۰ نفر

روسیه گفت‌وگوی کشورها را راه حل بحران خاورمیانه دانست

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۲۹
کد خبر: 411736
روسیه گفت‌وگوی کشورها را راه حل بحران خاورمیانه دانست

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همراهانش گفت ایجاد کانال گفت‌وگو میان کشورهای منطقه به ثبات و امنیت منجر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، واسیلی نبنزیا که در نشست شورای امنیت با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین صحبت می کرد، افزود متاسفانه سال جدید میلادی را با این واقعیت غمناک آغاز کردیم که نه تنها روند مثبتی نداشته است بلکه به سمت تعمیق و توسعه تنش حرکت کرده است.

وی ادامه داد: ما نسبت به ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نظامی خاص و افراد همراه وی در سوم ژانویه در بغداد نگرانیم که در قلمرو یک دولت مستقل و عضو سازمان ملل متحد بدون اطلاع آن درباره این عملیات انجام شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک پانزده فروند موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌ الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

مقامات کاخ سفید برای رهایی از فشار این اقدام تروریستی و پاسخ‌های ایران، مدعی شدند سردار سلیمانی در حال برنامه ریزی برای یک حمله فوری و حتمی علیه اماکن و نیروهای آمریکایی بوده است.

این مقامات با وجود پیگیری رسانه‌های آمریکایی و پرسش‌های متعدد، هنوز مدارک یا شواهدی برای این ادعای خود مطرح نکرده‌اند و اظهارات آنها هم متناقض است به گونه‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد قرار بوده است به چهار مقر آمریکایی حمله شود اما وزیر دفاع وی از این مساله اظهار بی اطلاعی کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اقدام تروریستی آمریکا را گامی برای تضعیف امنیت و ثبات منطقه دانست و اضافه کرد: ما از همه طرف‌ها می خواهیم که خویشتنداری کنند و احساس مشترک و اولویت بخشیدن به ابزارهای دیپلماتیک را رهنمون شوند.

نبنزیا تاکید کرد: در نتیجه آن اقدامات، منطقه و جهان در معرض یک درگیری قرار داده شد که اثرات آن می توانست پیش بینی ناپذیر باشد چرا که حاشیه ثبات در خاورمیانه بسیار کوتاه شده است.

وی با بیان اینکه تشنج در منطقه می توانست کاهش یابد اگر تورم فزاینده عمدی علیه ایران فرو می نشست، تصریح کرد: دولت های خاورمیانه باید به پارامترهای امنیت جمعی منطقه بپیوندند و آن را توسعه بخشند. برای رسیدن به این هدف باید گفت‌وگو آغاز شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد افزود: شرایط بسیار انفجاری امروز خاورمیانه که به سمت وخیم‌تر شدن هم می رود با این واقعیت تشریح می شود که دولت‌های منطقه هنوز کانال‌های ارتباطی موثری را ایجاد نکرده اند.

نبنزیا خاطرنشان کرد: این وظیفه مشترک ما است که به آنها برای انجام آن کمک کنیم. ما با پیش بردن پیشنهاد مفهوم امنیت خلیج فارس، برای رسیدن به این هدف مشارکت کرده ایم.

وی با این حال به مساله فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: در برابر همه این درگیری های "داغ" ، ما به هیچ وجه نباید مشکل دیرینه خاورمیانه یعنی حل و فصل اختلاف فلسطین و اسرائیل را فراموش کنیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: همه کسانی که تاریخ منطقه را می‌شناسند، می‌دانند که اگر مساله فلسطین برطرف نشود، اطمینان از صلح در منطقه غیرممکن است.