۰ نفر

اردوغان: مسکو کنار بکشد

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 414645
اردوغان: مسکو کنار بکشد

ترکیه برای اولین ‌بار در 9 سال گذشته به صورت مستقیم با ارتش سوریه وارد درگیری شده است؛ مناقشه‌ای که روز دوشنبه رییس‌جمهور ترکیه ادعا کرد، ادامه خواهد یافت و از روسیه به عنوان اصلی‌ترین پشتیبان ارتش سوریه خواسته است تا جلوی راه انتقام او قرار نگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، ارتش روسیه، آنکارا را به اهمال در اطلاع‌رسانی در مورد جابه‌جایی نیروهایش در منطقه کاهش تنش متهم کرده و معتقد است که به دلیل بی‌اطلاعی طرف سوری از جابه‌جایی نیروهای ترکیه، این نیروها زیر آتشباری قرار گرفته‌اند که گروه‌های تروریستی در سراقب استان ادلب را هدف قرار می‌داد. دولت ترکیه اعلام کرده است، عملیات نظامی در استان ادلب را با هدف آنچه انتقام‌گیری از حمله ارتش سوریه به نیروهای خود می‌خواند، ادامه خواهد داد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش ترکیه با حمله به ارتش سوریه دست‌کم 30 تا 35 نیروی ارتش سوریه را به هلاکت رسانده‌اند. این حملات بعد از آن انجام شد که روز یکشنبه ارتش سوریه در حمله توپخانه‌ای به مواضعی در استان ادلب باعث کشته شدن دست‌کم 4 نظامی ارتش ترکیه و زخمی شدن بیش از 9 نفر دیگر شد. ساعاتی بعد خبر رسید که با جان باختن دو تن از مجروحان، تعداد کشته‌شدگان ترکیه در این علمیات به 6 نفر رسیده است. رجب طیب اردوغان روز دوشنبه وعده داده که انتقام سخت‌تری از ارتش سوریه بگیرد و از ارتش روسیه خواسته است تا خود را از این مناقشه میان سوریه و ترکیه کنار بکشد.

اردوغان روز دوشنبه پیش از ترک استانبول به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت:«ما به مقام‌های روس اطلاع داده‌ایم که طرف ما در این درگیری نیستند و این مساله کاملا بر عهده رژیم [سوریه] است، آنها نباید سر راه ما قرار بگیرند چون ما شهید داده‌ایم، نمی‌توانیم ساکت بمانیم. ما به حملات تلافی‌جویانه با استفاده از اف-16‌های‌مان، هویتزرهای‌مان و توپخانه‌مان ادامه می‌دهیم، اهدافی که توسط سازمان‌های اطلاعاتی ما تشخیص داده‌ شوند در تیررس تجهیزات نظامی ما قرار دارند.» اردوغان مدعی شده است که در طول روز دوشنبه، ارتش ترکیه به 40 هدف در خاک سوریه حمله کرده و 30 تا 35 نیروی سوری را کشته است. این آمار و ارقام از سوی خبرگزاری رسمی و تلویزیون سوریه مورد تردید قرار گرفته است. سوریه اعلام کرده که بر اثر حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه هیچ تلفاتی بر جای نمانده است. گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» مستقر در لندن هم به نقل از منابع محلی از کشته ‌شدن 13 نیروی ارتش سوریه در حملات ارتش ترکیه خبر داده است. ارتش روسیه روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ترکیه هنوز در مورد عملیات نظامی در ادلب با مسکو هماهنگی نکرده و شایعات در مورد حملات هوایی جنگنده‌های اف-16 به مواضع ارتش سوریه را رد و تاکید کرده هیچ هواپیمای نظامی ترکیه، حریم هوایی سوریه را نقض نکرده است. به گفته ارتش روسیه طی روز گذشته فقط حملات توپخانه‌ای به برخی مواضع در ادلب انجام شده است. مسکو همچنین تماس تلفنی میان اردوغان و پوتین را هم تکذیب کرده است، با این حال تاکید کرده که ارتباط مستمر میان ارتش‌های ترکیه و روسیه در میدان برقرار است. عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، روایت ارتش روسیه از اهمال ترکیه در مورد اطلاع‌رسانی را رد کرده است و با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر می‌گوید:«ترکیه به صورت مستمر و فوری اطلاعات را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و قبلا در مورد این جابه‌جایی نیرو هم اطلاع‌رسانی کرده ‌بود. اینکه اطلاعات در اختیار روسیه نگرفته است، درست نیست و سازوکارهای رایج استفاده شده ‌بود.»

