتصاد، ساختار یارانه ها و از جمله قیمت سوخت را تنظیم کنیم. اکنون هم می بینید، مردم زندگی خود را با این تغییر هماهنگ کرده اند و برنامه های حمایتی خاصی برای کمک به آنها در حال اجراست. متأسفانه کسانی که نسبت به مردم ایران و انقلاب اسلامی خصومت دارند، همواره در جستجوی فرصتی هستند تا بتوانند در صحنه داخلی از آن سوء استفاده کنند. اعتراض گروهی از شهروندان در خصوص افزایش قیمت سوخت یک موضوع است و شعارهای کاملاً متفاوتی که عده ای اندک علیه سیستم و ساختار حکومتی دادند و دست به تخریب گسترده اموال دولتی و خصوصی زدند موضوع دیگری است. به نظر شما در کجای دنیا کسی به دلیل افزایش قیمت سوخت، عملیات مسلحانه و بمب گذاری انجام می دهد؟

سوال: پلیس ایران طی اعتراضات خیابانی سفیر انگلیس را دستگیر کرد و انگلیس هم شما را به نقض قوانین دیپلماتیک متهم کرد. دقیقا چه اتفاقی افتاد؟
موسوی: من یک دیپلمات هستم و در نقاط مختلف جهان خدمت کرده ام. ما دیپلمات ها در چنین رویدادهایی حق شرکت نداریم. ما براساس عرف و قواعد روابط و حقوق بین الملل و روابط دوجانبه، نباید به هیچ وجه در مسائل داخلی کشورهایی که در آنجا ماموریت داریم، دخالت کنیم. دیپلمات حتی مرسوم نیست به طور علنی نظرات خود را درباره این موضوعات بیان کند. راب مک ایر سفیر انگلیس کاری واقعاً اشتباه انجام داد. حضور یک دیپلمات خارجی در تظاهرات اعتراضی حالا با هر دلیلی که همراه با شعارهایی که از بیرون تحریک می شد، مغایر کنوانسیون های بین المللی است.

سوال: بعد از سانحه هواپیمای اوکراینی بود.
 موسوی: همین طور است. نمی خواهم بگویم این اتفاق عادی است، اما نتیجه خطای انسانی بود. در سال های اخیر، ما شاهد ده ها مورد مشابه در سراسر جهان بودیم که برای یک هواپیمای مسافربری تجاری، رخ داده است. بر خلاف آنچه آمریکایی ها انجام دادند و هواپیمای غیرنظامی ما را در سال آخر جنگ با رژیم صدام مورد اصابت موشک قرار دادند و ۲۹۰ نفر از هموطنان ما را به شهادت رساندند که در نوع خود یک جنایت جنگی آشکار بود. اما آنچه در شرایط فوق العاده اخیر اتفاق افتاده، نتیجه خطای اپراتور بود. سایر مستندات این موضوع به تدریج منتشر می شود. اکثر مسافران کشته شده ایرانی هستند. در واقع ما هستیم که بیشترین صدمه و غم را داریم. کانادایی ها و ایرانی هایی بودند که تابعیت کانادا را دارند.

گروهی که در جلوی دانشگاه تجمع کردند از این بابت ناراحت و عصبانی بودند، اما اینکه سفیر یک کشور خارجی در تظاهرات حاضر شود و از آن وضعیت سوءاستفاده کند، طبعا خیلی سوال برانگیز است.

سوال: آیا شما باور می کردید که آمریکا سردار قاسم سلیمانی را ترور کند؟
موسوی: از دست دادن سردار سلیمانی صدمه بزرگی است. ما انتظار ترور او را نداشتیم، اما متاسفانه اتفاق افتاد. همدلی و عشق ایرانیان و بسیاری از جهانیان نسبت به او را دیدید. همدردی بسیاری در سایر کشورها، از هند تا حتی آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی ابراز شد. هیچ کس انتظار این مراسم عزاداری باشکوه را نداشت.

