۰ نفر

افزایش تردید جمهوریخواهان در ارتکاب اقدامات غیرقانونی ترامپ

۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۴۵
کد خبر: 412059
افزایش تردید جمهوریخواهان در ارتکاب اقدامات غیرقانونی ترامپ

جمهوریخواهان که در جلسات اولیه دادگاه ترامپ و در رای‌گیری‌های حزبی خود در سنا نشان داده‌اند که مصمم به حمایت از رئیس‌جمهوری آمریکا هستند، اما اکنون نظرسنجی های تازه حکایت از افزایش تردیدها میان جمهوریخواهان نسبت به اقدامات غیرقانونی ترامپ دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه با اشاره به نظرسنجی موسسه «پیو» گزارش داد: در نظرسنجی که به تازگی توسط این موسسه نظرسنجی به عمل آمده نشان می دهد که از هر سه جمهوریخواه یک نفر یعنی ۳۲ درصد، بر این باور است که ترامپ «احتمالا» و یا «قطعا» مرتکب اقدامات خلاف قانون، چه در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶میلادی و چه در سه سال ریاست جمهوری خود شده است.

نظرسنجی  پیو از ۶ تا ۱۹ ژانویه (۱۶ تا ۲۹ دی ماه)  و یک روز پیش از برگزاری نخستین جلسه دادگاه ترامپ به عمل آمده است.

نخستین جلسه استیضاح دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجلس سنا که از یکم بهمن ماه تا بامداد چهارشنبه(دوم بهمن) به وقت واشنگتن  ادامه داشت، جمهوریخواهان در یک رای گیری کاملا حزبی، ۵۳ رای مخالف در برابر ۴۷ رای موافق، یازده  بار  اصلاحیه ارائه شده از سوی دموکرات‌ها برای احضار و شهادت دادن جان بولتون،  رای منفی دادند.

دونالد ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به دومورد سو استفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کنگره متهم شده است.

تاکنون سه جلسه از دادگاه استیضاح ترامپ در صحن مجلس سنا برگزار شده است و در جریان سومین جلسه دادگاه  مدیران استیضاح که هفت نماینده از سوی مجلس نمایندگان هستند طی روزهای گذشته به تفهیم اتهامات رئیس جمهوری آمریکا پرداختند.

در سومین جلسه دادگاه استیضاح ترامپ، تا بامداد پنجشنبه ۲۳ دی ماه به وقت واشنگتن به طول انجامید، جری ندلر یکی از مدیران استیضاح و رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان در صحن سنا گفت: سوء استفاده از قدرت به طور مشخص جرمی قابل استیضاح در قانون اساسی است، جالب است که چرا رییس جمهوری این را رد می‌کند؟

وی افزود: ترامپ یک لحظه بیشتر هم نباید در قدرت بماند.

رییس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان با اشاره به شعار «اول آمریکا» ترامپ گفت که او در روابط با اوکراین سیاست «اول ترامپ» را اعمال کرده و تاکید کرد هیچ رییس جمهوری در تاریخ آمریکا یک کشور خارجی را برای دخالت در انتخابات ایالات متحده تحت فشار نگذاشته است.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرآیند استیضاح ترامپ را خواستار شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تحقیق‌هایی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش انجام دهد که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود؛ ترامپ پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را به این تحقیقات منوط کرد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف، بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام «سوء استفاده از قدرت» و سپس بند دوم این قطع‌نامه مبنی بر اتهام «کارشکنی در تحقیقات کنگره» را با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف تصویب کردند.

طرح مصوب استیضاح ترامپ چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه توسط مدیران استیضاح که منتخب مجلس نمایندگان هستند به مجلس سنا برده شد.