۰ نفر

روحانی در دیدار با بورل:

اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی، در چارچوب این توافق بوده است/ ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا برای حل مسائل است

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۰۷
کد خبر: 414542
اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی، در چارچوب این توافق بوده است/ ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا برای حل مسائل است

رئیس جمهور با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام و انتقاد از عدم اجرای کامل تعهدات از سوی دیگر طرف‌های این توافق، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسایل بوده و هر زمان طرف مقابل به طور کامل به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار «جوزف بورل» هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌ها با کشورهای اروپایی به عنوان شرکای قدیمی، همواره برای ایران حائز اهمیت است، اظهار امیدواری کرد تا با تلاش‌های مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شاهد گسترش مناسبات فی‌مابین باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به روند تلاش‌ها و اقداماتی که طی 12 سال در نهایت منجر به توافق برجام شد، اظهار داشت: متأسفانه خروج یکجانبه آمریکا از این توافق موانع و مشکلات فراوانی را برای دیگر طرف‌ها در مسیر اجرای کامل آن ایجاد کرد.

روحانی با بیان اینکه اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی، در چارچوب این توافق و برای حفظ آن بوده است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسایل بوده و هر زمان طرف مقابل به طور کامل به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

رئیس جمهور با محکوم کردن سیاست آمریکا در قبال کشورهای منطقه، اظهار داشت: آنها تاکنون اشتباهات راهبردی زیادی نسبت به کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، لبنان، یمن، سوریه و افغانستان داشته‌اند و اقدام اخیر آنها که با همکاری رژیم صهیونیستی تحت عنوان معامله قرن انجام گرفته نیز در راستای همین اشتباهات بوده و محکوم به شکست است.

روحانی با بیان اینکه امروز منطقه در شرایط خوبی قرار نداشته و تروریسم هنوز به طور کامل از کشورهای منطقه ریشه‌کن نشده است، افزود: آمریکا سردار سلیمانی به عنوان رهبر مبارزه با تروریسم را در منطقه ترور کرد و این کمک بزرگی برای تقویت تروریست‌ها در منطقه بود.

رئیس جمهور تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا را برای حل و فصل بسیاری از مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی راهشگا دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم.

«جوزف بورل» هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به نقش تأثیرگذار ایران در مسایل منطقه‌ای و توسعه صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: توسعه همکاری‌ها با ایران در این راستا همواره برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت بوده است.

هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه باید تلاش کنیم مشکلات در مسیر اجرای برجام رفع بشود، گفت: از اینکه طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند،‌ متأسف هستم.

بورل با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی امروز به دنبال حفظ برجام و حل و فصل مسایل برای پا برجا نگه داشتن برجام، هستند، افزود: به عنوان هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام بکار خواهم بست.