۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برگزاری نشست FATF در پاریس/ آیا پاکستان در لیست سفید قرار می‌گیرد؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 417566
برگزاری نشست FATF در پاریس/ آیا پاکستان در لیست سفید قرار می‌گیرد؟

کارگروه اقدام مالی (FATF) که ناظر جهانی پولشویی و اقدامات مالی مستقر در پاریس است، قرار است امروز برای بررسی روند پیشرفت پاکستان در اجرای برنامه عملیاتی 27 امتیازی خود جلسه‌ای برگزار کند.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به اذعان کارگروه اقدام مالی FATF پاکستان تاکنون 14 امتیاز از 27 امتیاز عملیاتی مورد نیاز برای حضور در لیست سفید را به دست آورده و این مساله نشان می‌دهد که این کشور در حال پیشرفت در پیروی از خطوط تعیین شده است.

قرار است در جلسه‌ای که در پاریس برگزار می‌شود پاکستان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گیرد:

-  خروج پاکستان از لیست خاکستری کارگروه و ورود این کشور به لیست سفید

-  ابقای پاکستان به مدت سه تا شش ماه دیگر در لیست خاکستری

این در حالی است که با توجه به پیشرفت‌های  انجام گرفته در پاکستان، قرار گرفتن نام این کشور در لیست سیاه به طور کلی منتفی شده است. اگرچه که هند زمین و زمان را به کمک گرفته بود تا پاکستان را به لیست سیاه وارد کند اما همه تلاش‌های صورت گرفته باعث شد تا پاکستان در شرایط فعلی قرار گیرد.

01

پاکستان در این زمینه عملکرد موفقی داشته و همه رهبران نظامی و غیرنظامی این کشور به دنبال یک هدف در این زمینه هستند. پس از کسب 14 امتیاز مورد نیاز به دلایل فنی، پاکستان برای خروج از لیست خاکستری و ورود به لیست سفید نیاز به اقدامات سیاسی و ضربتی در این راستا دارد.

مقامات پاکستانی در تماس خبرنگاران در این باره تنها پاسخ داده‌اند که اقدامات و تلاش‌ها در این زمینه محرمانه بوده و هر گونه پاسخ رسمی در این زمینه تنها منوط به پایان جلسه رسمی خواهد بود.

با این حال منابع رسمی عالیرتبه تایید کرده‌اند که کارگروه اقدام مالی FATF در گزارش ارسالی خود در رابطه با پایان جلسه عمومی در پاریس، عنوان خواهد کرد که پاکستان 9امتیاز دیگر نیز به دست آورده است. هیات پاکستانی به سرپرستی وزیر امور اقتصادی این کشور در حال حاضر برای شرکت در نشست در پاریس حضور یافته‌اند.

گفتنی است در جلساتی که طی اکتبر 2019 برگزار شد، پاکستان پنج امتیاز جدید شامل: «درک خطرات مقابله با تامین مالی تروریست CFT توسط بخش مالی؛ جلسات تبلیغاتی مبارزه با پولشویی AML و CFT برای تامین مالی موسسات؛ ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه در فرودگاه‌ها؛ تعیین مکانیسم خاص برای تبلیغ افراد و اشخاص تعیین شده و در نهایت واحدهای خاص تامین مالی تروریسم TF و تجزیه و تحلیل انجام شده توسط واحد نظارت مالی FMU و بانک دولتی پاکستان SBP» را به دست آورد.  

در نشست گروهی FATF که اخیرا در چین برگزار شد این مساله مطرح شد که از 22 امتیاز باقی مانده پاکستان در 9 امتیاز مطابقت کامل خود را نشان داده است؛ با احتساب 5 امتیاز پیشین این کشور در مجموع 14 امتیاز از مجموع امتیازات را تاکنون کسب کرده است.

این بار کارگروه مشترک اعلام کرده است که پاکستان برای کار بر روی: «ممیزی موسسات مالی از سوی بانک امور خارجه پاکستان؛ انتشار و گزارش‌های معاملات مشکوک STR و گزارش‌ها و تحلیل‌های انجام شده توسط واحد نظارت مالی؛ ارزیابی ریسک تامین مالی تروریسم و اجرای آن؛ مکانیسم هماهنگی بین ادارات فدرال و استان‌ها؛ تحقیقات موازی توسط اداره‌های مبارزه با تروریسم CTD؛ ارزیابی خطر قاچاق پول نقد؛ اجرای همکاری داخلی برای مقابله با قاچاق پول؛ درک TF توسط دستگاه قضایی از طریق آگاهی رسانی و جلسات آموزشی؛ دسترسی مبتنی بر ریسک موسسات مالی غیربانکی تعیین شده در سازمان‌های غیرانتفاعی؛ اعلام موافقت کرده و سازگاری خود را در این زمینه‌ها نشان داده است.