۰ نفر

مکرون: اروپایی‌ها برای تقویت دفاعی خود اقدامات بیشتری انجام دهند

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۹
کد خبر: 415474
مکرون: اروپایی‌ها برای تقویت دفاعی خود اقدامات بیشتری انجام دهند

رئیس جمهور فرانسه معتقد است که در صورت مسابقه تسلیحاتی، اروپایی‌ها نمی‌توانند فقط تماشاگر باشند بلکه باید برای تقویت دفاعی خود اقدامات بیشتری انجام دهند. او خواستار یک سیستم دفاعی اروپایی قدرتمند و متکی به‌خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دویچه وله، روز جمعه، ۱۸ بهمن (هفتم فوریه) امانوئل مکرون در "سخنرانی راهبردی" خود در پاریس، در باره دکترین تسلیحات هسته‌ای آینده این کشور توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس جمهورهای فرانسه به طور سنتی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح باید در دوران ریاست جمهوری که پنج سال است، یک بار در باره وضعیت تسلیحاتی فرانسه و چشم‌ا‌‌‌نداز آن موضع‌گیری کنند.

مکرون در سخنرانی روز جمعه خود ضمن بیان این که در صورت بروز یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای، اروپایی‌ها نباید فقط تماشاگر باشند، اظهار داشت که فرانسه با متحدان اروپایی خود برای ایجاد پایه‌های یک استراتژی بین‌المللی همکاری خواهد کرد.

او با توجه به خروج ایالات متحده از "پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان.برد" (INF) تاکید کرد، اروپایی‌ها باید درک کنند که در صورت عدم وجود یک چارچوب قانونی، احتمال اینکه آنها نیز در آینده نزدیک وارد یک مسابقه تسلیحاتی جدید با سلاح‌های معمولی و حتی هسته‌ای شوند، زیاد است.

خروج آمریکا از پیمان با روسیه

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بهمن ماه ۱۳۹۷ روسیه را متهم به نقض این پیمان کرد و از آن خارج شد.

در فروردین سال جاری خبرگزاری رویترز بر اساس برآیند یک پژوهش از جانب موسسه غیرانتفاعی "سی ان ای" (CNA) گزارش داده بود که زیر پا گذاشتن معاهده INF از سوی آمریکا می‌تواند برای هر دو کشور انگیزه‌ای برای گسترش زرادخانه‌هایشان شود.

فرانسه، تنها قدرت هسته‌ای در اتحادیه اروپا

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون فرانسه تنها قدرت هسته‌ای در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.

این کشور تاکنون حدود ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای داشته و پس از روسیه و ایالات متحده سومین قدرت هسته‌ای جهان محسوب می‌شود.
مکرون روز جمعه گفت که فرانسه اخیرا شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را کاهش داده است.

رئیس جمهوری فرانسه خواستار یک سیستم دفاعی اروپایی مستقل از ایالات متحده است. این در حالی است که در شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا موشک‌های هسته‌ای آمریکایی مستقر هستند.

تنها در پایگاه هوایی بوشل در آلمان حدود ۲۰ کلاهک هسته‌ای آمریکایی موجود است.