۰ نفر

آغاز نمایش محاکمه «دونالد» روی سن سنا

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 410416
آغاز نمایش محاکمه «دونالد» روی سن سنا

هفت جمهوریخواه و یک دموکرات در مقام قاضی‌های پرونده استیضاح رئیس‎ جمهوری امریکا سوگند یاد کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران؛ در صحن سنای امریکا روز پنجشنبه به وقت واشنگتن اتفاق تاریخی مهمی به نام «مراسم رسمی آغاز محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا» به عنوان سومین رئیس جمهوری تاریخ این کشور که استیضاح می‌شود، به وقوع پیوست و جان رابرتز، رئیس دیوان عالی امریکا و تمام سناتورهای حاضر در صحن در حالی برای برگزاری یک محاکمه «بی طرفانه و عادلانه» سوگند یاد کردند که اسناد جدید و مهمی علیه ترامپ توسط معاون رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس جمهوری فاش شده است.

به گزارش سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، روز پنجشنبه در مراسم آغاز رسمی محاکمه ترامپ در سنا ابتدا جان رابرتز، رئیس دیوان عالی امریکا که مسئول نظارت بر روند محاکمه شده به همراه دو سناتور جمهوریخواه و دو سناتور دموکرات وارد صحن شدند و سپس اعضای سنا به پا خاسته و مقابل رابرتز سوگند یاد کردند که در کسوت هیأت منصفه «بی‌طرفانه قضاوت کنند.»

در این مراسم جان رابرتز خطاب به سناتورها گفت: «آیا رسماً سوگند یاد می‌کنید در تمامی امور مرتبط با محاکمه استیضاح دونالد جان ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده که اکنون در جریان است، طبق قانون اساسی و قوانین، مجری بی طرف عدالت باشید، پس خدا یار شما باشد.» همه سناتورها هم در پاسخ گفتند: «بله.» سپس سناتورها دفتر مربوط به استیضاح رئیس جمهوری امریکا را امضا کردند. به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در این مراسم همچنین 8 سناتوری که قرار است به عنوان قضات دادگاه محاکمه ترامپ در سنا طرح سؤال کنند و حتی در صورت لزوم شاهدانی را به صحن سنا دعوت کنند، معرفی شدند؛ این گروه 8 نفره شامل یک سناتور دموکرات و 7 سناتور جمهوریخواه است.

فرصت کوتاه دفاع

پس از آنکه سناتورها سوگند یاد کردند، سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا اعلام کرد جلسه نخست استیضاح ترامپ در سنا روز سه‌شنبه ساعت یک بعدازظهر به وقت واشنگتن خواهد بود و وکلای رئیس جمهور و نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان امریکا تنها تا پایان شنبه شب (امشب) فرصت دارند که ادله و دفاعیات مکتوب خود را در اختیار سنا بگذارند و در صورت تشخیص سنا، در جلسه روز سه‌شنبه به طور شفاهی هم از این ادله و دفاعیات استفاده کنند.

به گزارش سی ان ان، این ضرب‌الاجل در حالی از سوی مک کانل تعیین شده است که روز پنجشنبه همزمان با آغاز رسمی استیضاح ترامپ در سنا، یکسری اسناد مهم علیه رئیس جمهوری امریکا از سوی «لِو پارناس»، معاون رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ فاش شد. این اسناد که مهر تأیید تازه‌ای بر وجود کمپین فشار بر اوکراین از سوی ترامپ است، شامل پیام‌های صوتی، یک سری متون و اسناد دیگر است و «سازمان نظارت بر مسئولیت پذیری دولت» که یک سازمان غیرحزبی فدرال است، با تکیه به این اسناد تخلف ترامپ را تأیید کرد. این اسناد آنقدر مهم هستند که مقامات اوکراین پس از افشاگری «لِو پارناس» روز پنجشنبه اعلام کردند یک پرونده تحقیقات قضایی باز کرده‌اند تا تحقیق کنند که آیا از سوی متحدان ترامپ «تخطی از قانون اساسی اوکراین و کنوانسیون وین» رخ داده ا ست یا خیر.

در کاخ سفید هم ترامپ در تلاش است خود را از افشاگری پارناس مبرا کند. او روز پنجشنبه در جمع طرفداران خود گفت استیضاح یک «فریب» است که دشمنانش آن را ساخته و پرداخته‌اند. ترامپ همچنین آدام شف، نماینده دموکرات و مسئول پرونده استیضاح را یک «فرد فاسد» نامید. خشم ترامپ از آدام شف به این خاطر بود که او به همراه 6 نماینده دیگر، پرونده استیضاح را به سنا تحویل دادند و با صدای بلند دو لایحه استیضاح یعنی «سوء استفاده از قدرت» و «ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات کنگره» را در صحن سنا خواند.

رئیس جمهوری امریکا در توئیتر هم به آغاز محاکمه‌اش در سنا واکنش نشان داد و نوشت: «همین حالا به خاطر گفت‌وگوی تلفنی بی‌عیب و نقص استیضاح شدم.»

ترامپ تقریباً مطمئن است که از جلسه محاکمه سنا نجات می‌یابد و تبرئه می‌شود. بسیاری از ناظران و تحلیلگران هم این باور را دارند زیرا اکثریت سنا در دست جمهوریخواهان است اما تعداد جمهوریخواه‌های میانه‌رو و مردد در سنا کم نیست و همین مسأله می‌تواند در کنار اسناد جدید فاش شده توسط معاون رودی جولیانی وضعیت استیضاح را مبهم کند.