در حال حاضر که افراد زیادی به ویژه در چین درگیر ویروس کرونا شده‌اند و به دنبال آن وضعیت تولیدی و اقتصادی جهان نیز به اختلال افتاده، ممکن است توجه کشورها با سرعت بیشتری به مناطقی همچون ویتنام و بنگلادش برای تولیدات، به دلیل دارا بودن نیروی کار ارزان، جذب شود.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ به گفته بلوبرگ، موفقیت چشمگیر چین در تامین شغل و بالا بردن استانداردهای زندگی به وسیله جذب سرمایه‌گذاری‌های چندملیتی، الهام‌بخش تعدادی از کشورهای دیگر شده است.

باید اشاره کرد که دو کشور این چنینی به نام ویتنام و بنگلادش وجود دارند که هر دو دارای دولت‌های باثبات و هزینه پایین نیروی کار هستند، و به صورت بالقوه، گزینه‌های مناسبی برای تولیداتی که به تعداد بالای نیروی کار نیاز دارند، هچون تولید اسباب‌بازی‌ها، لباس، مبلمان و کارهای مرتبط با مونتاژ وسایل  الکترونیکی، به شمار می‌روند. برای مثال، بنگلادش به عنوان یک ستاره برای تولید لباس شناخته شده است.

گفتنی است که با وجود اپیدمی ویروس کرونا که زنجیره تدارکات را مختل کرده همانطور که باعث اختلال میلیون‌ها نفر، به ویژه در چین شده، ممکن است روند روی آوردن جهان به این کشورها تسریع یابد.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر میزان صادرات پوشاک از بنگلادش به کشورهای دیگر از سال 1995 تا 2018 را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2020-02-09 at 3.25.05 AM