۰ نفر

مسرور بارزانی هم با خروج نظامیان آمریکایی مخالفت کرد

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 415047
مسرور بارزانی هم با خروج نظامیان آمریکایی مخالفت کرد

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در یک مصاحبه ضمن تاکید بر ضرورت باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق، درباره کمک‌های تهران به اربیل در جنگ با داعش و شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اظهاراتی مطرح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در یک مصاحبه مفصل با رسانه غربی با هشدار درباره ظهور مجدد داعش، درباره تنش‌ها بین ایران و آمریکا و شهادت فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله تروریستی ۱۳ دی ماه واشنگتن موضعگیری کرد.

خبرنگار «فرانس ۲۴» در ابتدای این مصاحبه از وضعیت جاری در پایتخت عراق، اعتراضات و تعیین  «محمد توفیق علاوی»  به عنوان نخست‌وزیر این کشور سوال کرد و نظر نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق را در این باره جویا شد.

مسرور بارزانی در پاسخ گفت: «آنچه که ما در بغداد شاهد بوده‌ایم، در نتیجه حکمرانی بد طی ۱۵ تا ۱۶ سال اخیر بوده است و بسیاری از معترضان که در خیابان‌ها اعتراض کرده‌اند، خواستار اصلاحات، مقابله با فساد و حکمرانی بهتر شده‌اند و ما کاملا از درخواست‌های مشروع مردم حمایت می‌کنیم اما گهگاه دستور کارهای سیاسی، در هم تنیده می‌شوند. در واقعیت، نخست‌وزیر قبلی، آقای عادل عبدالمهدی تمام توان خودش را به کار گرفت اما از حمایتی گروه‌های دیگر سیاسی برای ادامه دادن دستور کار خود برخوردار نشد، حمایتی که او شایسته دریافت آن بود. ما فکر نمی‌کنیم که او مسئول تمام مشکلاتی که کشور دارد، بوده است. من امیدوارم که آقای علاوی نخست‌وزیر کنونی یا نامزد جدید نخست‌وزیری که توسط رئیس‌جمهور تعیین شده است، هم از حمایت کردم و هم از حمایت گروه‌های سیاسی برخوردار شود تا بتواند موفق شود».

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فرانس ۲۴ درباره اینکه آیا او به این موضوع خوشبین است و علاوی شانس چندان زیادی ندارد، گفت: «نمی‌دانم اما ما باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می‌شود. مشخص است که برخی افراد مخالف نامزدی او هستند اما تعداد بسیاری هم هستند که از او حمایت می‌کنند. ما امیدواریم که در صورت تعیین او به نخست‌وزیری، او به اجرای کامل قانون اساسی متعهد باشد و به نظر من، نظر اکثریت مردم عراق هم همین است».

خبرنگار این رسانه غربی سوال کرد:«آنها همچنین خواستار برگزاری انتخابات جدید هستند و همینطور آیت الله علی سیستانی. آیا شما حامی انتخابات جدید هستید؟»

بارزانی گفت: «این موضوع مشخص است که هر چه اکثریت مردم عراق بخواهند، ما از آن حمایت می‌کنیم اما موضوع منحصر به انتخابات نیست بلکه مساله کل سیستم است و باید درباره آن خیلی نگران باشیم، نگرانی درباره این است که حکومت باید فراگیر باشد و نماینده مردم باشد و در نتیجه برگزاری انتخابات باید در همین مسیر قرار گیرد».

خبرنگار فرانس ۲۴ پرسید: «اگر اینطور نشود، آیا شاهد فروپاشی حکومت خواهیم بود؟»

بارزانی اینطور پاسخ داد: «خوب من (جواب این سوال) را نمی‌دانم اما امیدوارم که اینطور نشود. من به حصول به یک راه‌حل خوب برای مردمی که برای مدت طولانی آسیب دیده‌اند، امیدوارم».

