۰ نفر

افزایش چشمگیر ذخایر ارزی روسیه

۱۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 413728
افزایش چشمگیر ذخایر ارزی روسیه

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد ذخایر ارزی این کشور به مرز ۵۶۰میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، بانک مرکزی روسیه با انتشار گزارشی اعلام کرد: دارایی‌های طلا و ارز خارجی این کشور به ۵۵۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین ذخایر بین المللی روسیه تنها در یک سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.
خرید ارز خارجی در راستای قانون مالی، با هدف حفاظت از اقتصاد روسیه در برابر نوسانات قیمت نفت، چند سالی است در دستور کار بانک مرکزی روسیه قرار گرفته است.
سرمایه‌های خارجی نقدی، شامل ذخایر طلا، ارز‌های خارجی و سرمایه‌های دارای حق برداشت، ذخایر بین المللی دولت روسیه را تشکیل می‌دهد.
در این گزارش میزان فعلی دارایی‌های روسیه حدود ۲۰ درصد بالاتر از هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری است که چندین سال پیش توسط بانک مرکزی این کشور هدف گذاری شده بود.
طی چهار سال اخیر تقویت ذخایر ارزی روسیه روندی صعودی را تجربه کرده است، بطوریکه در سال ۲۰۱۹ میلادی مجموعا حدود ۸۶ میلیارد دلار افزایش یافت.
کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی و جایگزین کردن طلا و دیگر ارز‌ها به جای دلار، سیاست پولی روسیه در سال‌های اخیر به شمار می‌رود بطوریکه سال گذشته سهم دلار از ذخایر ارزی، از حدود ۴۴ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافت. در همین حال ذخایر شمش طلای روسیه نیز تا اواخر ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار رسید.