۰ نفر

ارزش‌های آمریکایی در محاق

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 415183
ارزش‌های آمریکایی در محاق

سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور ایالات متحده در کنگره حاشیه‌هایی داشت که از متن آن مهم‌تر بود. نزاع سیاسی سه سال اخیر میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌خوبی در تقابل دونالد ترامپ و نانسی پلوسی، رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان نمایان بود. در ابتدا ترامپ از دست‌دادن با پلوسی طفره رفت و در پایان سخنرانی ترامپ هم رئیس مجلس نمایندگان متن سخنرانی رئیس‌جمهور را پاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، تصاویر این اتفاقات به تیتر یک رسانه‌های داخل و خارج آمریکا تبدیل شد و اقدام پلوسی شاید کمی ناکامی دموکرات‌ها در دادگاه استیضاح ترامپ را تحت‌الشعاع قرار داد. ساعاتی پس از سومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره، سناتورها برای آخرین‌بار در دادگاه سنا جمع شدند تا پایان دادگاه استیضاح ترامپ را با تبرئه او رقم بزنند. در این میان با انصراف سوزان کالینز، سناتور میانه‌روی جمهوری‌خواه، از مجرم‌شناختن ترامپ، دموکرات‌ها به چیزی فراتر از معجزه برای برکناری ترامپ  نیاز داشتند که محقق نشد.

با پایان دادگاه استیضاح، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌دنبال بهره‌برداری از تبعات و پیامدهای دادگاه ترامپ خواهند بود. ترامپ با همراهی بی‌قید‌و‌شرط‌ جمهوری‌خواهان کمپین انتخاباتی خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری که در دادگاه تبرئه شده، ادامه می‌دهد و این می‌تواند موقعیت او را بهبود  ببخشد و حامیانش روی این موضوع مانور دهند که دموکرات‌ها نتوانستند اتهامات خود علیه ترامپ را ثابت کنند. در آن سو نیز رهبران حزب دموکرات که از هفته‌ها قبل دریافتند با وجود اکثریت جمهوری‌خواه سنا و تصمیم سران این حزب برای حمایت همه‌جانبه از ترامپ، شانسی برای برکناری رئیس‌جمهور نخواهند داشت، می‌خواهند با تمرکز بر افشاگری‌ها و شهادت‌هایی که علیه ترامپ داده شده و حمایت بی‌چون‌و‌چرای جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهور قانون‌شکن در دادگاه سنا، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و کسب اکثریت سنا افزایش دهند.

با اینکه از زمان اعلام نانسی پلوسی برای آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ تا پایان دادگاه ترامپ حدود چهار ماه می‌گذرد، اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که روندی که در نهایت منجر به استیضاح ترامپ شد، از زمان انتخابات 2016 و متهم‌شدن ترامپ به تبانی با روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 منجر شد. بر همین اساس جمهوری‌خواهان و حامیان ترامپ می‌گویند پایان دادگاه استیضاح ترامپ در واقع باید پایان مباحث و مشاجراتی باشد که از سال 2016 دموکرات‌ها علیه ترامپ آغاز کردند.

«ریچ لوری»، تحلیلگر روزنامه نیویورک‌پست که از حامیان ترامپ محسوب می‌شود، با همین استدلال می‌گوید: «دموکرات‌ها همان زمان که بازرس مولر در گزارش خود حاضر نشد ترامپ را مجرم اعلام کند، باید می‌دانستند که استیضاح رئیس‌جمهور هم نه‌تنها به سود دموکرات‌ها نخواهد بود، بلکه در نهایت ترامپ و جمهوری‌خواهان از آن سود می‌برند. با اینکه دموکرات‌ها موضوع  فشارهای ترامپ به اوکراین را دلیل استیضاح عنوان کرده‌اند؛ اما آنها بهتر می‌دانند که موضوع تبانی احتمالی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات 2016 انگیزه اصلی دموکرات‌ها برای دادگاهی‌کردن ترامپ محسوب می‌شود. دادگاه سنا نشان داد که اگر راهی برای برکناری ترامپ از قدرت وجود داشته باشد، راه آن انتخابات است، نه هیچ مکانیسمی دیگر؛ اما با شکست دموکرات‌ها در قمار استیضاح، آنها شانس ترامپ و جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات 2020 را بالا برده‌اند».

