۰ نفر

افشاگری بولتون علیه ترامپ در بحبوحه محاکمه استیضاح

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 413031
افشاگری بولتون علیه ترامپ در بحبوحه محاکمه استیضاح

روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن در حالی وکلای مدافع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از آخرین فرصت خود برای دفاع از موکلشان در دادگاه مجلس سنا استفاده می‌کنند که انتشار دستنوشته‌هایی از کتاب منتشر نشده جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق امریکا کارشان را بشدت سخت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آنها که با اتکا به اکثریت جمهوریخواه در سنا تا به حال از رویارویی با شاهدان تأثیرگذار مانند بولتون در امان مانده بودند و برای دفاع از ترامپ دشواری چندانی نداشتند، معلوم نیست چگونه با فاش شدن دستنوشته‌های بولتون که در واقع نوعی شهادت غیررسمی است، برخورد خواهند کرد.

به‌گزارش نیویورک تایمز، بنا بر دستنوشته‌های کتاب چاپ نشده جان بولتون، ترامپ در ماه آگوست به بولتون گفته بود، قصد دارد به فریز کمک امنیتی 391 میلیون دلاری به اوکراین ادامه دهد تا مقامات این کشور مجبور شوند تحقیقاتی را درباره جو بایدن، کاندیدای پیشتاز دموکرات و پسرش انجام دهند. این افشاگری بولتون که یک بمب خبری در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ است، پیشتر نیز در هفته‌های اخیر در اختیار مشاوران و معاونان نزدیک بولتون و همچنین کاخ سفید قرار گرفته بود اما رسانه‌ها از آن خبر نداشتند. به موجب قانون اساسی امریکا، اگر یک مقام دولتی بخواهد کتابی منتشر کند باید کاخ سفید را در جریان جزئیات کتاب قرار دهد تا مطالب محرمانه و طبقه‌بندی شده در کتاب نیامده باشد. جالب آنکه کاخ سفید مجاز است بررسی دستنوشته کتاب مقامات دولتی را تا هر زمانی که بخواهد به تأخیر بیندازد، بخش‌هایی از آن را حذف کند و حتی مانع از انتشار آن شود. به همین دلیل نمی‌توان امید داشت که کتاب بولتون در آینده نزدیک منتشر شود.

ترامپ نگران از افشاگری جدید

البته انتشار بخش‌هایی از این کتاب ترامپ را بشدت نگران کرده زیرا او دیروز دوشنبه در پیام‌های توئیتری به بولتون حمله کرد و نوشت: بولتون برای فروش کتابش قصد افشاگری [علیه من] دارد. ترامپ که در هنگام عصبانیت به حمله توئیتری روی می‌آورد یا غیر قابل پیش‌بینی می‌شود، اخیراً نیز گویا دموکرات‌هایی را که در استیضاح او دست دارند تهدید کرده بود که سرشان را می‌بُرد. البته رسانه‌ها این تهدید را از ترامپ نقل قول نکردند بلکه آدام شف گفته بود که ترامپ چنین تهدیدی کرده است. در کتاب بولتون در چندین صفحه تشریح شده است که چگونه ماجرای اوکراین رخ داد و چگونه برخی مقامات ارشد کاخ سفید از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا تلاش می‌کردند خودشان را از این مسأله و مسائل مرتبط با آن از جمله اخراج سفیر وقت امریکا در اوکراین کنار بکشند. به نوشته بولتون، پمپئو در جمع‌های خصوصی گفته بود که از نظر او سفیر امریکا در کی‌یف که برکنار شد، فاسد نبوده و اینها همه زیر سر رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ است که در واقع سیاست پشت پرده امریکا در اوکراین را پیش می‌برد. بولتون هم پیشتر جولیانی را به یک «نارنجک» تشبیه کرده بود که همه را منفجر می‌کند.

این کتاب نشان می‌دهد که شهادت بولتون در دادگاه استیضاح ترامپ در سنا تا چه اندازه می‌توانست تأثیرگذار باشد. ترامپ و جمهوریخواهان هم این موضوع را خوب می‌دانستند و از همین رو، ترامپ در یک کنفرانسی خبری گفت، شهادت دادن بولتون خلاف امنیت ملی امریکا است. جمهوریخواهان هم حدود یک هفته پیش با رد کردن تمام اصلاحیه‌های پیشنهادی دموکرات‌ها در مورد روند محاکمه ترامپ مانع از احضار شاهدان و ارائه اسناد جدید در سنا شدند. آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا که در حال حاضر در روند محاکمه ترامپ در سنا نقش دادستان را ایفا می‌کند، گفته بود، بولتون «اطلاعات مهمی درباره اقدامات نادرست رئیس جمهوری دارد که مردم باید آن را بشنوند.» چارلز کوپر، وکیل بولتون هم روز شنبه اذعان کرد، موکلش اطلاعات شخصی درباره ماجرای اوکراین در اختیار دارد که تاکنون آنان را منتشر نکرده است.

آخرین فرصت شهادت

البته طبق قانون اساسی امریکا در روزهای آینده یک فرصت دیگر هم برای احضار شاهدان وجود دارد که این فرصت هم تنها در صورتی به‌دست می‌آید که موضوع احضار شاهدان در سنا به رأی گذاشته شود و رأی بیاورد. از آنجا که سنا در اختیار جمهوریخواهان است بعید است در این رأی‌گیری نتیجه آنگونه شود که دموکرات‌ها می‌خواهند. مگر آنکه دستنوشته‌های کتاب بولتون برخی از سناتورهای جمهوریخواه معتدل را به جبهه دموکرات‌ها سوق دهد. بویژه در شرایطی افکار عمومی بیش از پیش به سمت مطالبه برکناری ترامپ از قدرت پیش رفته و بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی فاکس نیوز، 50درصد مردم امریکا می‌گویند، سنا باید به محکومیت و برکناری ترامپ از قدرت رأی دهد و 44درصد می‌گویند، او باید در قدرت بماند.

این نظرسنجی در حالی است که در میان کاندیداهای دموکرات انتخابات 2020 همچنان جو بایدن پیشتاز است اما برنی سندرز 78 ساله موفق شده در ایالت کلیدی و مهم آیووا، دیگر کاندیداهای دموکرات این ایالت را پشت سر بگذارد و پیشتاز شود.