۰ نفر

حمایت از ناآرامی در ایران، با پشتیبانی از شرکت‌های فناوری

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبر: 410859
حمایت از ناآرامی در ایران، با پشتیبانی از شرکت‌های فناوری

نشریه «فایننشال تایمز» گزارش داده است که دولت آمریکا در تلاش برای ایجاد ناآرامی و تظاهرات در ایران، از شرکت‌های فناوری ارائه‌دهنده فیلترشکن و «وی‌پی‌ان» حمایت مالی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشریه «فایننشال تایمز» روز یکشنبه به نقل از منابع مطلع نوشته است که دولت آمریکا به امید کمک به ایجاد ناآرامی و اعتراض عمومی در ایران، از شرکت‌هایی که به دور زدن فیلترینگ در ایران کمک کنند، پشتیبانی مالی می‌کند.

بنا بر این گزارش، دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ همزمان با شکل‌گیری برخی ناآرامی‌ها در ایران، تلاش برای تسهیل ارتباط میان شرکت‌کنندگان در ناآرامی‌ها و اعتراضات را تسریع کرده است. 

فایننشال تایمز با اشاره به حمایت مالی آمریکا از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فیلترشکن و «وی‌پی‌اِن»، نوشته است که بسیاری از ایرانی‌ها برای دور زدن فیلترینگ از وی‌پی‌ان‌ استفاده می‌کنند، بی‌آنکه بدانند بسیاری از این ابزارها و شرکت‌ها از سوی واشنگتن پشتیبانی مالی می‌شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این مورد گفته است: «ما با شرکت‌های فناوری کار می‌کنیم تا به جریان آزاد اطلاعات کمک کرده و ابزارهایی برای دور زدن [فیلترینگ] ارائه کنیم. همین ابزارها به اعتراضات [هفته گذشته] کمک کرد. ما قادریم از وی‌پی‌ان‌هایی که به ایرانی‌ها اجازه می‌دهند از اینترنت استفاده کنند، پشتیبانی [مالی] کنیم.»

بر اساس این گزارش، هرچند دولت آمریکا در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران وضع کرده، اما وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فناوری‌ها و سرویس‌هایی که به دور زدن فیلترینگ کمک کند، معافیت تحریمی صادر کرده است.

یکی از این ابزارها که به نوشته فایننشال تایمز از پشتیبانی مالی دولت آمریکا و یک مجوز معافیت تحریمی خزانه‌داری آمریکا بهره می‌برد، نرم‌افزار کانادایی «سایفون» است. «مایکل هال» مدیر این شرکت در گفت‌وگو با فایننشال تایمز مدعی شده است که در ماه‌های اخیر میزان استفاده از این نرم‌افزار در ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به نوشته این نشریه، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت مالی از چنین برنامه‌هایی، به برنامه‌ای متکی است که در زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به بهانه «ارائه اینترنت آزاد و امن در کشورهایی چون ایران» در وزارت خارجه آمریکا پایه‌گذاری شد. بر اساس گزارش کمیته بودجه مجلس نمایندگان آمریکا، دولت آمریکا قرار است امسال دستکم ۶۵.۵ میلیون دلار برای برنامه «اینترنت آزاد» هزینه کند که این رقم در قیاس با زمانی که دولت اوباما پایان یافت، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فایننشال تایمز در گزارش خود اشاره کرده است که دولت آمریکا علاوه بر پشتیبانی از نرم‌افزارهای مقابله با فیلترینگ، در تلاش است تا ابزارهای تازه برای ارتباط بدون اینترنت را هم پشتیبانی کند. از جمله این ابزارها نرم‌افزارهای پیام‌رسان بلوتوث و نظیر به نظیر (Peer--to-peer) است.

پیش از این «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم ضمن حمایت از ناآرامی و آشوب در ایران، گفته بود واشنگتن در تلاش است تا ابزارهای تازه‌ای ایجاد کند تا اطمینان یابد که شرکت‌کنندگان در اعتراضات بتوانند «با هم و با جهان» ارتباط برقرار کنند. دولت آمریکا در جریان ناآرامی‌های اخیر از شرکت‌کنندگان در این تجمعات خواست تصاویر و ویدئوهای خود را برای دولت آمریکا ارسال کنند.

پیش از این در رسانه‌ها گزارش شده بود که دولت آمریکا در برنامه‌ای تحت هدایت آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) در تلاش است تا الگویی مشابه از شبکه‌سازی و ارتباط‌گیری برای ایجاد ناآرامی در کشورهای رقیب را ترویج کند. از اعتراضات در هنگ‌کنگ به عنوان نمونه‌ای از چنین ناآرامی‌هایی یاد شده است.