۰ نفر

چین، دومین تولید‌کننده تسلیحات نظامی جهان

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۷
کد خبر: 413032
چین، دومین تولید‌کننده تسلیحات نظامی جهان

اندیشکده بین‌المللی صلح (SIPRI) در آخرین گزارش خود از ارتقای جایگاه چین در تولید تسلیحات تا رده دوم جهان خبر داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، عدم شفاف‌سازی دقیق دولت چین درباره خروجی کارخانه‌های تولید تسلیحات در طول سال‌ها جایگاه واقعی آن را پنهان نگه داشته بود.

براساس آخرین تحقیقات اندیشکده استکهلم در بازه زمانی 2015 تا 2017، امریکا همچنان در صدر تولید‌کنندگان تسلیحات قرار داشته، چین پس از عبور از روسیه به رتبه دوم رسیده و روسیه به رده سوم تنزل پیدا کرده است.

داده‌های جدید در این رده‌بندی پس از تخمین خروجی 4 کارخانه بزرگ تسلیحاتی چین به دست آمده که حجم تولیدات این 4 کارخانه، آنها را در میان 20 تولیدکننده برتر نظامی و تسلیحاتی جهان قرار داده است. اندیشکده بین‌المللی صلح با صدور بیانیه‌ای تغییرات جدید را چنین بیان کرده است: «با استناد به داده‌های استخراج شده از تولید کارخانه تسلیحاتی چین به روشنی می‌توان رشد قابل توجه صنعت نظامی در چین را مشاهده کرد.»

تا پایان سال 2017، مجموع تولیدات 4 کارخانه بزرگ تسلیحاتی چین 54.1 میلیارد دلار ارزیابی شده است که 3کارخانه را در جمع 10 تولیدکننده برتر جهان قرار می‌دهد.

تولید تسلیحات چین در حالی رده‌بندی 100 تولید‌کننده برتر تسلیحات جهان را به هم ریخته است که سهم امریکا در تولید تسلیحات 226.6 میلیارد دلار و روسیه 37.7 میلیارد دلار تا پایان سال 2017 بوده است.

به گزارش «رویترز»، با اطلاعات افشا شده از چین، بخش هوانوردی با 20.1 میلیارد دلار تولید در میان 6 تولید‌کننده برتر قرار دارد و کارخانه‌های تولید تجهیزات زمینی با 17.2 میلیارد دلار در رده هشتم جای گرفته‌اند. دو کارخانه دیگر نیز به بخش تولیدات تکنولوژیک مربوط است که بین 4.6 میلیارد تا 12.2 میلیارد دلار تولید داشته‌اند.

به این ترتیب با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان امریکا و چین در حوزه تولید تسلیحات، در آستانه سال 2017، حدود 1.8 تریلیون دلار صرف تولید سلاح در جهان شده است که این رقم نگران‌کننده پس از جنگ سرد بی‌سابقه بوده است.

رده‌بندی جدید اندیشکده استکهلم در حالی اعلام شده است که از سال 2012 تا 2016، امریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، اوکراین و اسرائیل، 10 تولید‌کننده برتر جهان در حوزه تولید تسلیحات بودند.

در حالی که اندیشکده صلح جهانی با داده‌های جدید به‌دست آمده از کارخانه‌های تسلیحاتی چین از رشد قابل توجه تولیدات نظامی و تسلیحاتی این کشور پرده برداشته است که بررسی بودجه سال 2019 این کشور نشان از افزایش 7.5 درصدی در حوزه دفاعی آن دارد. به گفته تحلیلگران گرچه این رقم از افزایش 8.1 درصدی سال 2018 بودجه دفاعی چین کمتر است اما نسبت به سال‌های پیشین رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. اما در هر حال رشد آهسته چین در تخصیص بودجه دفاعی به معنای آتش بس نظامی با امریکا نیست.