۰ نفر

استیضاح، برد توأم با باخت برای ترامپ

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۷
کد خبر: 412734
استیضاح، برد توأم با باخت برای ترامپ

اولین و مهم‌ترین برداشت از هفته اول روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای امریکا این است که وی از این مهلکه جان سالم بدر خواهد برد اما لطمات وارده به وی به‌حدی می‌رسد که شاید طی انتخابات 2020 امریکا به ضرر او عمل کند و شانس رقبای دموکرات او را بیشتر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رقبایی که سرکردگی‌شان نه با جو‌بایدن بلکه با برنی سندرز است که آرام‌آرام از کنار سایر نام‌های شاخص دموکرات عبور می‌کند و به خاطر شهرت برگرفته در انتخابات 2016 مطمئن به کسب آرایی بسیار زیاد در انتخابات سال آینده است.

مدیران اجرایی طرح استیضاح ترامپ که سرکردگی‌شان با آدام ‌شف است، در روز‌های نخست بررسی این طرح در سنا بارها متذکر شدند که رفتار دور از قاعده ترامپ مستوجب خلع وی از مقامش است. رفتاری که سبب شد او در گفت‌وگوهایش با رئیس‌ جمهوری اوکراین بخواهد دست جو بایدن و پسر وی (هانتر) را روکند و از تخلفات آنها پرده بردارد تا در انتخابات سال 2020 فرجامی جز شکست برای بایدن شکل نگیرد و این مسأله پل پیروزی مجدد ترامپ شود. قانون اساسی امریکا به هیچ‌روی دخالت چرخه‌های خارجی را در روند انتخابات امریکا برنمی‌تابد اما عجیب است که قانونگذاران امریکا با تقسیم کردن دو مجلس این کشور بین اعضای دو حزب عمده کشور اجازه داده‌اند که یک فرد (ترامپ) از ملاحظات فوق عبور کند و با وجود این در مجلس سنا حکم برائت را بگیرد و در انتخابات 2020 شرکت کند. انتخاباتی که به‌رغم اوجگیری مجدد سندرز طی هفته‌های اخیر در نظرسنجی‌های مردمی و اعتبار سیاسی بایدن، ترامپ باز می‌تواند برنده آن باشد.

از همه بدتر چانه‌زنی اعضای سنا و مجلس نمایندگان بر سر اصولی است که باید با آن و در مورد ترامپ بررسی و نتیجه‌گیری کرد و این مسأله، اصلی محاکمه و دلایل آن را که تخلف آشکار ترامپ از قوانین دولتی است تحت‌الشعاع قرار داده و جرم وی را به یک مسأله ثانویه تبدیل کرده است. مشاوران و دوستان ترامپ هم که به نحوی  در ماجراهای چند روز اخیر سنا حاضر بوده‌اند، هر اقدام و اظهار نظر ممکن و مقدوری را در این ارتباط داشته و پرچم رنگ و رو رفته ترامپ را در حالت اهتزاز نگه داشته‌اند. یکی از آنها پت سیپولونه مشاور ترامپ است که در صحن سنا گفت: «همه این غوغاهای استیضاح ترامپ فقط یک وسیله و حربه از سوی دموکرات‌ها برای شکست دادن ترامپ در درازمدت و گرفتن پیروزی از وی در انتخابات نوامبر 2020 است‌ وگرنه همه می‌دانند حکم نهایی ترامپ، برائت در پرونده استیضاح است.»

جی سکولو وکیل اول ترامپ نیز صحن سنا را به محلی برای تمسخر قواعد جزایی امریکا تبدیل کرده و گفته است: «وقتی می‌خواهند آزادی بیان را از مقام اول اجرایی مملکت (ترامپ) بگیرند، عملاً یک ورشکستگی سیاسی را به کل کشور تحمیل خواهند کرد. این یک سقوط تاریخی برای امریکا است که عده‌ای لابه‌لای مشتی پرونده تصنعی قصد گرفتن استقلال عمل را از رئیس‌جمهوری منتخب و قانونی کشور دارند.»

جان رابرتز بالاترین مقام قضایی امریکا که از افراط در سخنان هر دو سوی ماجرا کلافه شده، گفته‌ است: «تنها اثر زیاده‌روی‌ها و مبالغه گویی‌ها از سوی دموکرات‌ها و هواداران ترامپ در سنا، قطورتر و مبهم‌تر شدن پرونده وی است. با چنین ابهام و شرح نادقیق اوضاع محکوم کردن ترامپ غیر ممکن خواهد بود و جای تعجب دارد که حزب دموکرات رأساً و به انتخاب خود به این ماجراها دامن می‌زند.»

حامیان ترامپ در وسط همه این ماجراهای شلوغ و افراطی بدرستی فهمیده‌اند که اگر وی آرامش خود را حفظ کند و در محافل و همین طور صحن مجلس با همان اعتماد به نفس همیشگی‌‌اش ظاهر شود، این جنگ را نخواهد باخت زیرا ادعاهای بزرگ و بی‌پایه طرفین، یکدیگر را خنثی می‌کنند و پرونده‌ای که دموکرات‌ها برای ترامپ جور کرده‌اند، به‌نتیجه‌ای مثبت منجر نخواهد شد. پیشتر گفته می‌شد حدود 20 نماینده جمهوریخواه مستقر در سنا با دموکرات‌ها کنار آمده‌اند تا رأی به برکناری ترامپ بدهند و برد بسیار محتمل وی در این نهاد را تبدیل به یک شکست پر سر‌وصدا کنند اما امروز مشخص شده است که این امر صحت ندارد. در پی این قضیه ادرین کر که از برجسته‌ترین حقوقدانان امریکا است خبر از تشکیل یک آرایش مبارزه‌ای جدید در اردوی ترامپ داده است. آرایشی که طی آن ترامپ مدعی نقشه‌چینی مفصل دموکرات‌ها علیه خود به قصد برکناری‌اش و توخالی بودن ادعاهای آنها خواهد شد و مراد و هدف وی برگرداندن موج مخالف به سمت دموکرات‌ها در انتخابات 2020 است. این در حالی است که حتی یک بررسی سرسری هم نشان می‌دهد ترامپ و دستیار اولش جارد کوشنر هر خطای ممکنی را در انتخابات 2016 و سپس در مقدمه چینی انتخابات 2020 انجام داده‌اند. این از نهایت بداقبالی مردم امریکا است که در کشوری زندگی می‌کنند که حتی حقایق مسلم به هیچ انگاشته می‌شود و فردی که باید محکوم و خلع می‌شد در هیأت یک فرد مظلوم متهم‌کنندگان خود را به تخلف و فسادمتهم می‌کند.