۰ نفر

ترکیه: با کمک ایران و عراق ثبات را به منطقه باز می‌گردانیم

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 417428
ترکیه: با کمک ایران و عراق ثبات را به منطقه باز می‌گردانیم

رهبر حزب مخالف دولت حاکم بر ترکیه با انتقاد از سیاست خارجی کنونی آنکارا گفت که با ایجاد سازمان صلح و همکاری در خاورمیانه ما مشکلات خود را هم حل خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رهبر اصلیترین حزب معارض دولت ترکیه گفت که در صورت رسیدن به قدرت با ایجاد یک سازمان منطقه‌ای با مشارکت ترکیه، ایران، عراق و سوریه صلح و ثبات را به خاورمیانه باز می‌گرداند و به درگیری مسلحانه چندین ساله در منطقه پایان می‌دهد.

به نوشته روزنامه «حریت»، «کمال قلیچ‌دار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) روز یکشنبه در نشستی در آنکارا گفت: «سازمان صلح و همکاری خاورمیانه را تأسیس خواهیم کرد. ترکیه، ایران، عراق و سوریه ذیل این سازمان کنار هم قرار می‌گیرند. نمی‌خواهیم جنگ‌های نیابتی در منطقه انجام شود. ما مشکلات خود را با هم حل خواهیم کرد.»

رهبر حزب خلق ترکیه با انتقاد از حزب حاکم گفت: «نمی‌خواهیم ابزار قدرت‌های بزرگ شویم. ما صلح را از طریق سیاست‌های منطقی ایجاد خواهیم کرد.»

قلیچ‌دار اغلو با انتقاد از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که یکی از دلایل سیاست خارجی آشفته آنکارا در قبال خاورمیانه این است که اردوغان نمی‌تواند هنگام صحبت کردن درباره موضوعات کنونی، زبان خود را حفظ کند.

وی گفت: «سیاست خارجی که اکنون انجام می‌شود محصول گروهی از مردان در ریاست جمهوری ترکیه است. آن‌ها کاملا وزارت امور خارجه را کنار زده‌اند. هیچ‌کس جرأت نمی‌کند به اردوغان سیاست‌های اشتباه او را یادآوری کند.»

قلیچ‌دار اوغلو در خاتمه گفت که سیاست خارجی یکی از اولویت‌هایش خواهد بود و با همسایگان صلح برقرار خواهد کرد.

قلیچدار اوغلو پیشتر نیز در سخنانی گفته بود که اردوغان از تروریسم در سوریه حمایت کرده و در کشتار هزاران سوری نقش داشته است.