بر اساس روایت ارتش روسیه، کشته شدن 4 نظامی ترکیه بعد از آن اتفاق افتاد که نظامیان ترکیه در روزهای دوم و سوم فوریه بدون اعلام قبلی به ارتش روسیه در حال جابه‌جایی نیرو در مناطق کاهش تنش استان ادلب بودند که این جابه‌جایی نظامیان با واکنش توپخانه‌ای ارتش سوریه مواجه شد. ارتش روسیه بلافاصله بعد از با خبر شدن از آسیب دیدن نیروهای ترکیه در این درگیری خواستار توقف آتش و کمک به خروج مجروحان و اجساد از محل درگیری شده است. دیمیتری پسکف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه(کرملین) به خبرنگاران گفته است که رویدادهای اخیر باعث توقف عملیات در ادلب نمی‌شود چراکه «روسیه همچنان نسبت به تحرکات گروه‌های تروریستی در استان ادلب نگرانی دارد.»

لشکرکشی ترکیه به ادلب

تلاش تازه ترکیه برای گسترش رویارویی‌های نظامی مستقیم با سوریه بعد از آن آغاز می‌شود که در طول یک هفته گذشته، آنکارا آشکارا از پیشروی‌های ارتش سوریه در استان ادلب انتقاد و تهدید کرد که ممکن است مستقیما برای حفاظت از شبه‌نظامیان مستقر در این استان وارد عمل شود. روز دوشنبه بر اساس گزارش رسانه‌ها، دولت ترکیه ستونی جدید از یگان‌های زرهی ارتش را به استان ختای در مرزهای غربی سوریه اعزام کرد. آنکارا این تغییر آرایش را با هدف «تقویت مرزهای» ترکیه توصیف کرده است. دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن مدعی شده است که از روز یکشنبه دست‌کم 320 خودروی نظامی و کامیون حامل تجهیزات ارتش ترکیه از مرزهای غربی سوریه از طریق گذرگاه کفر لوسین وارد استان ادلب شده‌اند. به گفته این گروه ورود این تعداد نظامی و این میزان تجهیزات ارتش ترکیه به استان ادلب بی‌سابقه و غیرعادی به نظر می‌رسد.

اولین تلفات ترکیه

این اولین ‌بار است که در تاریخ 9 ساله جنگ در سوریه، دولت ترکیه تایید می‌کند که نظامیانش را در درگیری مستقیم با ارتش سوریه از دست داده است. تابستان امسال نیروهای ترکیه از هدف قرار گرفتن یک کاروان نظامی‌شان در حمله هوایی ارتش سوریه خبر داده ‌بودند. کاروانی که ارتش سوریه ادعا می‌کرد در حال انتقال تجهیزات نظامی برای کمک به شبه‌نظامیان مستقر در خان‌شیخون بود که به تازگی تسلط بر آن در اختیار دولت مرکزی قرار گرفته ‌است. ارتش ترکیه بعدا اعلام کرد، افرادی که در این حمله هدف قرار گرفته‌ بودند از نظامیان ترکیه نبودند و آنها را «افراد غیرنظامی» معرفی کرد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی رسانه‌های ترکیه در حملات روز یکشنبه ارتش سوریه به سراقب در استان ادلب 6 نظامی ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

تنش در کاهش تنش

ترکیه در پی پیشروی نظامیان ارتش سوریه در استان ادلب تهدید کرده است که «همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی» را برای جلوگیری از تسلط دولت مرکزی سوریه بر این استان حفظ کرده است. رییس‌جمهور ترکیه همچنین در طول هفته گذشته در اظهاراتی بی‌سابقه در مورد «فروپاشی روند آستانه» میان ایران، ترکیه و روسیه هشدار داده ‌بود. بر اساس توافق آستانه، استان ادلب یکی از مناطق کاهش تنش در جنگ سوریه است که مسوولیت حفظ آتش‌بس در آن بر عهده نیروهای ارتش ترکیه گذاشته‌ شده است. دمشق و مسکو در طول ماه‌های گذشته ترکیه را متهم کرده‌اند که از اجرای وظایف خودش از جمله حفظ آتش‌بس و جدا کردن گروه‌های تروریستی از شهروندان عادی خودداری کرده است. در هفته‌های گذشته به ‌رغم توافق اخیر میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری ترکیه و روسیه برای آتش‌بس در ادلب این استان شاهد درگیری‌های مستمر میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح است. ارتش سوریه ادعا می‌کند که به دلیل حملات مستمر گروه‌های مسلح به مواضع خود مجبور به واکنش می‌شود.