شیوع ویروس کرونا سبب شد که بسیاری از اقتصادهای قدرتمند جهان بر خلاف انتظار عمل کنند، تا جایی که رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن، به پایین‌ترین حد خود طی پنج سال اخیر رسده است.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ رشد اقتصادی ژاپن در سه ماهه چهارم سال 2019، متحمل خسارات زیادی شد. دولت این کشور اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور، 1.6  درصد کاهش یافته است.

گفتنی است که بر اساس پیش‌بینی انجام شده، انتظار می‌رفت که میزان تولید ناخالص داخلی ژاپن برای سه ماهه چهارم 2019، منفی 0.9 درصد باشد.

تحلیلگران انتظار داشتند که شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی ژاپن را به سمت منفی شدن سوق دهد، اما اکنون مشاهده می‌شود که این پیش‌بینی، زودتر و بیشتر اتفاق افتاده است.

جالب توجه است آخرین باری که تولید ناخالص داخلی ژاپن به این حد رسید، در پنج سال گذشته بوده است.

قابل ذکر است که کشور همسایه ژاپن، یعنی کره جنوبی از معدود کشورهایی است که با وجود اینکه پیش‌بینی شده بود در سه ماهه چهارم 2019، یک درصد رشد داشته باشد، میزان آن را به 1.2 درصد رساند.

ایتالیا و آلمان که انتظار می‌رفت در این بازه زمانی، از 0.1 درصد رشد برخوردار باشند، به ترتیب رشد منفی 0.3 درصدی و صفر درصدی را تجربه کردند.

یکی دیگر از انقباضات دور از انتظار برای کشور فرانسه بود که رشد تولید ناخالص داخلی آن به صورت غیر منتظره، به منفی 0.1 درصد نزول کرد.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی و واقعیت میزان رشد تولید ناخالص داخلی در بزرگترین اقتصادهای جهان در سه ماهه چهارم سال 2019 را مشاهده می‌کنید؛

photo_2020-02-18_13-34-27