۰ نفر

افشای تاکتیک جمهوری‌خواهان و وکلای ترامپ برای تبرئه آقای دونالد

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 411231
افشای تاکتیک جمهوری‌خواهان و وکلای ترامپ برای تبرئه آقای دونالد

در حالی که کمتر از 24 ساعت به نخستین جلسه استماع محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در مجلس سنا باقی مانده است، هم جمهوریخواهان سنا و هم تیم حقوقی ترامپ سعی در کم اهمیت جلوه دادن این اتفاق دارند؛ میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا تا آخرین لحظه حاضر نشد شرح دهد که روند استیضاح چگونه خواهد بود و تیم حقوقی ترامپ هم استیضاح را «بی پایه و اساس» می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما چاک شومر، رهبر اقلیت سنا یکشنبه شب به جمهوریخواهان هشدار داد که روند استیضاح حتماً باید با حضور شاهدان و بررسی اسناد و مدارک باشد وگرنه دموکرات‌ها از حق قانونی خود برای وادار کردن سنا به احضار شاهدان استفاده می‌کنند. آدام شف هم خبر داد که آژانس‌های اطلاعاتی امریکا برخی اسناد مهم را که می‌تواند در روند استیضاح ترامپ تأثیرگذار باشد، در اختیار کنگره نمی‌گذارند.

به گزارش سایت شبکه خبری سی ان ان، تیم وکلای حقوقی ترامپ که از امشب (سه‌شنبه شب) تا دست‌کم دو هفته آینده روزهای سختی را پیش رو دارند، شنبه شب به وقت محلی در نخستین بیانیه رسمی خود درباره استیضاح رئیس جمهوری امریکا کوشیدند، اصل موضوع استیضاح را کم اهمیت جلوه دهند. آنها دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات کنگره» را اتهام‌هایی بی پایه و اساس دانسته و در عوض استیضاح را «اتفاقی خطرناک» برای دموکراسی امریکا توصیف کردند. بر اساس بیانیه وکلای ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هیچ یک از این جرم‌ها را مرتکب نشده و تمام اینها تلاش «گستاخانه» دموکرات‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. علاوه بر وکلای ترامپ که با این بیانیه نشان دادند، برنامه‌شان به جای اثبات بی گناهی موکل‌شان، بی اعتبار کردن اصل موضوع استیضاح است، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا هم در روزهای اخیر حاضر نشد از پیشنهاد خود برای روند محاکمه ترامپ رونمایی کند. او البته پیش‌تر بارها گفته بود، تمایلی به احضار شاهدان در جلسه محاکمه ترامپ در سنا ندارد. از همین رو، چاک شومر، رهبر اقلیت سنا یکشنبه شب به وقت محلی در یک کنفرانس خبری در نیویورک به مک کانل هشدار داد که اگر شاهدان را احضار نکند یا مانع بررسی اسناد در سنا شود، دموکرات‌ها از حق قانونی خود استفاده خواهند کرد و درباره احضار شاهدان و بررسی اسناد مربوط به استیضاح، سنا را مجبور به رأی‌گیری می‌کنند.

او گفت: «ما حق داریم که برای احضار شاهدان و بررسی اسناد از سنا بخواهیم رأی‌گیری کند. اگر مک کانل شاهدان را احضار نکند ما این درخواست را همان روز نخست و همان ساعات اولیه سه‌شنبه ارائه می‌دهیم.» شومر همچنین مک کانل و جمهوریخواهان را متهم کرد درصدد برگزاری یک محاکمه استیضاح «ناعادلانه» و «مختصر» هستند.

به گزارش تایم، آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا هم که در مجلس نمایندگان رهبری طرح استیضاح ترامپ را برعهده داشت و در جلسات سنا نیز قرار است به نمایندگی از دموکرات‌ها روند محاکمه را دنبال کند، ابراز نگرانی کرده است که آژانس‌های اطلاعاتی امریکا برخی اسناد مربوط به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را در اختیار کنگره نگذاشته‌اند در حالی که این اسناد می‌تواند برای محاکمه استیضاح بسیار حائز اهمیت باشد. شومر حتی سیا را به دست داشتن در این پنهانکاری متهم کرد و گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که سیا ممکن است همین کار تراژیک را کرده باشد.» دموکرات‌ها پیش‌تر نیز وزارت خارجه امریکا را متهم به مخفی کردن اسناد تأثیرگذار در روند استیضاح کرده بودند.