۰ نفر

خروج نظامیان آمریکایی به ازای آتش‌بس 10روزه

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۷:۵۰
کد خبر: 410428
خروج نظامیان آمریکایی به ازای آتش‌بس 10روزه

مقام‌های گروه شبه‌نظامی طالبان از گفت‌وگوهای سازنده با ایالات متحده امریکا خبر داده‌اند و رسانه‌ها از احتمال پذیرش یک آتش‌بس کوتاه‌مدت توسط طالبان به ازای توافق امریکا با خروج نظامیانش از خاک افغانستان خبر می‌دهند. در حال حاضر دست‌کم 13 هزار نظامی امریکایی و چند هزار نیروی نظامی کشورهای متحد امریکا در ناتو و افغانستان مستقر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهاب شهسواری در اعتماد نوشت: بر اساس گزارش رسانه‌ها مذاکرات دو روزه میان گروه طالبان و هیات دیپلماتیک ایالات متحده در دوحه پایتخت قطر که از روز چهارشنبه آغاز شده ‌بود با موفقیت ادامه یافته و پیشرفت‌هایی در مورد امضای معاهده صلح میان دو طرف به دست آمده است. به گفته منابع آگاه، دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پیشنهاد یک طرح کاهش خشونت یک هفته تا 10 روزه، در آستانه امضای پیمان میان این گروه شبه‌نظامی با دولت امریکا به هیات امریکایی داده است. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از «مثمر» بودن مذاکرات با زلمی خلیل‌زاد خبر داده و اعلام کرده که مذاکرات در طول روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد. هفته گذشته خبری منتشر شده بود که ملا هیبت‌الله، رهبر گروه شبه‌نظامی طالبان به شرط امضای توافقنامه خروج نظامیان امریکایی از افغانستان با یک طرح «کاهش خشونت» 7 روزه موافقت کرده است. به نوشته رسانه‌های افغانستان، ملا هیبت‌الله به پیروان خود اجازه داده است «در صورتی که تضمین شود در طول این مدت یک توافق نهایی برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان امضا می‌شود، این آتش‌بس را قبول کنند.» به نوشته رویترز، قرار است بلافاصله بعد از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان، مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان در آلمان آغاز شود. رویدادهای اخیر در دوحه در حالی اتفاق می‌افتد که وضعیت دولت در افغانستان هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نزدیک به 4 ماه بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، گروه سیاسی حامی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، از احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم بر اثر بازشماری آرا در شعبه‌های مورد مناقشه خبر داده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی «امارت اسلامی افغانستان (دولت خودخوانده طالبان)» در پیامی در حساب کاربری خود خبر داد که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گفت‌وگوهایی میان هیات گروه شبه‌نظامی طالبان به ریاست ملاعبدالغنی برادر آخوند، معاون سیاسی امارت اسلامی افغانستان (دولت خودخوانده طالبان) با هیات دیپلماتیک امریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان انجام شده است و در مورد «امضای توافقنامه ومراسم آن» مذاکره کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، این مقام طالبان در پاسخ به خبرنگار این رسانه گفته است که هنوز تاریخی برای امضای توافقنامه میان طالبان و امریکا مشخص نشده است، اما به زودی این تاریخ مشخص خواهد شد. به نوشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه برای یک آتش‌بس 10 روزه اظهار آمادگی کرده است. این اظهارنظر هنوز رسما از سوی طالبان تایید نشده است، اما مقام‌های امریکایی پیش از این امضای توافقنامه صلح را منوط به اعلام آتش‌بس از سوی طالبان کرده ‌بودند و مقام‌های طالبان هم هر گونه آتش‌بس را پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان رد می‌کردند. ادعاهای جدید در مورد آتش‌بس موقت 7 یا 10 روزه احتمالا یک راهکار میانه باشد که در مذاکرات اخیر هیات امریکایی و هیات گروه شبه‌نظامی طالبان مورد توافق قرار گرفته است.

کابل: کاهش تنش معنا ندارد، باید آتش‌بس شود

انتشار اخباری در مورد توافق امریکا و طالبان در مورد طرح «کاهش خشونت‌ها» به جای آتش‌بس با واکنش‌هایی در کابل مواجه شد. روز پنجشنبه سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح در سخنانی تاکید کرد که طالبان باید به آتش‌بس کامل تن بدهد. به گزارش طلوع نیوز، رحیمی تاکید کرد: «کاهش خشونت‌ها برای دولت افغانستان پذیرفتنی نیست و برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان این گروه باید به آتش‌بس تن بدهد. موضوع کاهش خشونت همان‌طوری که شما نمی‌دانید من هم نمی‌دانم و هیچ‌کس هم نمی‌فهمد. کسی طرفدار این نیست که کاهش خشونت باشد.» صبح جمعه، صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان بدون اشاره به احتمال توافق میان امریکا و طالبان اعلام کرد که دولتش از هرگونه آتش‌بسی در راستای آغاز مذاکرات افغان- افغان حمایت می‌کند. صدیقی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «صلح برای دولت، مردم افغانستان و متحدین بین‌المللی ما اولویت اساسی است. تامین آتش‌بس یگانه راه برای رسیدن به یک صلح پایدار و با عزت که خواست مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است. هر طرحی که در آن آتش‌بس به حیث یک قدم اساسی مطرح شود مورد پذیرش مردم و دولت قرار خواهد گرفت.»

حمایت مسکو از آتش‌بس امریکا و طالبان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در سخنرانی سالانه خود تاکید کرد که دولتش از هرگونه تلاش برای آتش‌بس و توافق میان طالبان و واشنگتن حمایت می‌کند. به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه، لاوروف گفت: «ما می‌دانیم که ایالات متحده امریکا در افغانستان اکنون یکی از بازیگران اصلی است، آنها یک ائتلاف کامل را رهبری می‌کنند، آنها در افغانستان سرباز دارند، آنها مذاکره می‌کنند، آنها مذاکرات را با طالبان از سر گرفته‌اند. به هر حال ما بر این باوریم که این بسیار مهم است و ما از این پشتیبانی می‌کنیم، بلکه به این ترتیب توافقی حاصل شود و سپس مذاکرات بین همه افغانستانی‌ها آغاز شود. این شرط را طالبان تعیین کرد و پذیرفته شده است.» لاورف در ادامه گفت: «ما در تلاش کمک به این روند هستیم تا به موازات تماس‌های خودمان با طالبان آنها را قانع کنیم تا با سایر نیروهای سیاسی در افغانستان گفت‌وگوهای مستقیم را آغاز کنند.» لاوروف در پاسخ به یک سوال مرتبط گفت: تشدید روابط ایران و ایالات متحده به رفع هر گونه بحران در منطقه از جمله در افغانستان کمک نخواهد کرد.