۰ نفر

نشنال اینترست: ترامپ باید یک چیز را درباره ایران بداند

۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۵۰
کد خبر: 411959
نشنال اینترست: ترامپ باید یک چیز را درباره ایران بداند

یک نشریه آمریکایی با اشاره به تقویت توانمندی‌های موشکی و پهپادی ایران نوشت که دولت ترامپ باید به یاد داشته باشد که ایران نحوه مقابله با ارتش آمریکا را می‌داند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به اقدام تروریستی اخیر واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدراران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت که شهادت این فرمانده ایرانی، آمریکا را در آستانه یک درگیری بزرگ با ایران قرار داده است اما دولت «دونالد ترامپ» باید به یاد داشته باشد که ایران به نحوه مقابله با ارتش آمریکا وارد است.

این گزارش سپس در مقدمه خود به دولت آمریکا یادآوری کرد که ایران با تقویت توانمندی موشکی و پهپادی خود، در هرگونه تقابل احتمالی با آمریکا، احتمالاً دست برتر خواهد داشت.

طبق این گزارش، تهران علیرغم تحریم‌ها و بودجه اندک دفاعی و بدون تسلیحات هسته‌ای، توانسته با به روزرسانی سلاح‌های خود و افزایش نفوذ در منطقه و به لطف فقدان عمق راهبردی دشمنانش به جایگاهی برسد که بتواند دشمنان خود را تهدید به حمله کند.

طبق نوشته نشنال اینترست، ایران و همپیمانان این کشور هم‌اکنون قادرند با استفاده از مهمات دوربرد و با دقت بالا، دشمنان خود را با حملاتی فاجعه‌بار و ناتوان‌کننده به اهداف راهبردی مهم آنها تهدید کنند.

این رسانه‌ آمریکایی ادامه داد، ایران از شرایط موجود خود برای تقویت دقت و برد موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهایش بهره برده است و افزایش برد، مهلک بودن و دقت موشک‌های بالستیک متعارف کوتاه‌برد (SRBM) ایران نگران‌کننده است.

ایران آنطور که در این گزارش هم آمده است در حال تولید موشک‌های بالستیک ضدکشتی با قدرت مانور بالا است. علاوه بر این، ایران دارای موشک‌های کروز نقطه‌زن است و برد برخی از این موشک‌ها به اندازه تمام منطقه غرب آسیا است.

نشنال اینترست در ادامه گزارش خود به دیگر توانمندی‌های موشکی ایران اشاره کرد و نوشت که تهران همچنین در حال تولید موشک‌های کروز ضدکشتی با برد بلندتری (ASCM) است که از سکوهای پرتاب متحرک قابل پرتاب است و همچنین در حال تولید موشک‌های کروز با قابلیت پرتاب از زیردریایی است.

در بخشی از این گزارش نیز به توانمندی پهپادی ایران اشاره شده است و آمده که ایران اخیراً دقت پهپادهای خود را تقویت کرده است.

این نشریه آمریکایی سپس با اشاره به توانمندی نظامی ایران ادامه داد که پیشرفت ایران در زمینه تقویت موشک‌ها و پهپادهایش موجب شده که کارآمدی این سلاح‌ها بسیار افزایش یابد و حتی پدافندهای پیشرفته را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

در ادامه به همپیمانان ایران در منطقه پرداخته شده است و در خصوص افزایش توانمندی حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت سوریه و عراق تأکید شده است که ایران و نائبانش قادرند از طریق تمامی پایگاه‌های مرزی خود در منطقه، نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد.

طبق این گزارش، ایران با تقویت عمق راهبردی خود، موجب از بین رفتن و تضعیف عمق راهبردی رقبا و دشمنانش شده است و با استفاده از سلاح‌های جدید و افزایش نفوذ در منطقه قادر به بهره بردن از اهرم راهبردی قابل توجهی است.

نشنال اینترست سپس به موقعیت آمریکا در منطقه اشاره کرد و نوشت که واشنگتن در حال حاضر، ۶۰ هزار نظامی در غرب آسیا دارد که بیشتر آنها در عراق متمرکز شده‌اند و بخشی از آنها در پایگاه‌های هوایی و دریایی خلیج‌فارس و بخشی بر روی کشتی‌های جنگی مستقر هستند و همپیمانان آمریکا در منطقه نیز در تعداد معدودی از پایگاه‌های هوایی و دریایی فعالیت دارند.

این گزارش سپس توضیح داد، سال‌هاست که انصارالله با استفاده از موشک‌هایی با دقت بالا و پهپادها، ساختمان‌های دولتی عربستان سعودی، پایگاه‌های نظامی، باند فرودگاه، خطوط لوله و ایستگاههای پمپاژ عربستان سعودی را هدف قرار داده است و اخیراً نیز باند فرودگاه و پایانه‌هایی در فرودگاه عربستان را هدف قرار داده‌اند.

بخشی از این گزارش هم به حزب‌الله تخصیص داده شده است که تهدید کرده است که هرگونه حمله احتمالی آمریکا علیه ایران را پاسخ خواهد داد.

نشنال اینترست با اشاره به این موارد نوشت که ایران و نائبان این کشور در صورتیکه بخواهند، قادرند بیشتر از خسارات وارده در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان وارد آورند و حتی قبل از ترور سپهبد سلیمانی، مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی هشدار داده بودند که ایران مهار نشده است و انتظار حملات بیشتر از سوی این کشور می‌رود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی صبح ۲۳ شهریورماه اعلام کرد تأسیسات نفتی وابسته به شرکت «آرامکو» در استان‌های «بقیق» و «هجره خریص» هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.

ساعاتی بعد «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان پهپادی این کشور با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفت سعودی را هدف قرار داده است.

علی‌رغم این، آمریکا و عربستان سعودی ادعا کردند مستقیماً از ایران و توسط این کشور انجام شده است.

این گزارش در پایان با اشاره به موارد و استدلال‌هایی که مطرح کرده بود، نوشت که آمریکا باید بازدارندگی علیه ایران را تقویت کند اما قبل از آن لازم است که دلیل ریشه‌ای عملکرد برتر ایران در غرب آسیا را بررسی کند.