در ادامه خلاصه این مصاحبه آمده است:

فرانس ۲۴:  «به دنبال کشتن ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ارشد ایرانی توسط آمریکا در ماه گذشته، صحبت‌های زیادی درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق مطرح شده است. طبق اطلاع من، شما حامی خروج نیستید. به نظر شما با توجه به گذشت چندین هفته (از شهادت سردار سلیمانی)، آیا نظامیان آمریکایی همچنان در عراق باقی خواهند ماند یا اینکه همچنان امکان خروج آنها هستند و شما باید نگران این مساله باشید؟

بارزانی:  «بگذارید این را به خاطر داشته باشید که حضور آمریکا و متحدانش در عراق به دعوت دولت عراق انجام شده است و آنها در جنگ در مناطق مختلف عراق و البته کمک به نیروهای پیشمرگه علیه داعش، کمک‌کار بوده‌اند. ما اعتقاد داریم که به حضور آنها همچنان نیاز است برای اینکه داعش یک خطر بزرگ است و کاملا شکست نخورده و محو نشده است و می‌تواند دوباره نیروهایش را سازماندهی کرده و حمله کند و همین کار را هم در بسیاری از مناطق انجام داده است. ما فکر می‌کنیم که تصمیم غیر الزام آوری که پارلمان عراق اتخاذ کرده و فکر می‌کنیم که آنها با عجله این تصمیم را گرفته‌اند. ما امیدواریم که مکانیسمی بین دولت عراق و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا درباره حضور نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق حاصل شود؛ حضوری که از نظر ما بسیار به آن نیاز وجود دارد».

فرانس ۲۴:  «به خاطر حملات ایران بعد از کشتن قاسم سلیمانی در عراق (پایگاه عین الاسد) و همچین در همین جا (اربیل)، دولت آمریکا از استقرار سیستم ضد موشکی پاتریوت صحبت کرد. آیا آنها از شما چنین چیزی خواسته‌اند و آیا شما حامی استقرار این سیستم‌ها  به منظور مقابله با حملات بیشتر هستید؟»

بارزانی: «آمریکا همانند هر دولت دیگر حق دفاع کردن از خودش را دارد در نتیجه هر جا که پایگاه‌های نظامی آمریکا وجود دارد،  به نظر من این موضوع که آنها چطور خواهان استقرار سیستمهای دفاعی خودشان باشند، به خود آمریکا و تصمیم آنها مبنی بر اینکه چطور راحت هستند، بستگی دارد».

فرانس ۲۴:  «آیا با شما صحبتی کرده‌اند؟»

بارزانی:  «آنها در حال صحبت درباره استقرار سیستمهای دفاعی در اینجا (منطقه کردستان عراق) بوده‌اند اما آنها منتظر صحبت با دولت عراق و گرفتن مجوز از دولت عراق هستند. البته این تصمیم با بغداد است اما اگر به ما بستگی داشت، ما مشکلی با (استقرار پاتریوت) نداریم».

وی در ادامه با سوالی درباره اظهارنظر نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف «مقابله با داعش» درباره حضور ۱۸۰۰۰ عضو داعش در عراق و سوریه مواجه شد.

بارزانی:  «بسیار سخت است که به شما یک رقم دقیق بدهم اما ما هم اطلاعاتی داریم که همان حدود را نشان می‌دهد، ۱۸۰۰۰ نفر و شاید بیشتر. البته به طور قطع می‌توانم به شما بگویم که داعش امروز بیشتر از سال ۲۰۱۳ و آغاز حملات برای ایجاد خلافتشان، عضو دارد. یک احتمال بزرگی درباره ظهور مجدد داعش وجود دارد و انها به راحتی امکان تجمیع نیرو و بسیج نیرو را دارند چرا که مسائل ریشه‌ای که سبب ایجاد داعش و همکاری مردم با داعش شد، همچنان باقی است: هیچ ثباتی وجود ندارد، رفاه اقتصادی وجود ندارد و امنیت مستحکمی وجود ندارد و اینها فاکتورهایی هستند که به ظهور تروریسم می‌انجامند. باید با داعش با قویترین حالت پرداخته شود اما حالا مقابله با آنها در قیاس با زمانی که سرزمین در اختیار داشتند، سخت‌تر شده است».

در ادامه این مصاحبه، خبرنگار فرانسوی از اختلافات اربیل و بغداد بر سر تعلق برخی مناطق عراق سوال کرد و نظر بارزانی را درباره حضور «نیروهای شبه نظامی شیعه» در این مناطق اختلافی جویا شد.

