۰ نفر

خانه تکانی در دولت انگلیس؛ جانسون چند وزیر را برکنار کرد

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲
کد خبر: 416777
خانه تکانی در دولت انگلیس؛ جانسون چند وزیر را برکنار کرد

نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با چند تن از وزرای کابینه دولت، از جمله وزیر کشور در امور ایرلند شمالی، خبر برکناری آن‌ها را ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، از آغاز روز پنجشنبه، تعدادی از وزرای کابینه دولت انگلیس، با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده و از برکنار شدن از سمت خود مطلع شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین» به نظر نمی‌رسد در چیدمان وزرای اصلی دولت تغییرات عمده‌ای حاصل شود. در همین ارتباط، اولین وزیری که برکناری خود را تأیید کرد «جولیان اسمیت» وزیر کشور در امور ایرلند شمالی بود.

او در پیامی توئیتری خبر برکناری‌ خود را منتشر کرد و نوشت: «از بوریس جانسون متشکرم که این فرصت را به من داد تا به این بخش بی‌نظیر از کشور خدمت کنم. گرمی و حمایت مردم سراسر ایرلند شمالی برایم خارق‌العاده بود».

از دیگر وزرایی که روز پنجشنبه برای دیدار با جانسون در مجلس عوام حاضر شدند می‌توان به «جفری کاکس» وزیر دادگستری (دادستان کل) انگلیس اشاره کرد. او هنگام بیرون آمدن از اتاق جانسون از هرگونه اظهارنظری خودداری کرد.

گفته می‌شود دلیل برکناری او اختلافاتش با «دومینیک کامینز) مرد پشت پرده دولت انگلیس و طراح اصلی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) باشد.

سردبیر بخش سیاسی شبکه «بی‌بی‌سی» می‌گوید احتمالاً «سوئلا براورمن» جایگزین کاکس خواهد شد.

همچنین به گفته خبرنگاران حاضر در مجلس عوام، «ترزا ویلیرز» وزیر کشور در امور محیط زیست، غذا و امور روستایی و «استر مک‌وی» وزیر مسکن نیز با چهره‌ای درهم از دیدار با جانسون بازگشته‌اند که می‌تواند نشانه شنیدن خبر کنار گذاشته شدن از کابینه باشد.

مک‌وی در حساب توئیتری خود نوشت: «جانسون همچنان از حمایت من از روی نیمکت پشتی در پارلمان برخوردار خواهد بود»

«کریس اسکیدمور» وزیر امور دانشگاهی نیز در حساب توئیتری خود اعلام کرد از دیگر در این سمت نخواهد بود. با این حال او روشن نکرد که کنار گذاشته شده یا به استعفا داده است.

به گفته خبرنگار گاردین، «استیون بارکلی» وزیر کشور در امور خروج از اتحادیه اروپا نیز در مجلس عوام حضور پیدا کرده و احتمالاً او نیز قرار است خبر کنار گذاشته شدنش از دولت را بشوند.

در میان میان یک وزیر کلیدی دولت انگلیس نیز از سمت خود برکنار شد. «آندریا لیدسام» وزیر تجارت این کشور پس از دریافت خبر برکناری، در پیامی توئیتری نوشت در طول دوران وزارت تمام تلاش خود برای تبدیل بریتانیا به بهترین مکان جهان برای تجارت را به کار گرفت. او ۶ سال حضور در دولت‌های مختلف انگلیس و ۶ ماه حضور در دولت جانسون را امتیاز حقیقی برای خود برشمرد.

از سوی دیگر خبرنگار روزنامه «تلگراف» اعلام کرد «جورج فریمن» معاون وزیر حمل و نقل انگلیس نیز از مقام خود کنار گذاشته شده است.

«ساجد جاوید» وزیر خزانه‌داری انگلیس نیز روز پنجشنبه از مقام خود استعفا کرد. گاردین نوشت احتمالاً دلیل این استعفا، فشار جانسون برای برکناری یکی از معاونین جاوید بود. پیش‌تر نیز یکی از معاونین جاوید بدون موافقت او توسط کامینگز اخراج شده بود. طبق گمانه‌زنی شبکه «اسکای نیوز»، این احتمال وجود دارد که «ریشی سونک» وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس جایگزین جاوید شود.

روزنامه «دیلی میل» در گزارش روز دوشنبه خود از نزاع «کَری سیموندز» نامزد جانسون با کامینگز مشاور ارشد نخست‌وزیر خبر داد؛ نزاعی که بر سر اعمال تغییرات در کابینه در گرفته بود.

آنطور که دیلی میل خبر داد، کامینگز اخیراً با تأکید بر عملکرد نه چندان خوب برخی از وزرای کابینه و تعدادی از مشاوران جانسون، از نخست‌وزیر انگلیس خواسته بود که ترکیب کابینه را تغییر دهد و عذر برخی مشاوران را بخواهد.

تنش و نزاع بین نامزد نخست‌وزیر انگلیس با مشاور ارشد او درباره ترکیب کابینه این کشور و برکناری چند تن از وزرا در حالی انجام می‌شود که دولت محافظه‌کار جانسون به دنبال نهایی‌شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس و همچنین اتحادیه اروپا، در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن این توافق است.