۰ نفر

ترامپ در انتظار رقیب

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۷
کد خبر: 414630
ترامپ در انتظار رقیب

9 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رأی‌گیری‌های درون‌حزبی برای تعیین نامزد نهایی هر حزب از روز گذشته در ایالت آیووا آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با اینکه ایالت آیووا واقع در غرب میانه ایالات متحده تعداد نمایندگان زیادی در کنوانسیون احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه ندارد؛ اما طبق سنت، رأی‌گیری‌های درون‌حزبی از این ایالت آغاز می‌شود و محک خوبی برای ادامه مسیر رقابت نامزدها محسوب می‌شود و می‌تواند انگیزه زیادی در ابتدای راه به نامزدها بدهد؛ همان‌گونه که برای باراک اوباما در سال 2008 این‌گونه بود.

در آستانه اولین رأی‌گیری درون‌حزبی دموکرات‌ها نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت نزدیک جو بایدن و برنی سندرز به‌عنوان محبوب‌ترین نامزد بود. بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و برنی سندرز، سناتور چپ‌گرا و مستقلی که مانند سال 2016، از حزب دموکرات نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، هر‌کدام حدود 22 درصد از آرا را در اختیار دارند. «پت بوتجج» شهردار سابق «ساوت بند» هم نظر مثبت 18 درصد سؤال‌شوندگان دموکرات در ایالت آیووا را جلب کرده است. الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست هم حدود 15 درصد رأی دارد. امی کلابوچر سناتور مینه‌سوتا هم پس از وارن قرار دارد. پس از این پنج نامزد اصلی که در صدر قرار دارند، دیگر نامزدهای متعددی هستند که به احتمال زیاد تا پایان رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در میدان باقی نمی‌مانند.

سندرز در مرکز توجه

در‌این‌میان نامزدی که بیش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد، برنی سندرز است. این سناتور 78‌ساله ایالت ورمونت در رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها در سال 2016 توانسته بود با استفاده از محبوبیت بالای خود نزد جوانان این ایالت، هیلاری کلینتون را شکست دهد.

محبوبیت سندرز در هفته‌های اخیر میان نسل جوان و نیز طبقه کارگر این ایالت افزایش یافته است؛ آن‌هم در‌حالی‌که سندرز یکی از چهار سناتور نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود که به دلیل برگزاری دادگاه استیضاح ترامپ در دو هفته اخیر مجبور بود به جای حضور در کمپین‌های انتخاباتی، در جلسات سنا حضور داشته باشد. در غیاب سندرز، الکساندرا اوساکیو کورتس نماینده دموکرات و چپ‌گرای مجلس نمایندگان در حمایت از او در کمپین‌هایش حضور می‌یافت.

اهمیت آیووا

ایالت آیووا در کنوانسیون حزب دموکرات 41 نماینده دارد و هر نامزدی که در این ایالت پیروز شود، نمایندگان آن در کنوانسیون حزبی به سود آن فرد رأی می‌دهند و نامزدی که به حد نصاب هزارو 900 رأی در کنوانسیون حزبی برسد، وارد رقابت نهایی با نامزد حزب جمهوری‌خواه خواهد شد.

با وجود تعداد کم نمایندگان در کنوانسیون حزبی، ایالت آیووا تأثیر مثبتی در تعیین کاندیدای نهایی حزب دموکرات داشته است. تاریخ انتخابات در این ایالت نشان می‌دهد از 9 نامزدی که در رقابت درون‌حزبی این ایالت پیروز شدند، شش نامزد موفق شدند نامزد نهایی حزب دموکرات شوند. در‌این‌میان می‌توان به جیمی کارتر در جریان انتخابات 1976 اشاره کرد. کارتر که تا قبل از رأی‌گیری در ایالت آیووا حتی از سوی هم‌حزبی‌هایش چندان جدی گرفته نمی‌شد، با پیروزی در این ایالت باعث جلب حمایت دموکرات‌ها شد و در نهایت در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسید.

یکی از تفاوت‌هایی که رأی‌گیری در ایالت آیووا با بسیاری از ایالت‌های آمریکا دارد، شیوه برگزاری انتخابات است. در انتخابات درون‌حزبی آیووا، نه صندوق رأی وجود دارد و نه برگه رأی و اعضای حزب با شرکت در نشست‌ها و مجمع‌ها که در مدارس، کلیساها، کتابخانه‌ها یا دیگر مکان‌های عمومی برگزار می‌شوند، نامزد مد‌نظرشان را انتخاب خواهند کرد. در این شیوه، اعضا و هواداران حزب در این مکان‌ها به بحث و تبادل نظر درباره نامزدهای مد‌نظر خود می‌پردازند و در نهایت با بالا‌بردن دست‌ها یا تجمع نمایندگان حامی هر نامزد در یک گوشه از سالن، رأی خود را اعلام می‌کنند. 

هر زمان هر‌کدام از نامزدها نتواند 15 درصد از آرا را در این تجمع‌ها و گردهمایی‌ها کسب کند، رأی او اصلا شمارش نمی‌شود و در این شرایط، نمایندگانی که از آن نامزد حمایت می‌کنند، در کنار نمایندگان نامزدی دیگر تجمع می‌کنند که به معنی حمایت از آن نامزد است. با‌وجود‌این در نهایت رأی تمام نامزد‌ها شمرده می‌شود و به کمیته مرکزی حزب اعلام می‌شود.

یکه‌تازی ترامپ

هر اندازه رقابت دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی حزب فشرده است، در آن سو تکلیف جمهوری‌خواهان روشن است. هم‌زمان با انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان نیز برای رقابت درون‌حزبی در آیووا شرکت می‌کنند؛ اما نامزد نهایی این حزب از هم‌اکنون مشخص است: دونالد ترامپ. با این تعداد نامزد دیگر هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری در حزب جمهوری‌خواه ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما هیچ‌کدام نمی‌توانند دردسری برای ترامپ ایجاد کنند و از هم‌اکنون می‌توان رئیس‌جمهور فعلی ایالت متحده را که به‌تازگی استیضاح شده؛ اما تبرئه می‌شود، شانس اصلی جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات محسوب کرد.