تأثیر منفی بر قدرت نرم آمریکا

تبرئه ترامپ در دادگاه سنا تنها در حوزه سیاست داخلی آمریکا تأثیر نمی‌گذارد. سیاست خارجی ایالات متحده هم از استیضاح سومین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا تأثیر می‌پذیرد. تبرئه ترامپ این پیام را به کشورهای دیگر می‌دهد که در شرایط سیاسی فعلی آمریکا، اولویت‌ها و رقابت‌های حزبی بر مقابله فساد و اقدامات غیرقانونی اولویت دارند.

برای دهه‌ها، یکی از ارکان دیپلماسی ایالات متحده این بود که دیگر کشورها را مجاب کند تا از ارزش‌های آمریکایی پیروی کنند و دهه‌هاست که دفاتری در وزارت خارجه ایالات متحده متمرکز بر این موضوع هستند؛ اما اکنون  بحران اوکراین نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ایالات متحده به‌عنوان بالاترین مقام اجرائی این کشور در مرکز اقدامات غیرقانونی و فساد و سوءاستفاده از قدرت قرار دارد.

«توماس هندریک لیوس»، رئیس‌جمهور سابق استونی، به همین موضوع اشاره می‌کند و در توییتی می‌نویسد: «با آنچه در ماه‌های اخیر در ایالات متحده رقم خورد، دیگر بسیار دشوار است که این کشور همچنان بخواهد دیگران را به تبعیت از خود تشویق کند. انتظار داریم که کمتر شاهد استفاده از عباراتی مانند حاکمیت قانون، دادگاه‌های عادلانه، برابری، شفافیت، فساد و انتخابات آزاد باشیم، چراکه در سه سال اخیر ترامپ و حامیانش ثابت کرده‌اند که به هیچ‌یک از این عبارات اعتقادی ندارند». اگر دیگر رهبران جهان نیز مانند رئیس‌جمهور سابق استونی فکر کنند، باید پذیرفت که تحولات مربوط به استیضاح و سپس تبرئه ترامپ ضربه سنگینی به قدرت نرم ایالات متحده در جهان وارد می‌کند.

ایالات متحده می‌تواند برای حل مناقشات در نقاط مختلف جهان از قدرت سخت و نظامی خود استفاده کند؛ اما استفاده از آن مستلزم خطرها و هزینه‌های زیادی است و کمتر سیاست‌مداری در ایالات متحده حاضر است دوباره هزینه‌های سرسام‌آور جنگی به مردم این کشور تحمیل کند. جورج کنت، مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در اتحادیه اروپا در جریان استیضاح ترامپ درباره تأثیر منفی تبرئه ترامپ با وجود اثبات اقدامات غیرقانونی او در قبال اوکراین هشدار داد و به ووکس گفت: «ترامپ در ماجرای اوکراین تنها به اعمال فشار برای انجام تحقیق و افشاگری درباره جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود، اکتفا نکرده است. او از مقام‌های اوکراینی خواسته بود مانع از تحقیقات این کشور درباره پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور سابق این کشور شوند. رئیس‌جمهوری که در رابطه نزدیک او با روسیه کمتر کسی تردید دارد. چنین اقداماتی تأثیر مخربی بر رابطه ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش می‌گذارد و رهبران اروپایی نمی‌توانند در برابر تهدید روسیه به ایالات متحده تکیه کنند، چرا‌که فردی را در کاخ سفید می‌بینند که برای دستیابی به اهداف سیاسی شخصی خود دست به هر اقدامی می‌زند. این پیامی فاجعه‌بار به جهان خواهد بود و رؤسای خودکامه و مستبد را امیدوار خواهد کرد. مقام‌های وزارت خارجه ایالت متحده نمی‌توانند از همتایان خود در دیگر کشورها بخواهند تا به قانون و مبارزه با فساد متعهد باشند، وقتی در واشنگتن مناسبات دیگری در حال رخ‌دادن است».