۰ نفر

مقام ارشد اروپایی: خواهان بازگشت برجام به حالت عادی هستیم

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
کد خبر: 413965
مقام ارشد اروپایی: خواهان بازگشت برجام به حالت عادی هستیم

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با بیان اینکه برجام هنوز به مرحله آخر خود نرسیده است، گفت: ما خواهان بازگشت همه چیز پیرامون این توافق به حالت عادی هستیم.

روزنامه ایندیپندنت، به نقل از یک منبع اروپایی که نام او را ذکر نکرده، آورده است: اروپایی‌ها در حال بحث و رایزنی با روس‌ها و چنینی‌ها و همچنین گفت‌وگو میان خود هستند تا ببینند چگونه باید با ایران و توافق هسته‌ای مواجه شوند. دراین میان، آمریکایی‌ها برای همه قلدری می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آلمان و فرانسه نیز نگران‌اند که انگلیس به واشنگتن بپیوندد و با کارزار "فشار حداکثری" بر ایران همراه شود، اقدامی که هرگونه تلاش برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاملا نابود می‌کند. این توافق پس از سال‌ها مذاکره و تلاش دیپلماتیک به دست آمد اما آمریکا به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

ایندیپندنت می‌نویسد: برنامه هسته‌ای ایران نیز روز به روز گسترش می‌یابد. این کشور هفته گذشته از محدوده یک هزار و 200 کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده عبور کرد و حتی مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه عمل نکردن اروپا به تعهداتشان از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) هم خارج می‌شوند.

یک مقام ارشد سیاست خارجی اروپا به ایندیپندنت گفت: یک اتفاق نظر مبنی بر این وجود دارد که ما خواهان تعدیل این وضعیت و بازگشت همه چیز به حال عادی هستیم. ما ممکن است به پایان برجام برسیم اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. ما برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به تهدید ایران برای خروج از ان‌پی‌تی اظهار داشت: اگر اوضاع تشدید شود، خروج از این معاهده یکی از گزینه‌های آنها (ایران) خواهد بود و ممکن است که مسیر کره شمالی را در پیش بگیرند. ما مطمئن نیستیم که آنها مایل به این کار باشند اما تلاش می‌کنند که یک اهرم فشار ایجاد کنند. اما فکر نمی‌کنم که بخواهیم که به درست یا غلط بودن آن پی ببریم.