۰ نفر

دورهمی معامله گران قرن در آمریکا

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 412733
دورهمی معامله گران قرن در آمریکا

در حالی که قرار است، رونمایی از جزئیات طرح صلح «دونالد ترامپ» موسوم به «معامله قرن» اواسط هفته در پی دیدار سران دو حزب رقیب در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی با رئیس‎جمهوری امریکا در کاخ سفید انجام شود، «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتس» وارد واشنگتن شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قرار است، این دو در نشست‎هایی مجزا با «ترامپ» در جریان جزئیات طرح «معامله قرن» قرار بگیرند. اما خبری مبنی بر اینکه سران فلسطین نیز پیش از انتشار این طرح در جریان آن قرار بگیرند، منتشر نشده‎است.

به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، رئیس جمهوری امریکا که بارها انتشار طرح «معامله قرن» را به تعویق انداخته است برنامه این دیدارها را روز پنجشنبه و در جریان بازگشت از سوئیس اعلام کرد. «بنی گانتس»، رهبر حزب آبی و سفید و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات پیش رو با تأیید دعوت کاخ سفید گفت: «این روزها را می‌توان برای اسرائیل زمان تعیین سرنوشت در مرزها، شخصیت‌ها و حتی ساختار دموکراتیک آن دانست. بواقع طرح دونالد ترامپ نیز یک نقشه راه تاریخی برای بازیگران مختلف در خاورمیانه خواهد بود که در نهایت به توافقی تاریخی و منطقه‌ای خواهد انجامید. رئیس جمهوری امریکا، دوست واقعی اسرائیل و یهودیان امریکا است.»

گانتس که قرار است امروز و پیش از نتانیاهو پای میز مذاکره با ترامپ بنشیند، برای نخستین بار بدون پوشش رسانه‌ای با رئیس جمهوری امریکا دیدار می‌کند. او گفته است: «من درباره این طرح مطالبی را شنیده‌ام اما آنچه پشت درهای بسته گفته می‌شود همانجا هم خواهد ماند.» به گزارش «یورونیوز»، تمایل گانتس برای دیدار و مذاکره با ترامپ در موضوع «معامله قرن» در حالی مطرح شده است که پیش‌تر انتشار این طرح را بازی سیاسی برای هموار کردن راه پیروزی نتانیاهو در انتخابات دانسته بود.

به گزارش «اسرائیل تایمز»، بنیامین نتانیاهو نیز که روز شنبه از برنامه سفرش به امریکا پرده برداشت، در بیانیه‌ای نوشت: «این طرح فرصتی تاریخی و بدون تکرار است. کاخ سفید محبوب‌ترین دوست اسرائیل است و این می‌تواند بهترین فرصت برای ما باشد.»

واکنش فلسطین به طرح ترامپ

انتشار طرح «معامله قرن» و سفر رقبای انتخابات آتی رژیم صهیونیستی به این منظور به واشنگتن، با واکنش‎هایی در داخل سرزمین‎های اشغالی مواجه شده‎است. به گزارش «هاآرتص» «واصل ابو یوسف» یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در حاشیه سخنرانی در شهر «رام الله» به رویترز گفت: «حزب آبی و سفید و لیکود، هر دو،یک روی سکه هستند. این دیدار توافقی میان دولت امریکا و سران احزاب اسرائیل پیش از انتخابات است. ما «معامله قرن» را قبول نداریم و هیچ قدرتی در روی زمین نمی‌تواند به زور حق مردم فلسطین را از آنها بگیرد.»

بسیاری این اظهارات را در واکنش به توافق امریکا و اسرائیل برای تعیین بیت المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت امریکا از تل آویو به این شهر عنوان کرده‌اند. «نبیل ابوردینه»، سخنگوی دفتر «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین نیز با محکوم کردن این دیدار، گفت: «موضع فلسطین درباره تصمیمات ترامپ چه درباره بیت المقدس و چه موارد دیگر روشن و قاطع است و هر توافقی در مسیر معامله قرن از سوی ما منسوخ خواهد بود. با این رفتار امریکا ما از این پس هرگز آنها را یک میانجی صادق نمی‌دانیم.» واکنش‎های مقامات فلسطینی در حالی است که انتظار می‎رود، شهروندان فلسطینی نیز واکنش تندی به انتشار طرح ترامپ داشته باشند. از همین رو سایت «جروزالم پست» از آماده باش ارتش اسرائیل برای مقابله با معترضان طرح رونمایی از معامله قرن خبر داده است.

