۰ نفر

رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا:

ترامپ یک لحظه هم نباید در قدرت بماند

۴ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۲۳
کد خبر: 412045
ترامپ یک لحظه هم نباید در قدرت بماند

رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه محاکمه ترامپ گفت که او حتی یک لحظه دیگر هم نباید در قدرت بماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جرالد نادلر رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان یکی از هفت نماینده «مدیران استیضاح» که مسوول تبیین مفاد استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور است، نخستین سخنران دومین روز از جلسه محاکمه او در مجلس سنا بود.

نادلر در این جلسه که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی و بین‌المللی پخش می‌شد، گفت: سوء استفاده از قدرت به طور مشخص جرمی قابل استیضاح در قانون اساسی [ایالات متحده] است. جالب است که چرا رییس جمهوری [ترامپ] این را رد می‌کند.

یکی از دو اصلی که دمکرات‌ها براساس آن ترامپ را استیضاح می‌کنند، سوء استفاده از قدرت است. این در حالی است که ترامپ و برخی جمهوریخواهان می‌گویند استفاده از چنین اتهامی برای استیضاح غیرقانونی است و در تاریخ آمریکا سابقه ندارد.

رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پس از این اظهارات و متهم کردن ترامپ به نقض قانونی اساسی که به گفته وی "حمله جدی و خطرناک علیه ملت آمریکا" است، تاکید کرد: [ترامپ] یک لحظه بیشتر هم نباید در قدرت بماند.

ندلر سپس برای رد ادعای جمهوریخواهان مبنی بر اینکه ترامپ عملی خلاف قانون انجام نداده که استیضاح شود، بخشی از سخنان «لیندزی گراهام» سناتور طرفدار ترامپ را در جلسات استیضاح «بیل کلینتون» رییس جمهوری پیشین آمریکا پخش کرد.

گراهام که در آن زمان عضو مجلس نمایندگان آمریکا بود، در جلسه استیضاح کلینتون گفته بود که لزومی ندارد رییس جمهوری مرتکب جرم شود تا بتوان او را استیضاح کرد؛ بلکه هر اقدامی که علیه مردم آمریکا باشد قابل استیضاح است.

رییس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان به شعار «اول آمریکا» ترامپ گفت که او در روابط با اوکراین سیاست «اول ترامپ» را اعمال کرده و تاکید کرد هیچ رییس جمهوری در تاریخ آمریکا یک کشور خارجی را برای دخالت در انتخابات ایالات متحده تحت فشار نگذاشته است.

ترامپ متهم است که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین را تحت فشار گذاشته تا با راه‌انداختن تحقیقات علیه پسر «جو بایدن» رقیب دمکرات ترامپ به پیروزی او در انتخابات آینده ریاست جمهوری کمک کند.

هانتر پسر بایدن عضو هیات مدیره یک شرکت نفتی در اوکراین بوده که متهم به فساد مالی شده، اما تحقیقات علیه این شرکت متوقف شده است.

سومین روز از محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا در حال برگزاری است و هفت نفر از اعضای مجلس نمایندگان که به عنوان «مدیران استیضاح» شناخته می‌شوند، اتهام‌های ترامپ را تبیین می‌کنند.

مدیران استیضاح که نقش دادستان را دارند، ۲۴ ساعت در مدت ۳ روز فرصت دارند که پایه‌های حقوقی دو اتهام ترامپ را پی‌ریزی کنند تا پس از آن وکلا و سناتورهای حامی ترامپ طی ۲۴ ساعت در سه روز بعد از آن دفاعیات خود را بیان کنند.

پس از تبیین اتهام‌ها و ایراد دفاعیات از سوی موافق و مخالفان استیضاح رییس جمهوری آمریکا، سنا کنار گذاشتن ترامپ را به رای می‌گذارد.