بارزانی در جواب گفت: «بگذارید این را توضیح بدهم که آنها در گذشته با داعش جنگیدند اما ما داریم درباره پیدا کردن راه‌حل برای نحوه کم کردن داعش در این مناطق حرف می‌زنیم. هر موضوع و عنصری که مفید نباشد، ما باید به دنبال جایگزین باشیم در این برهه، بهترین راه جایگزین آن است که ارتش عراق به طور خاص ارتش عراق و پیشمرگه خلا را پر کنند چرا که بسیاری از ساکنان محلی این مناطق شاید درباره حضور دیگر عناصر در مناطقشان خوشحال نباشند».

فرانس ۲۴:  «آیا تصمیم آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی تصمیم خوبی بود؟»

بارزانی: «این تصمیم آمریکا بود و من نمی‌توانم به نمایندگی از آمریکا صحبت کنم».

وی ادامه داد: «ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم که از این تقابل (بین آمریکا و ایران) خارج بمانیم، ایران همسایه ما است و آمریکا، دوست ما است و ما خواهان مشاهده تشدید تنش‌ها بین آنها نیستیم و فکر می‌کنیم که همه بازیگران باید برای کاستن از تنش‌ها ایفای نقش کنند و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش کنند و این کاری است که ما انجام داده‌ایم».

فرانس ۲۴ : «آیا به نظر شما از احتمال یک جنگ تمام عیار بین آمریکا و ایران جلوگیری شده است؟»

بارزانی: «من امیدوارم که جنگی در کار نباشد چرا که این موضوع به نفع هیچ کسی نخواهد بود و به طور خاص به نفع مردم نخواهد بود و متاسفانه ما درباره تشدید تنش‌ها بسیار نگران هستیم و امیدواریم که همه در جستجوی صلح و مذاکره باشند تا مشکلات را حل کنند».

فرانس ۲۴:  «می‌خواستم واکنش شما را درباره سخنان اخیر سید حسن نصرالله رئیس حزب‌الله لبنان داشته باشم. او گفت که مسعود بارزانی رئیس‌جمهور وقت کردستان عراق و پدر شما از قاسم سلیمانی زمانی که داعش در سال ۲۰۱۴ به اربیل نزدیک شده بود، (کمک) خواست. او همچنین گفت که رئیس‌جمهور (مسعود بارزانی) خیلی درمانده شده بود و خواستار کمک شده بود و او (نصرالله) از واکنش او به کشته شدن سلیمانی ناامید شده است».

بارزانی: «به نظر من روشی که او(دبیرکل حزب‌الله لبنان) عمل و صحبت کرد، خودش را بی اعتبار کرد کسی مانند او با چنین جایگاهی باید بداند که چطور درباره دیگر افراد صحبت کند. این کاملا مشخص است که (حرف‌های او) واقعیت نداشت. همه کردها و عرب‌هایی که رئیس‌جمهور بارزانی را می‎شناسند این را می‌دانند که او نقش رهبری در این جنگ با داعش را برعهده داشت، او در اغلب مواقع در کنار پیشمرگه در خط مقدم جنگ با داعش بود او شخصی کلیدی در شکستن افسانه داعش و شکست داعش داشت».

او در ادامه به کمک‌های ایران به منطقه کردستان عراق در جنگ با داعش اذعان کرد اما ادعا کرد که درباره کمک‌های ایران به این منطقه «مبالغه» شده است.

بارزانی: «البته این موضوع واضح است که در ابتدای (جنگ با داعش) وضعیت بسیار سخت بود و ایرانی‌ها با ارسال برخی مهمات کمک کردند اما درباره کمکی که آنها ادعایش را می‌کنند، بسیار مبالغه شده است. ما از تمام کسانی که به ما در جریان این دوره سخت کمک کردند، تشکر کردیم اما بسیاری از نیروهای ائتلاف (به رهبری آمریکا) هم بودند که به ما کمک کردند اما باید این را به ذهن داشته باشیم که این نیروهای پیشمرگه ما بودند که در خطوط مقدم جانشان را برای شکست داعش و دفاع از کردستان و کل جهان در برابر این تهدید فدا کردند».