پشت پرده افشای جزئیات طرح ترامپ

فلسطینی‎ها که در سال 2014 پس از تعلیق طرح سازش، آن را توافقی که در آب غرق شد تعبیر کردند و پایان یافته خواندند، اکنون نیز امیدی به طرح «معامله قرن» ندارند و معتقدند این طرح نیز بیشتر با اهداف سیاسی مطرح شده‎است و آرامشی برای فلسطینیان به‌دنبال نخواهد داشت. در همین ارتباط «الجزیره» نوشت: بسیاری از ناظران، دعوت ترامپ از رهبران دو حزب رقیب در اسرائیل برای افشای جزئیات طرح خود آن هم پیش از سومین انتخابات رژیم صهیونیستی در یک سال را یک بازی سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر اتهام دخالت امریکا در روند انتخابات می‌دانند. بویژه که روز سه‌شنبه-همزمان با زمان دیدار ترامپ و نتانیاهو- کنست پرونده فساد نخست‌وزیر اسرائیل را بررسی خواهد کرد. همچنین نباید از نقش ادامه دادگاه استیضاح ترامپ در این خصوص غافل شد. درواقع این دیدارها مسیری انحرافی برای کمرنگ کردن وقایع پیش رو به سود ترامپ است.

توافقی در کار نیست

معامله قرن که تاکنون ابعاد سیاسی آن کاملاً محرمانه مانده و تنها بخش‌هایی از بعد اقتصادی آن فاش شده است، به‌نظر طرحی سخاوتمندانه به سود اسرائیلی‌ها می‌آید. دونالد ترامپ نیز به این امر اذعان دارد: «این طرح شاید به مذاق فلسطینی‌ها خوش نیاید اما درآینده مزایای آن را درک می‌کنند.» این طرح که از سوی «جارد کوشنر» داماد ترامپ طراحی شده است مقدمه‌ای برای اشغال نیمی از کرانه باختری و بخش‌های وسیع منطقه حاصلخیز دره اُردن توسط اسرائیل است. حتی گفته می‌شود در ژوئن گذشته در بحرین فاز اول طرح یعنی وصول طلب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تقویت اقتصاد فلسطینی‌ها و همسایه‌‌های عرب آن انجام شده است. بسیاری از تحلیلگران این حرکت را رویکردی اقتصادی برای مناقشه‌ای با ریشه‌های عمیق مذهبی و سیاسی دانسته‌اند.

از همین رو «میشل کاپلو» رئیس بخش سیاست اسرائیل در تحلیل دیدار رهبران اسرائیل و ترامپ گفت: «این دیدار یک ملاقات کاملاً سیاسی است. با توجه به حضور نمایندگان یک طرف مناقشات نمی‌توان انتظار داشت که در این جلسات مذاکره جدی درباره صلح دوجانبه فلسطین و اسرائیل انجام شود. به تعبیری این جلسات درباره سیاست داخلی اسرائیل و روابط آن با امریکا است.» «نور عوده» تحلیلگر فلسطینی کرانه باختری نیز می‎گوید: «ترامپ می‌خواهد فلسطین را به لیکود-حزب نتانیاهو- بدهد و این دیدار مقدمه آن است. در این میان آنچه مهم است تدبیر درباره پاسخی است که فلسطین و جهان باید به آن بدهند.»

عادی‌سازی روابط با اعراب

فارغ از بازتاب نتیجه مذاکرات کاخ سفید در فلسطین، آنچه مسلم است این توافق در روابط اعراب و اسرائیل تأثیر مثبتی خواهد داشت. این روابط سال‌ها در سایه صلح ناممکن با فلسطین به تعویق افتاده است اما ناظران بر این باورند اگر این روابط برقرار شود، اسرائیل با توجه به تنش‌های شدید با ایران، به‌دنبال هم‎پیمانانی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌گردد.

با وجود این پیش‌بینی «ناهوم بارنی» تحلیلگر یکی از رسانه‌های برجسته اسرائیل گفت: «هیچ رهبر عرب حتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قادر به حمایت علنی از این طرح نیست. اسرائیل باید نگران واکنش فلسطینی‌ها در خیابان‌ها باشد.»