سوال: به نظر شما پاسخ ایران مناسب بود یا می توان انتظار داشت که ایرانیان برای ترور سردار سلیمانی تلافی بیشتری کنند؟

موسوی: از دست دادن ایشان قابل جبران نیست. او سرباز صلح بود. دوستان سردار سلیمانی غمگین هستند، اینکه آنها چگونه و به چه روشی انتقام می گیرند، تصمیم و حق آنهاست. آنچه ما انجام دادیم یک قدم، ولی لازم بود. با این حال، در واقع یک سیلی قوی به آمریکایی ها بود. سالها بود که هیچ کس توان و شجاعت انجام چنین کاری را نداشت. ما دیدیم که ایران با قاطعیت واکنش نشان داد و یکی از مهمترین پایگاه های آمریکا در غرب آسیا را مورد اصابت قرار داد.

ضربه ما با موشک های ساخت خودمان بود و نشان داد که قدرت واکنش ما شدید است. اما پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، جهان آرامش کمتری خواهد داشت، زیرا حضور او محدودیتی برای فعالیت گروه های تروریستی بود، که این برای امنیت بین المللی نیز مهم بود. ما قبل از اینکه به دعوت مقامات سوریه و عراق، مشاوران نظامی خود را برای کمک به آنها در مبارزه با گروه های تروریستی اعزام کنیم، شاهد حملات تروریستی این گروه ها در کشورهای مختلف جهان بودیم. آنها یا با سلاح سرد یا با قراردادن بمب در معابر عمومی در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا هم دست به عملیات تروریستی می زدند. پس از اینکه ایران، سردار سلیمانی و همرزمان وی شروع به نبرد با داعش کردند، مشاهده کردیم در اروپا حملات تروریستی بسیار کمتری رخ می دهد و امنیت در شهرهای اروپا بیشتر شد. آنها به اشتباه فکر می کنند با کشتن سردار سلیمانی کار بزرگی را به نفع خود انجام داده اند، اما بعد از این، امنیت همانند زمانی که سردار سلیمانی در قید حیات بود، نخواهد بود. داعشی ها فرصت یافتند تا دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند  و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار دهند.

سوال: ایران طی روزهای آینده با انتخابات پارلمانی روبرو است، آیا در ایران دموکراسی وجود دارد؟
موسوی: در ۴۰ سال گذشته، تقریبا ما هر سال یک انتخابات و یا همه پرسی داشتیم. این یک رکورد است. ما دائما در حال نظرسنجی مردم خود هستیم و می خواهیم انتظارات آنها در خصوص چگونگی هدایت و مدیریت کشور را بشنویم. کدام کشور در جهان چنین روشی دارد که همه ساله از شهروندان خود سؤال کند؟ ما انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و برای شوراهای اسلامی شهر و روستا داریم. از آغاز انقلاب اسلامی، همیشه نظرات متفاوت وجود داشته است. بحث و تبادل نظر و رقابت بین ساختارها و جریان های مختلف سیاسی در ایران وجود دارد. طبیعی است برخی راضی و برخی ناراضی هستند، در تمام دنیا اینگونه است.

سوال: کرواسی اکنون ریاست شورای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، وضعیت روابط ایران با اتحادیه چگونه است؟

موسوی: ما با کرواسی و کشورهای بالکان همواره روابط خوبی داشته ایم. هیچ وقت نوسانات بزرگی را در روابط با آنها احساس نکردیم. سفیر جدید ما هم در مأموریت دیپلماتیک خود اخیرا به زاگرب عزیمت کرد. کرواسی در اتحادیه اروپا است و ما این مسئله را مهم می دانیم. ما در تلاش هستیم همواره روابط در راستای منافع هر دو کشور و اتحادیه اروپا باشد و کرواسی نیز منافع ما و اتحادیه اروپا را تقویت کند. فکر می کنیم وضعیت ثابت و رو به پیشرفت است. اخیرا کرواسی به عنوان رئیس شورای اتحادیه اروپا جلسه‌ای را در ایران با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترتیب داد. این گفتگو سازنده بود و امیدواریم به زودی تحولاتی در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا به وجود آید.