۰ نفر

آیا ترامپ آلت دست نتانیاهو است؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 413890
آیا ترامپ آلت دست نتانیاهو است؟

جرد کوشنر، داماد ترامپ که سه‌ سال تمام روی این طرح صلح آمریکایی کار کرده است، به عقیده من بهترین زمان ممکن را برای رونمایی از آن انتخاب کرده؛ چون خوب فهمیده است که الان بهترین مقطع برای فروختن طرح به هر دو طرف است. تا پیش از این همیشه تصور بر این بود که حل‌وفصل مناقشه خاورمیانه فقط وقتی می‌تواند خنده را بر لبان همه بنشاند که قدم شروع را خود دو طرف بردارند.

 آیا طرح صلح خاورمیانه که ترامپ آن را پیشنهاد داده واقعا طرحی برای تشکیل دو دولت است یا صرفا اقدام انحرافی «دو شخصیت کثیف» است؟ یقینا مورد دوم صحیح‌تر است.  دونالد ترامپ  و ‌بنیامین نتانیاهو هر یک در داخل سرزمین تحت رهبری خود با مشکلاتی کم و بیش مشابه دست به گریبان‌ هستند که سرنوشت کاری هر دوشان را سخت به خطر انداخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ترامپ در داخل با موضوع استیضاح روبه‌‌رو و متهم به سوءاستفاده از قدرت و انسداد راه روند رسیدگی قضائی است. نتانیاهو هم متهم به کلاهبرداری، رشوه‌گیری و خیانت در امانت است.

هر دو نفر سخت محتاج آن هستند که موضوع را عوض کنند و در ضمن پایگاه مشترک‌شان را که همان یهودیان راست‌گرا و مسیحیان اوانجلیک (انجیالی) هستند، دوباره مستحکم کنند.  جرد کوشنر، داماد ترامپ که سه‌ سال تمام روی این طرح صلح آمریکایی کار کرده است، به عقیده من بهترین زمان ممکن را برای رونمایی از آن انتخاب کرده؛ چون خوب فهمیده است که الان بهترین مقطع برای فروختن طرح به هر دو طرف است. تا پیش از این همیشه تصور بر این بود که حل‌وفصل مناقشه خاورمیانه فقط وقتی می‌تواند خنده را بر لبان همه بنشاند که قدم شروع را خود دو طرف بردارند.  «کمپ دیوید» با تلاش اسراییل و مصر شروع شد. آمریکا در انتهای کار به جمع اضافه شد. اسراییلی‌ها و  فلسطینی‌ها «اُسلو» را شروع کردند و آمریکا در آخر کار به جمع ملحق شد؛ مثال روشن آن «تونس» است. تونس تنها دموکراسی ظهورکرده از دل بهار عربی‌ است و بدون آنکه پای آمریکا در میان باشد توانست خود را از منجلاب خودکامگی به آغوش دموکراسی بیندازد. ابتکار صلح اگر می‌خواهد جدی باشد و بماند حتما باید دو طرف بانی و آغازگر آن باشند و هر دو طرف باید آن را بخواهند.  شکی نیست وقتی آمریکا دست به کار می‌شود و طرحی با تمام جزئیات را روی میز می‌گذارد، مطلقا هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند  به آن بی‌اعتنا باشد؛ حداقل در کوتاه‌مدت. در این طرح در نظر گرفته شده است که «دره اردن»‌ واقع در کرانه باختری و تمام شهرک‌های یهودی‌نشین موجود در سرزمین‌های اشغالی به اسراییل واگذار بشود. این طرح سه‌شنبه شب در واشنگتن و با حضور نتانیاهو رونمایی شد. ‌نتانیاهو چندین دهه است به روسای‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ‌«مرا با یک طرح واقعی آزمایشم کنید، به شما نشان خواهم داد که می‌توانم یک معامله‌گر بزرگ باشم.»

الان همان لحظه‌ای است که ما باید متوجه بشویم آیا نتانیاهو آن عظمت و بزرگی را که از آن دم می‌زد واقعا دارد  یا اینکه فقط یک مزدور فاسد سیاسی است که صرفا در فکر آن است از زندان فرار کند و برای مدتی کوتاه هم که شده هر مانوری که دلش خواست را بدهد و کاری هم به آن ندارد که تأثیر این اعمالش بر خود اسراییل چقدر است. و اینک اگر آمال و بلندپروازی‌های «بی‌بی» ‌(نتانیاهو)‌ در همین نقطه که چیزهایی را از ترامپ دریافت کرده است، متوقف بماند، با این حساب او به یک ائتلاف کاملا داخلی جدید احتیاج دارد. افراد فوق‌العاده متعصب در ائتلاف او مسلح خواهند شد و حتی ممکن است یک دولت وحدت ملی معتدل‌تر در اسراییل روی کار بیاید.