۰ نفر

وزیر امور خارجه؛

در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج می‌شویم

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 411087
در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج می‌شویم

وزیر امور خارجه گفت: اگر اروپایی‌ها به رفتارهای بلاوجه خود ادامه دهند و یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، از NPT خارج خواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت،‌ «محمد جواد ظریف» با بیان این که وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی تصمیم اخیر کشورهای اروپایی درباره فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف را دنبال می‌کند،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد.
وی افزود: در این راستا، سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است.
وزیر امور خارجه گفت: در نامه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۸ به خانم موگرینی نوشته شد، تاکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رسانده است و لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.

ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور ۷ ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ (می سال ۲۰۱۹) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریبا دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت.

وی افزود: اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند، طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند زیرا هیچ محمل قانونی ندارد ما امکانات متعددی داریم.
وی خاطرنشان کرد: در نامه رئیس جمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران ازNPT مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.