۰ نفر

آمادگی تهران برای تقویت روابط با سارایوو

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۲:۰۳
کد خبر: 414859
آمادگی تهران برای تقویت روابط با سارایوو

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو در جریان دیدار با وزیر دفاع جدید بوسنی و هرزگوین، بر آمادگی کشورمان برای تقویت روابط دو جانبه با این کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمود حیدری روز گذشته در ملاقات با صفت پوجیچ انتصاب ایشان در سمت وزیر دفاع را تبریک گفت و برای وی در این مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.

حیدری، اعلام آمادگی کشورمان را برای تقویت روابط دو جانبه با بوسنی هرزگوین در چارچوب منافع مشترک دو ملت در عرصه های مورد علاقه طرفین به اطلاع مقام بوسنیایی رساند.

ایشان همچنین سلام امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به همتای بوسنیایی اش ابلاغ کرد.

 وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از همکاری های قبلی با سفیر ایران که در مقام رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان بوسنی و هرزگوین صورت پذیرفته بود، توضیحاتی در خصوص عملکرد وزارت دفاع و نیروهای مسلح بوسنی هرزگوین از جمله شرکت در عملیات های حفظ صلح در چارچوب نیروهای سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا ارائه کرد.

پوجیچ همچنین از  حمایت های جمهوری اسلامی ایران از بوسنی و هرزگوین در دوران سخت گذشته و نیز رویکرد کنونی سفارت ایران در برقراری روابط دوستانه با اقوام مختلف بوسنیایی قدردانی کرد.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.
جمهوری بوسنی و هرزگوین حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان را بوسنیایی های اکثرا مسلمان، 37 درصد را صرب های اکثرا ارتدوکس، 14 درصد را کرووات های اکثرا کاتولیک و بقیه را سایر اقوام تشکیل می دهند.
بر اساس قرارداد صلح دیتون در سال 1995میلادی که سر آغازی برای موجودیت جدید بوسنی هرزگوین بود، این کشور به دو هویت سیاسی جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.
درحال حاضر سه رییس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند.