۰ نفر

تورم آلمان در بالاترین سطح شش ماه اخیر

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۴۰
کد خبر: 417432
تورم آلمان در بالاترین سطح شش ماه اخیر

نرخ تورم آلمان پس از سه ماه کاهش سرانجام صعودی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در دوازده ماه منتهی به ژانویه با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۵ درصد رسید.

این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت شده در این کشور از ژوئیه سال ۲۰۱۹  تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تاثیر تورم بخش با ۳.۴ درصد قرار داشته است و پس از ‌آن نیز مواد غذایی با ۲.۳ درصد و تنباکو با ۴.۴ درصد قرار دارند.

از سوی دیگر اما نرخ تورم در بخش خدمات کاهشی بوده است و از ۱.۸ درصد در ماه قبل به ۱.۴ درصد در ماه ژانویه کاهش پیدا کرده است. نرخ تورم تعدیل شده نیز تا پایان ماه ژانویه ۱.۶ درصد اندازه‌گیری شده است.

متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است.
 
بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه نوامبر منفی ۰.۸ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل خود تغییری نکرده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه ژانویه به ۱.۴ درصد رسیده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر همسایه آلمان یعنی مجارستان نیز افزایشی بوده است و تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به ژانویه با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۴.۷ درصد رسیده که بالاترین تورم ثبت شده در این کشور از دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

در بین بخش های مختلف بیشترین تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۶.۹ درصد بوده و حمل نقل با ۶.۶ درصد در رده بعدی قرار دارد. کمترین تورم نیز در لوازم منزل با ۲.۱ درصد و خدمات با ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است.

بر مبنای ماهانه نرخ تورم مجارستان ۰.۹ درصد اندازه گیری شده که ۰.۶ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و نوشیدنی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه ژانویه به ۳.۹ درصد رسیده که ۰.۴ درصد بیشتر از رقم ثبت شده در دوره منتهی به ماه قبل بوده است.